Regional Rural Tourism Circuit as a space for non-formal education in the Geoparque Uberaba

Authors

  • Maria Aparecida Basilio Instituto Federal do Triângulo Mineiro
  • Vicente Batista dos Santos Neto Instituto Federal do Triângulo Mineiro

DOI:

https://doi.org/10.34024/jdkfyf08

Keywords:

Rural Tourism. Education. Non-formal space. Regionalization.

Abstract

Rural tourism has been standing out as an opportunity for non-formal learning connecting visitors to rural practices, local culture and nature. And, linked to Geoparks, it becomes geotourism in the conservation and preservation of the enviromment in the sustainabity of the territory. The objective of this article isto analyze the proposal of the Regional Rural Tourism Circuit promoted in the Uberaba Geopark and its Relevance as a means of non-formal education. To achieve these objetives, qualitative research using a questionnaire and interview, through the a detailed Survey considering the spaces that make up the circuit in the municipality. The research showed that the Rural Circuit presentes itself as na importante tool for non-formal education in the territory of Uberaba, consubstantiating with the Uberaba Geopark in the preservation, conservation and promotion of the municipality of Uberaba, with the potential to serve as a Reference for other Brazilian municipalites.

References

BARCELOS, Gisele. Da porteira para dentro: fazendas são nova aposta para turismo em Uberaba. Jornal da Manhã de 6 de dezembro de 2021. Disponível em: https://jmonline.com.br/colunas/checklistmundo/da-porteira-para-dentro-fazendas-s-o-nova-aposta-para-turismo-em-uberaba-1.200797. Acesso em: 21 abr. 2025.

BARRETO, Leilianne Michele Trindade da Silva. LANZARINI, Ricardo. Turismo de Base Comunitária: manual orientador para gestores públicos e privados. [e-book] 1. ed. – Natal: SEDIS-UFRN; Brasília: Ministério do Turismo, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/58770. Acesso em: 23 abr. 2025.

BRASIL. Ministério do Turismo. Turismo Rural: orientações básicas. Ministério do Turismo, Secretaria Nacional de Políticas de Turismo, Departamento de Estruturação, Articulação e Ordenamento Turístico, Coordenação Geral de Segmentação. 2ª ed. Brasília: Ministério do Turismo, 2010. Disponível em: https://www.gov.br/turismo/pt-br/centrais-de-conteudo-/publicacoes/segmentacao-do-turismo/turismo-rural-orientacoes-basicas.pdf. Acesso em: 31 jul. 2024.

BRASIL. Decreto n. 8.319, de 20 de outubro de 1910. Cria o Ensino Agronômico e aprova o respectivo regulamento. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin /fed/decret/1910-1919/decreto-8319-20-outubro-1910-517122-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em 12 set. 2024.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Educação popular, educação do campo e o desafio do diálogo. São Paulo: Editora Brasiliense, 2006. Disponível em: https://apartilhadavida.com.br/wp-content/uploads/escritos/EDUCAÇÃO/EDUCAÇÃO%20POPULAR/EDUCAÇÃO%20POPULAR%20E%20EDUCAÇÃO%20DO%20CAMPO%20-%20ESBOÇOS%20-%20rosa%20dos%20ventos.pdf / Acesso em 08 set. 2024.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 1ª ed. São Paulo. 1981 49ª reimpressão, 2007.

BRICALLI, Luiz Carlos Leonardi. Estudo das tipologias do turismo rural: Alfredo Chaves (ES). Santa Maria: FACOS-UFSM, 2005.

BRILHA, José. Patrimônio Geológico e Geoconservação: a conservação da natureza na sua vertente geológica. Ed. Palimage. 2005.

BRILHA, José. Inventory and Quantitative Assessment of Geosites and Geodiversity Sites: a Review. Geoheritage, v. 8, n. 2, p. 119–134, 2016.

