Turismo de Base Comunitária na Amazônia Legal brasileira: organização da atividade ou estratégia de marketing?

Authors

  • Abel Pojo Oliveira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará, Bragança, PA
  • Bárbara Pereira Carmona dos Santos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará, Conceição do Araguaia, PA

DOI:

https://doi.org/10.34024/rbecotur.2019.v12.6787

Keywords:

Community Based Tourism, Marketing, Legal Amazon

Abstract

Community Based Tourism (TBC) has been debated as a potential good way to develop the activity, being one of the fronts in opposition to the so-called mass tourism. By the way, this study seeks to deliberate the concept of TBC and the unfolding of its practice as an organization of the activity and marketing strategy. For this, a bibliographic review and cabinet research was carried out on the experiences of TBC in the Brazilian Legal Amazon. As results, it was perceived that the TBC is eminently a form of organization of the tourist activity which the protagonism of communities predominates in the planning and development of the activity, with the purpose of income generating and improving its quality of life in its territory. It was also identified nine destinations in the Legal Amazon mentioned as experiences that use this type of organization. In addition, three of these: Pousada Uacari (AM), Community Ecotourism at Polo Tapajós (PA) and Pousada Aldeia dos Lagos (AM) work the community base in the perspective of marketing strategy. These spaces divulge a larger structure to assist tourists, including community hostels and bilingual promotional material (Portuguese and English), as well as insertion in internet sites (own and / or partners) and social networks.

References

BRASIL. IBGE. Amazônia Legal. Disponível em: <www.ibge.org.br>. Acesso em: 22 ago. 2018a.

BRASIL. Ministério do Turismo. Glossário do turismo: compilação de termos publicados por Ministério do Turismo e Embratur nos últimos 15 anos. 1ªedição. Brasília: Ministério do Turismo, 2018b.

COBRA, Marcos. Administração de Marketing. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1992.

COSTA NOVO, C. B. M. Turismo Comunitário na Região Metropolitana de Manaus (AM): caracterização e análise crítica. 2011. 141f. Dissertação (Mestrado). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

CRUZ, Rita de Cássia Ariza da. Introdução à Geografia do Turismo. 2ª Ed. São Paulo: Roca, 2003.

HOLANDA, Luciana Araújo. Empresarização do turismo de base comunitária. Caderno Virtual de Turismo. Rio de Janeiro, v. 16, n. 2, p. 249-262, ago. 2016.

IRVING, Marta de Azevedo. Reinventando a reflexão sobre turismo de base comunitária: inovar é possível? In: BARTHOLO, Roberto; SANSOLO, Davis Gruber; BURSZTYN, Ivan. Turismo de Base Comunitária: diversidade de olhares e experiências brasileiras. Rio de Janeiro: Letra e Imagem, 2009. P. 108-121.

KOTLER, Philip. Marketing. Edição compacta. Tradução: H. de Barros. São Paulo: Editora Atlas, 1980.

____________, Phillip. Marketing para o século XXI: Como criar, conquistar e dominar mercados / Tradução Bazán Tecnologia e lingüística. São Paulo: Futura,2000.305p

MALDONADO, Carlos. O turismo rural comunitário na América Latina: gênesis, características e políticas. In: BARTHOLO, Roberto; SANSOLO, Davis Gruber; BURSZTYN, Ivan. Turismo de Base Comunitária: diversidade de olhares e experiências brasileiras. Rio de Janeiro: Letra e Imagem, 2009. P. 25-44.

MONTEJANO, Jordi Montaner. Estrutura do Mercado turístico. 2º ed. São Paulo: Roca, 2001.

REDTURS. Red de Turismo Comunitario de America Latina. Disponível em: < http://www.redturs.org/>. Acesso em 22 jan 2019.

RIES, A.; TROUT, J. (1989): Posicionamento: a batalha por sua mente. 20a ed. São Paulo: Makron Books.

RUSCHMANN, Doris. Turismo e Planejamento Sustentável: a proteção do meio ambiente. Campinas, SP: Papirus, 1997.

SANSOLO, Davis Gruber; BURSZTYN, Ivan. Turismo de base comunitária: pontencialidade no espaço rural brasileiro. In: BARTHOLO, Roberto; SANSOLO, Davis Gruber; BURSZTYN, Ivan. Turismo de Base Comunitária: diversidade de olhares e experiências brasileiras. Rio de Janeiro: Letra e Imagem, 2009. P. 142-161.

SWARBROOKE, John. Turismo Sustentável: conceitos e impacto ambiental. São Paulo: Aleph, 2000.

UNWTO. World Tourism Organization. Glossary of tourism terms. Disponível em: < http://statistics.unwto.org/sites/all/files/docpdf/glossaryterms.pdf>. Acesso em: 29 jan 2019.

Published

2019-08-20

How to Cite

OLIVEIRA, Abel Pojo; SANTOS, Bárbara Pereira Carmona dos. Turismo de Base Comunitária na Amazônia Legal brasileira: organização da atividade ou estratégia de marketing?. Brazilian Journal of Ecotourism, [S. l.], v. 12, n. 4, 2019. DOI: 10.34024/rbecotur.2019.v12.6787. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/ecoturismo/article/view/6787. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2019-03-23
Accepted 2019-05-13
Published 2019-08-20