Aspects of education and environmental interpretation in Ecotourism in Brazil

Authors

  • César Floriano de Camargo Universidade Federal do Tocantins, Palmas, TO
  • Silmar Cardoso Araújo Coelho Universidade Federal do Tocantins, Palmas, TO

DOI:

https://doi.org/10.34024/rbecotur.2021.v14.6766

Keywords:

Education, Interpretation, Environment, Ecotourism

Abstract

The present work aims to analyze the correlation of actions that must coexist for the purpose of an adequate use and sustainability of the environment. In this way, it is undeniable that there is a need to go through the paths of education, whether formal or not, as well as with the cultural paradigms of certain peoples and / or regions that, given their customs or their lack of knowledge of the space, is finite. The capitalist system that surrounds us imposes the need to have human beings generating income and wealth and one of the greatest riches of our continental Brazil is nature, exuberant in its forms and without a doubt holds a considerable socio-biodiversity, which is raw material for the implementation of tourism. In this way, the development with sustainability of the spaces has ecotourism has an undoubted potential to be studied with the aim of knowing the environmental space destined to ecological tourism or how some prefer, ecotourism. Thus, in order to have a clear understanding and scientific knowledge to better extract from the environment what it can offer, with the minimum impact, thus making the best interpretation of the environmental space that can lead to ecotourism, one must follow methods and actions that undoubtedly starts with education.

Author Biographies

  • César Floriano de Camargo, Universidade Federal do Tocantins, Palmas, TO

    Professor de Direito, mestrando pela Universidade Federal do Tocantins, Escritor e Advogado.

  • Silmar Cardoso Araújo Coelho, Universidade Federal do Tocantins, Palmas, TO

    Professor de Geografia, mestrando pela Universidade Federal do Tocantins, servidor público.

References

BACCHI, R. A Educação Ambiental no Ecoturismo e no Turismo de Aventura: estudo de caso do Parque Estadual da Serra do Mar, Núcleo Santa Virgínia (SP). Dissertação (Mestrado). Escola Superior da Agricultura “ Luiz de Queiroz”, Centro de Energia Nuclear na Agricultura, 2013.

BARBOSA, G,S, O desafio do desenvolvimento sustentável. Revista Visões. 4ª edição. Nº 4. Vol. I. jan/jun 2008. Rio de Janeiro.

BARCELOS, V. Educação Ambiental: sobre princípios, metodologias e atitudes. 4.ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

BASTOS, C.R. Hermenêutica e interpretação constitucional. 2ª edição. Editora IBDC. 1999. São Paulo.

BEZERRA. G.S. Os fundamentos teóricos–conceituais do Ecoturismo. Disponível em: <http://observatoriogeograficoamericalatina.org.mx/egal12/Teoriaymetodo/Conceptuales/22.pdf>. Acesso em: 21 jan. 2019.

BRANCALIONE, L. Educação Ambiental: Refletindo Sobre Aspectos Históricos, Legais E Sua Importância No Contexto Social. Instituto de Desenvolvimento Educacional do Alto Uruguai – IDEAU. Revista de Educação do Rei, v.11. n.23 janeiro - junho. 2016.

BRASIL, MINISTÉRIO DO TURISMO. Ecoturismo: orientações básicas. Ministério do Turismo, Secretaria Nacional de Políticas de Turismo, Departamento de Estruturação, Articulação e Ordenamento Turístico, Coordenação Geral de Segmentação. 2. ed. – Brasília: Ministério do Turismo, 2007.

FIORILLO, C.A.P. Curso de direito ambiental brasileiro. 11ª edição. Saraiva. 2010. São Paulo.

MCKERCHER B. Turismo de Natureza: planejamento e sustentabilidade. São Paulo: Contexto, 2002.

MILARÉ, E. Direito do ambiente. 10ª edição. Revista dos Tribunais. 2015. São Paulo.

OECO. O que é Ecoturismo. Disponível em: <https://www.oeco.org.br/dicionario-ambiental/28936-o-que-e-ecoturismo/> Acesso em: Acesso em 21 jan. 2019.

POLES, G.; RABINOVICI, A. O ambientalismo, o turismo e os dilemas do desenvolvimento sustentável. In: NEIMAN, Z.; RABINOVICI, A. (Orgs).Turismo e meio ambiente no Brasil. Barueri, SP: Manole, 2010. pp. 1 – 24.

SACHS, I. Estratégias de transição para o século XXI. In: BURSZTYN, M. Para Pensar o Desenvolvimento Sustentável. São Paulo: Brasiliense, 1993.

SATTERTHWAITE, D. Como as cidades podem contribuir para o Desenvolvimento Sustentável. In: MENEGAT, R.; ALMEIDA, G. (org.). Desenvolvimento Sustentável e Gestão Ambiental nas Cidades: Estratégias a partir de Porto Alegre. Porto Alegre: UFRGS Editora, 2004.

STRECK, L.L. Hermenêutica jurídica e (m) crise: uma exploração hermenêutica da construção do Direito. 4ª edição. Livraria do Advogado. 2003. Porto Alegre.

Published

2021-01-07

How to Cite

CAMARGO, César Floriano de; COELHO, Silmar Cardoso Araújo. Aspects of education and environmental interpretation in Ecotourism in Brazil. Brazilian Journal of Ecotourism, [S. l.], v. 14, n. 1, 2021. DOI: 10.34024/rbecotur.2021.v14.6766. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/ecoturismo/article/view/6766. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2019-03-09
Accepted 2020-11-11
Published 2021-01-07