Education by experience

Coding projects as a purpose within an educational experience in mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/prometeica.2023.27.15377

Keywords:

Scratch, experience, Dewey, constructionism

Abstract

This work aims to present and discuss John Dewey's philosophy of experience, emphasizing his conceptions about experience, educational experience, and purpose. In addition, to present and discuss how the programming projects developed by children in Scratch can be understood as a purpose in the context of his philosophy, which led us to relate the concept of purpose constructed by Dewey to the idea of a personal project developed by Papert, within constructionism. Such a relationship becomes important to expand the investigations that deal with problems related to the teaching of programming in basic education. To exemplify the possible relationships, we present a programming project developed by a K-5 school student, recognizing in it the theoretical assumptions of Dewey's theory discussed in the text, relating them to Papert’s ideas.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Campello, S. M. C. R. (2001). Educação em arte: uma proposta de formação continuada dos professores de artes visuais por meio da utilização das tecnologias de informação e comunicação. [Dissertação de mestrado]. Universidade de Brasília. Brasília. Brasil.

Dewey, J. (1976). Experiência e Educação. Trad: Anísio Teixeira. (2nd ed). Nacional.

Dewey, J. (1979). Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo, uma reexposição. Trad: Haydée Camargo Campos. (4nd ed). Nacional.

Ferreira, B. J. P., & Duarte, N. (2012). O lema aprender a aprender na literatura de informática educativa. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 121, p. 1019-1035, out.-dez.

Ghidoni, A. V. (2020). Contribuções da educação maker no contexto da aprendizagem baseada em projetos. [Dissertação de mestrado]. Universidade Presbiterina Mackenzie. São Paulo. Brasil.

Martins, A. R. Q. & Teixeira, A. C. (2015). Educação através da Informática Educativa: De John Dewey a Seymour Papert. Atas do XVII Simpósio Internacional de Informática Educativa. (pp. 53-60). https://www.researchgate.net/publication/299552470_Atas_do_XVII_Simposio_Internacional_de_Informatica_Educativa.

Papert, S (1985). Logo: computadores e educação. Trads: José Armando Valente, Beatriz Bitelman, Afira Vianna Ripper. Brasiliense.

Papert, S (2008). A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Trad: Sandra Costa. Artmed.

Westbrook, R. B (2010). John Dewey. Anísio Teixeira, José Eustáquio Romão, Verone Lane Rodrigues (org.). Massangana.

Published

2023-07-27

How to Cite

da Silva Barbosa, L. L., & Maltempi, M. V. (2023). Education by experience : Coding projects as a purpose within an educational experience in mathematics. Prometeica - Journal of Philosophy and Science, 27, 783-792. https://doi.org/10.34024/prometeica.2023.27.15377