CASCUDO, Luís da Câmara. Dicionário do Folclore Brasileiro. 12. ed. Global. 2012

CUNHA, Marcos Vinícius da.Psicologia da Educação. 3. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2003..Brinquedoteca. São Paulo: Maltese, 1994.

CRESWELL, John W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. Porto Alegre, RS: Penso, 2014.

FREGONEZE, Gislenie B Bartolomei, BOTELHO, Juraci M; TRIGUEIRO, Rodrigo de Menezes; RICIERI, Marilucia. Metodologia científica. Londrina: Editora e Distribuidora Educacional S.A, 2014.

Rodrigo de Menezes Trigueiro, Marilucia RICIERI, Joacy M BOTELHO

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

G1 – TRIÂNGULO E ALTO PARANAÍBA. Distrito de Santa Rosa recebe o 3º Circuito Regional Rural de Uberaba. Publicado em 8 de julho de 2022. Disponível em: https://g1.globo.com/mg/triangulo-mineiro/noticia/2022/07/08/distrito-de-santa-rosa-recebe-o-3o-circuito-regional-de-turismo-rural-em-uberaba.ghtml. Acesso em: 21 abr. 2025.

GEOPARQUE UBERABA. História do Geoparque Uberaba: Como Tudo Começou. CODIUBE, 2024. Disponível em: https://geoparqueuberaba.org/portal_menus/12/1. Acesso em: 23 abr. 2025.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GONH, M. G. Educação não formal e cultura política: impactos sobre o associativismo do terceiro setor. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

GONH, M. G. Educação não formal e o educador social: atuação no desenvolvimento de projetos sociais. São Paulo, SP: Cortez, 2010.

GONH, Maria da Glória. Educação Não Formal, Aprendizagens e Saberes em Processos Participativos. Investigar em Educação - II Série, Número 1, p. 35-50, 2014. Disponível em: https://epale.ec.europa.eu/sites/default/files/gohn_2014.pdf. Acesso em: 31 jul. 2024.

GOHN, M. G. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.14, n.50, p. 27-38, jan./mar. 2006.

HOBSBAWM, Eric; RANGER, Terence. (Orgs.). A invenção das tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.

LE GOFF, Jacques. Memória. In: História e Memória. Campinas: Ed. UNICAMP, 1994.

LUCENA FIILHO, Severino Alves de. As festas juninas: uma vitrine de culturas simbólicas no contexto do turismo cultural. Disponível em: https://www.ucs.br/site/midia/arquivos/90-as-festas-juninas.pdf. Acesso em: 06 ago. 2024.

MARRA, Juliana Ribeiro. Catira: Performance e Tradição na Dança Caipira. 2016. 157 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Performances Culturais, Escola de Música e Artes Cênicas, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2016. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/7293. Acesso em: 09 ago. 2024.

MENDONÇA, Sônia Regina. O ruralismo brasileiro (1888-1931). São Paulo: Hucitec, 1997.

MINAS GERAIS. 2003. Decreto n. 43.321 de 08 de maio de 2003. Dispõe sobre o reconhecimento dos Circuitos Turísticos e dá outras providências. Disponível em: https://leisestaduais.com.br/mg/decreto-n-43321-2003-minas-gerais-dispoe-sobre-o-reconhecimento-dos-circuitos-turisticos-e-da-outras-providencias. Acesso em: 20 ago 2024.

MINAS GERAIS. Lei n. 22.765, de 20 de dezembro de 2017. Institui a política estadual de turismo e dá outras providências. Diário Oficial do Estado de Minas Gerais, Belo Horizonte, 21 dez. 2017. Disponível em: https://www.fazenda.mg.gov.br/empresas/legislacao_tributaria/leis/2017/l22765_2017.html. Acesso em: 23 abr. 2025.

MOESCH, Marutschka. A produção do saber turístico. SP: Contexto, 2000.

