PProductive landscaping CERES: a project that promotes Environmental Education

Authors

  • Jenifer Godoy Daltrozo Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Marcia de Morais Stein Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Matheus Lemos Nogueira Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Patrícia Kuester Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Miguel Aloysio Sattler Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.34024/rbecotur.2024.v17.15053

Keywords:

Sustainability, Permaculture, A Pattern Language

Abstract

Due to environmental changes increasingly occurring on the planet, the consideration of the influence of human behavior resulting from the current way of living becomes a fundamental subject to be analyzed. ln this sense, the idea of creating the Center for Regenerative and Sustainability Studies (GERES) was born, focused on the development of research and environmental education. The present study aims to analyze the surroundings of a building, designed to be implemented, whose project was guided, both by principies associated with permaculture, by Mollison and Holmgren (1983), and by the pattern language, by Alexander et al. (1977). ln this work, the items present in the building's surroundings were listed, as well as those associated with its architecture, based on a theoretical approach on "ethics, action and design", thus making it possible to observe its relevance in the teaching environmental issues.

 

Author Biographies

  • Jenifer Godoy Daltrozo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Programa de Pós Graduação em Arquitetura.

  • Marcia de Morais Stein, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Programa de Pós-Graduação em Engenharia Civil: Construção e Infraestrutura (PPGCI).

  • Matheus Lemos Nogueira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Programa de Pós-Graduação em Engenharia Civil: Construção e Infraestrutura (PPGCI).

  • Patrícia Kuester, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Programa de Pós-Graduação em Engenharia Civil: Construção e Infraestrutura (PPGCI).

  • Miguel Aloysio Sattler, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Programa de Pós-Graduação em Engenharia Civil: Construção e Infraestrutura (PPGCI).

References

AKHTAR, F.; LODHI, S.A.; KHAN, S.S.; SARWAR, F. Incorporating permaculture and strategic management for sustainable ecological resource management. Journal of Environmental Management, v.179, p.31-37, 2016.

ALEXANDER, C.; ISHIKAWA, S.; SILVERSTEIN, M. A pattern language. Nova Iorque: Oxford Universtity Press, 1977.

AZNAR-SÁNCHEZ, J. A.; PIQUER-RODRÍGUEZ, M.; VELASCO-MUÑOZ, J. F.; Manzano-Agugliaro, F. Worldwide research trends on sustainable land use in agriculture. Land Use Policy, 87(June). 2019.

BARROS, B. R. Permacultura e desenvolvimento urbano: diretrizes e ações para a sustentabilidade socioambiental em loteamentos de interesse social. 190 f. 2008. Universidade Federal de Alagoas - Faculdade de Arquitetura e Urbanismo (Dissertação de mestrado) Maceió, 2008.

COLETIVO PERMACULTORES – A Permacultura. Disponível em: <https://permacoletivo.wordpress.com/permacultura/>. Acesso em 25 de maio de 2021.

FERGUSON, R.S.; LOVELL, S.T. Grassroots engagement with transition to sustainability: Diversity and modes of participation in the international permaculture movement. Ecology and Society, 20(4). 2015.

FIGUEIREDO, M.B.N.M. Alimentação e território de um sistema vulnerável a uma ocupação resiliente. 187 f. 2020. Universidade de Lisboa - Faculdade de Arquitetura (Dissertação de mestrado). Lisboa, 2020.

GILLER, K.E.; HIJBEEK, R.; ANDERSSON, J.A.; SUMBERG, J. Regenerative Agriculture: An agronomic perspective. Outlook on Agriculture, 50(1), 13–25. 2021.

HOLMGREN, D. Coleção de Textos 1978-2006 (e-book) Holmgren Design Services 2002.

HOLMGREN, D. Permacultura: princípios e caminhos além da sustentabilidade. / David Holmgren; tradução Luzia Araújo. – Porto Alegre: Via Sapiens, 2013. 416p.

KING, C.A. Community resilience and contemporary agri-ecological systems: Reconnecting people and food, and people with people. Systems Research and Behavioral Science, 25(1). 2008.

