Ethnopedagogies

Socio-educational Knowledge without Seeking the Right Form (PLENARY 2 MES12 BRAZIL)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/prometeica.2024.31.15381

Keywords:

ethnoknowledge, indigenous education, culture, identity

Abstract

The purpose of this article is to discuss/reflect on some aspects related to the pedagogies of culturally distinct peoples – Manoki/Iranxe, Mӱky, Apyãwa/Tapirapé and A’uwẽ/Xavante – from a symmetric perspective and equity of different socio-educational knowledge. Knowledge and knowledge that makes explicit to us this peculiarity that each people has in the conduct of the socio-educational process of their children. Knowledge and knowledge that makes explicit to us this peculiarity that each people has in the conduct of the socio-educational process of their children. By discussing the different pedagogies from the perspective of Ethnoknowledge, we recognize in them an important way of living the experience of the encounter of the different ways of conceiving, producing, systematizing and disseminating knowledge and knowledge in different spaces.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AMARANTE, Elizabeth Aracy Rondon. Espaços Culturais e Eixos Temáticos: Uma Abordagem da Roça Mӱky Como Proposta Pedagógica. 2010.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O Que é Educação Popular. – Ed. Brasiliense; 1ª Edição (2006).

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: arte ou técnica de explicar e conhecer. São Paulo-SP. – Série Fundamentos. Vol. 74: ed. Ática, 1990.

FREIRE, P. Educação como Prática da Liberdade. 17.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

FREIRE, Paulo. Assessoria a Assembleia Regional do CIMI MT. Cuiabá, 1982 (mimeo).

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia – saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra : Coleção Leitura, Rio de Janeiro : 16ª edição, 1996.

GENNEP, Arnold Van. Os Ritos de Passagem – estudo sistemático dos ritos da porta e da soleira, da hospitalidade, da adoção, gravidez e parto, nascimento, infância, puberdade, iniciação, ordenação, coroação, noivado, casamento, funerais, estações, etc.; tradução de FERREIRA, Mariano. Coleção Antropologia Vol. 11 - Petrópolis, Vozes, 1977.

GIACCARIA, Bartolomeu e HEIDE, Alberto. Xavante: A’uwẽ Uptabi: povo autêntico. Editora Dom Bosco – São Paulo, 1972.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. Jan/Fev/Mar/Abr 2002 Nº 19.

MELIÁ, Bartomeu. Ação Pedagógica e Alteridade. In: Ameríndia - Tecendo os caminhos da Educação Escolar, Cuiabá-MT, CEI, 1998, pg. 21/22.

PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO. Escola Estadual Indígena Xinui Mӱky, 2008 (mimeo).

SANTOS, B. de S. Introdução: para ampliar o cânone do reconhecimento, da diferença e da igualdade. In Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitanismo multicultural. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

SILVA, Adailton Alves da. 2013. Os Artefatos e Mentefatos nos Ritos e Cerimônias do Danhono - Por Dentro do Octógono Sociocultural A’uwẽ/Xavante. Tese de Doutora Universidade Estadual Paulista/ Unesp - Rio Claro-SP, 2013.

Published

2024-11-29

How to Cite

da Silva, A. A. (2024). Ethnopedagogies: Socio-educational Knowledge without Seeking the Right Form (PLENARY 2 MES12 BRAZIL). Prometeica - Journal of Philosophy and Science, 31, 247-261. https://doi.org/10.34024/prometeica.2024.31.15381
Received 2023-07-13
Accepted 2024-08-08
Published 2024-11-29