MORAIS, Rosana de; ANDRADE, Luciana Paes de; Guedes, Neiva Maria Robaldo. Turismo Pedagógico: ressignificando a aprendizagem. Revista Brasileira de Ecoturismo, São Paulo, v.13, n.1, fev/abr 2020, pp.88-99.

ONU - NAÇÕES UNIDAS NO BARSIL. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. 2025. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 23 abr. 2025.

OMT. Organização Mundial de Turismo-OMT. Desenvolvimento de Turismo Sustentável: manual para organizadores locais. Brasília: OMT, 1993.

PINSKY, J. PINSKY, C. B. Por uma história prazerosa e consequente. In: KARNAL, Leandro (Org.). História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2015.

RIBEIRO, Luiz Carlos Borges. Da Concepção ao Reconhecimento do Geoparque Uberaba pela UNESCO. Palestra ministrada em 17 de fev. 2024 no 51º Congresso Brasileiro de Geologia. Belo Horizonte (MG), Ceterminas Exp. Disponível em: https://51cbg.com.br/evento/cbg2024/programacao/palestrante/2449. Acesso em 22 abr. 2025.

SAMPIERI, Roberto Hernandez.; COLLADO, Carlos Fernandes.; LUCIO, M. Pillar Baptista. Metodologia de pesquisa. 5 ed. Dados eletrônicos Porto Alegre: Penso, 2013.

SARTRE, J.P. O Ser e o Nada. Tradução de E. M. de Almeida, São Paulo: Editora Nova Fronteira, 1986. p. 621.

SANTOS, Daniele Luciano; VARGAS, Maria Augusta Mundim. Cavalgadas e territórios emergentes entre a tradição e a espetacularização. Diversitas Journal. Santana do Ipanema. Alagoas. vol. 5, n. 1, p.142-152, jan./mar. 2020.

SEDEC – Secretaria de Desenvolvimento Econômico, Turismo e Inovação. Disponível em: https://portal.uberaba.mg.gov.br/secretarias/Desenvolvimento%20Econ%C3%B4mico,%20Turismo%20e%20Inova%C3%A7%C3%A3o/1. Acesso em: 23 abr. 2025.

SPRINT DADOS. Demanda do Turismo Rural. Sprint Dados. Brasília. 2ª ed. 2023. Disponível em: https://www.sprintdados.com.br/turismorural. Acesso em: 12 maio. 2024.

SOUZA, Miguel. "Folia de Reis"; Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/historiab/folia-de-reis.htm. Acesso em: 7 de set. 2024.

UNESCO Global Geoparks (UGGp). UNESCO Global Geoparks. Disponível em: https://en.unesco.org/global-geoparks. Acesso em: 30 jul. 2024.

XAVIER, O. S.; FERNANDES, R. C. A. A Aula em Espaços Não-Convencionais. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Aula: Gênese, Dimensões, Princípios e Práticas. Campinas: Papirus Editora. 2008.

UBERABA. Secretaria Municipal de Desenvolvimento Econômico, Turismo e Inovação. Circuito Regional de Turismo Rural. Uberaba: Prefeitura Municipal de Uberaba, 2024.

VISITE UBERABA. Site. Geossítio Vale Encantado. Disponível em: https://visiteuberaba.com.br/locais/geossitio-vale-encantado/. s/d. Acesso em: 21 abr. 2025.

ZIMMERMANN, A. Turismo rural e desenvolvimento sustentável. Florianópolis: Ed. do Autor, 1996.

Published

2025-08-06

Issue

Section

Artigos

How to Cite

BASILIO, Maria Aparecida; SANTOS NETO, Vicente Batista dos. Regional Rural Tourism Circuit as a space for non-formal education in the Geoparque Uberaba . Brazilian Journal of Ecotourism, [S. l.], v. 18, n. 4, p. 651–671, 2025. DOI: 10.34024/jdkfyf08. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/ecoturismo/article/view/19640. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2024-10-29
Accepted 2025-05-07
Published 2025-08-06