MARCOS, C.B.; et al. Permacultura para a sustentabilidade urbana: uma análise acadêmica. Anais do VII SINGEP (Simpósio Internacional de Gestão de Projetos, Inovação e Sustentabilidade). São Paulo - SP. 2018.

MOLLISON, B.C.; HOLMGREN, D. Permacultura Um: uma agricultura permanente nas comunidades em geral. São Paulo: Ground, 1983.

MOLLISSON, B. Permaculture: A Design’s Manual. Tagari Publications. Austrália, 1988.

MOLLISSON, B.; SLAY, R.M. Introdução à Permacultura. Projeto Novas Fronteiras da Cooperação para o Desenvolvimento Sustentável – SDR-MA/PNUD. Brasília. 1998.

CIRIEC-Espana Revista de Economia Publica, Social y Cooperativa, 101, 289–323. 2021.

NÚCLEO DE ESTUDOS EM PERMACULTURA DA UFSC. O que é permacultura?Disponível em: <https://permacultura.ufsc.br/o-que-e-permacultura/>. Acesso em 27 de maio de 2021.

OLIVEIRA, T. S. Corredores ecológicos conectando saberes em rede: educação ambiental na Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre. Porto Alegre: IGEO/UFRGS, 2014.

PERMACULTURE PRINCIPLES - Os Fundamentos da Permacultura - Versão em Português (Brasil). Disponível em: <https://www.permacultureprinciples.com>. Acesso em: 02 de junho de 2021.

RICIARDI, J. P. Guia para Design Ecológico. Uma metodologia participativa para desenhar um projeto permacultural. Edições Permacultura Sem Fronteira. 2007.

RHODES, C. J. Permaculture: Regenerative – not merely sustainable. Science Progress, v. 98, n. 4, p. 403-412, 2015.

RICAUD, L. Permaculture Patterning, a design framework for systemic transformation. SpandaJournal VI, 1/2015 - SystemicChange, p. 195-203, 2015.

SANTOS, L. A permacultura como dispositivo de ressignificação do espaço geográfico. Florianópolis, SC, 2015.

SATTLER, M. A. Habitações de baixo custo mais sustentáveis: a Casa Alvorada e o Centro Experimental de Tecnologias Habitacionais Sustentáveis. Porto Alegre: Coleção Habitare, ANTAC, 2007.

SILVA, A. G. L.; BAPTISTA, D. T.; SOUZA, G. A.; STEIN, M. M.; SATTLER, M. A. CERES - Centro de Estudos Regenerativos e Sustentabilidade: um projeto que promove a educação ambiental. Anais do VIII ENSUS – Encontro de Sustentabilidade em Projeto – UNISUL – Palhoça, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Alline-Silva-2/publication/348522141_CERES_-_Centro_de_Estudos_Regenerativos_e_Sustentabilidade/links/6001f47da6fdccdcb858924f/CERES-Centro-de-Estudos-Regenerativos-e-Sustentabilidade.pdf>. Acesso em: 19 jun. 2021.

SOARES, A. L. J. Conceitos básicos sobre permacultura: Projeto Novas Fronteiras da Cooperação para o Desenvolvimento Sustentável – SDR-MA/PNUD. Brasília. 1998.

STONE, M. K.; BARLOW, Z. (orgs). Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. 2006. Tradução Carmen Fischer - São Paulo, Editora Cultrix, 3ª Edição, Ano 2011.

YÁÑEZ, P. P. Viabilidad de la economía circular en países no industrializados y su ajuste a una propuesta de economías transformadoras. Un acercamiento al escenario latinoamericano. CIRIEC-España, revista de economía pública, social y cooperativa, n. 101, p. 289-323, 2021.

Published

2024-05-02

How to Cite

DALTROZO, Jenifer Godoy; STEIN, Marcia de Morais; NOGUEIRA, Matheus Lemos; KUESTER, Patrícia; SATTLER, Miguel Aloysio. PProductive landscaping CERES: a project that promotes Environmental Education. Brazilian Journal of Ecotourism, [S. l.], v. 17, n. 2, 2024. DOI: 10.34024/rbecotur.2024.v17.15053. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/ecoturismo/article/view/15053. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2023-05-03
Accepted 2024-01-06
Published 2024-05-02