Other views on mathematics

Can mathematical knowledge be an instrument of protection and shelter?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/prometeica.2024.31.16399

Keywords:

school environment, racial and social issues, narratives, mathematics(s), power

Abstract

In this paper, we will present an initial discussion, for the authors, that has emerged in our training spaces as markers of our experiences. A beginning of a debate that consists of the non-neutrality of Mathematics and, consequently, of Mathematics Education from a perspective that involves social issues, specifically racial issues. In this way, we bring to discuss the relationship of these areas as molds to which subaltern bodies are subjected in society. In what ways has Mathematics been used in the most diverse spaces? Can Mathematics offer a welcoming space for black women? And for the queer community? In what ways has Mathematics been used by subaltern bodies? Concerned with these demands, we present here a brief explanation, and a possible environment, for discussions on how subalternized bodies have relied on mathematics to occupy different spaces and thus escape the oppressions and inequalities that surround them. In this article, we want to present an initial demand of ours, as a way of questioning the place of Mathematics and Mathematics Education beyond the discourses and metanarratives that are propagated in these areas, which, because they are so often narrated, become the only version when we talk about Mathematics. So that our demands, full of anguish, can give rise to other problems in the most diverse subjects.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

  • Thays Alves de Oliveira, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

    Doutoranda em Educação Matemática pela Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Bolsista pela CAPES – Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal Nível Superior. Membra dos grupos de pesquisa: NIEMS – Núcleo de Investigações em Educação Matemática e Sociedade; e FAEM – Formação, Avaliação e Educação Matemática. 

  • Vanessa Franco Neto, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

    Doutora em Educação Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Líder do grupo de pesquisa NIEMS – Núcleo de Investigação em Educação Matemática e Sociedade.

References

Duarte, C. G. (2012). Problematizando a neutralidade e universalidade do conhecimento matemático. Rev. Traj. Mult. – Ed. Esp. XVI Fórum Internacional de Educação, 166-180.

Gonzalez, L. (2020). Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Rio de Janeiro: Zahar.

Guse, H. B., Esquincalha, A. C. (2022). A Matemática como um Instrumento de Poder e Proteção nas Memórias Escolares de Professoras e Professores LGBTI+ de Matemática. Revista Perspectivas da Educação Matemática, 15(38), 01-21. http://doi.org/10.46312/pem.v15i38.15245

Larrosa, J. (2020). Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Editora Autêntica.

Martin, D. B. (2009). Researching Race in Mathematics Education. Teachers College Record, 111(2), 295-338.

Miskolci, R. (2009). A Teoria Queer e a Sociologia: o desafio de uma analítica da normalização. Dossiê Sociologias, 150-182.

Neto, V. F.; Valero, P. (2020). A (in)quietude de gênero em Educação Matemática: pesquisando as pesquisas. Educação Matemática e Diversidade(s), 195-213.

Neto, V.; Borges, L.; Alves, T. (2021). Redes Produtivas de saber/poder: gênero e matemática sobre análise de estudantes. RIPEM – International Journal for Research in Mathematics Education, 173-188.

Oliveira, A. B. (2018). Licenciaturas em Matemática como produção narrativa: aberturas para experiências [Tese de Doutorado]. Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, Mato Grosso do Sul.

Oliveira, T. A. (2021). Narrativas (auto)biográficas da experiência como processos de ressignificações de uma licencianda em Matemática [Monografia de graduação]. Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, Mato Grosso do Sul. Recuperado de: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/4681.

Pereira Neto, L. L.; Silva Neto, J. F.; Quirino, J. S. A.; Pereira, J. S. T. L. (2020). Por uma Matemática menos aversiva: contribuições do PIBID à formação profissional docente. Editora da Universidade Estadual de Alagoas, 33-56.

Ribeiro, D. (2018). Quem tem medo do Feminismo Negro?. São Paulo: Companhia das Letras.

Ribeiro, D. (2019). Pequeno Manual Antirracista. São Paulo: Companhia das Letras.

Rosa, M.; Giraldo, V. A. (2023). Transpondo Problemas: para que uma Educação Matemática de bases decoloniais e de (re)invenção “não passe em branco”. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática (RIPEM), 13(2), 1-25.

Souza, A. S., Rodrigues, I. M., Figueiredo, T. R. L. S. (2017). Educação, Teoria Queer e as Discussões sobre as Minorias no Espaço Escolar. Form@re - Revista Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica, 5(2), 27-34.

Valero, P. (2018). Mathematics for All, Economic Growth, and the Making of the Citizen-Worker. A Political Sociology of Educational Knowledge: Studies of Exclusions and Difference, 117-132.

Valoyes-Chávez, L. (2017). Inequidades raciales y educación matemática. Revista Colombiana de Educación, (73), 129-152.

Valoyes-Chávez, L. (2018). Racism and Mathematics Education in a Racial Democracy: Views from the Classroom. Inside the Mathematics: Advances in Mathematics Education, 167-189. https://doi.org/10.1007/978-3-319-79045-9_8

Published

2024-11-29

How to Cite

Alves de Oliveira, T., & Franco Neto, V. (2024). Other views on mathematics: Can mathematical knowledge be an instrument of protection and shelter?. Prometeica - Journal of Philosophy and Science, 31, 262-273. https://doi.org/10.34024/prometeica.2024.31.16399
Received 2024-03-05
Accepted 2024-11-07
Published 2024-11-29