Anti-poaching surveillance techniques in conservation areas: the case of Chimanimani National Park (PNC), Manica Province, Mozambique

Authors

  • Zefanias Jone Magodo Instituto Superior Politecnico de Manica
  • Tome Nguiraze Instituto Superior Politecnico de Manica, Moçambique
  • Adija Fernando Wilssone Instituto Superior Politecnico de Manica, Moçambique

DOI:

https://doi.org/10.34024/rbecotur.2025.v18.14828

Keywords:

Illegal activities, Oversight, surveillance techniques

Abstract

The challenge of the managers of conservation areas in Mozambique is to halt the destructive actions in these places. As an intervention, managers must continuously carried out patrols with application of techniques and methods of anti-stealth. However, it has been observed that, in spite of the efforts in applying such techniques, these have failed. The analysis of the techniques of anti-stealth surveillance in conservation areas was performed in the Chimanimani National Park, with the aim of checking the real reasons that contribute to the failure in the implementation of anti-stealth techniques. In order to achieve the objectives, bibliographic research was done in personal documents of technicians and specialists who work in the field of supervision of conservation areas. He is also a field work, in order to confront the theories and reality, for such, participated in some of the incursions of patrolling, where he had the opportunity to interact with the tax authorities. The results showed that the lack of material resources as appropriate equipment, human resources properly qualified for the activity, the advanced age of the majority of the reviewers, the lack of communication between the inspectors and their superiors, are the main causes of failure in the implementation of anti-stealth techniques in the Chimanimani National Park. The study concludes that there is a main reason for the ineffectiveness of the anti-surveillance techniques furtive in park, being that the causes identified are interconnected where an influence to another, it is recommended that the local community's involvement in monitoring the area as well as the exchange of experiences with other conservation areas.

References

ALEGRIA, F. Desafios à gestão de unidades de conservação. 2007. Disponível em: http://pos.eicos.psicologia.ufrj.br/poseicos/arqanexos/.../Fernandaalegria.pdf. Acessado 13.10.2014

AMAN – Academia Militar Agulhas Negras. Caderno de Instrução – Patrulha – CI 21-75-1. Rio de Janeiro. Brasil. 2004.

ARTUR, D. do R. Perfil socio-cultural das comunidades de Nhakayedo. ARPAC. Chimoio. 2000.

BILA, A., SALMI, J. 2003. Fiscalização de florestas e fauna bravia em Moçambique Passado, presente e acções para melhoramento. MINAG, DFID, IIED. Maputo. 60p.

BILA, A. Estratégia para a Fiscalização Participativa de Florestas e Fauna Bravia em Moçambique. Maputo, 2005.

BRASIL. Declaração de Rio de Janeiro sobre Meio Ambiente e Desenvolvimento. Brasil, 1992. Página 4. Disponível em: http://www.dhnet.org.br/direitos/sip/textos/a_pdf/declaracao_do_rj_sobre_meio_ambiente_e_desenvolvimento.pdf. Acesso dia 22.06.2014.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4a ed. São Paulo: Atlas. 2008

LAMARQUE, F.; MAGANE, S. Vantagens e desvantagens da gestão das áreas de conservação em Moçambique por uma entidade para-estatal. Resumo e Recomendações. Programa de Parceria FAO-Paises Baixos (FNPP-Florestas) FNPP/GLO/003/NET. In: WILDLIFE MANAGEMENT WORKING PAPER Number 10A. Maputo, 2007.

MIRANDA DA SILVA, MATHEUS & FERREIRA DOS SANTOS, ISADORA & RAFAELA CANUTO SILVA, FERNANDA & TEIXEIRA, CAMILA. Unidades de Conservação e Comunidades Locais: gestão de conflitos e instrumentos de participação. Revista Estudo & Debate. 24. 10.22410/issn.1983-036X.v24i3a2017.1397, 2017.

MOÇAMBIQUE. Direção Nacional de Florestas e Fauna Bravia. Lei de Florestas e Fauna Bravia. Lei 10/ 99 de 7 de Julho e seus regulamentos e Decretos. Maputo, 1999.

MOÇAMBIQUE. Ministério para Coordenação da Ação Ambiental. Lei do Ambiente. Lei 20/97 de 1 de Outubro. Maputo, 1997.

MOÇAMBIQUE. Portal do Governo. Reserva Nacional de Chimanimani. Maputo, 2015.

PNUD- Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento. Community Markets for Conservation (COMACO), Zambia. Equator Initiative Case Study. New York, 2012.

RUTUTO, C. E. Dos R. Distribuição, abundância e dieta de cinco espécies de mamíferos herbívoros na área de conservação transfronteira de Chimanimani. Maputo, 2002. Disponível em: http://www.saber.ac.mz/handle/10857/1/simple-search. Acessado em 22.05.2014

VICENTE, P, Situação actual nacional da fiscalização. Parte 1. DNFFB, Maputo. 14p. 2004.

WWF. Wildlife Crime Scorecard. Assessing compliance with and enforcement of CITES commitments for tigers, rhinos and elephants. 2012. A report produced by Kristin Nowell. Disponível em: https://mobil.wwf.de/fileadmin/fm-wwf/Publikationen-PDF/WWF_Wildlife_Crime_Scorecard_Report.pdf. Acessado em 10.02.2014

Published

2025-02-03

How to Cite

MAGODO, Zefanias Jone; NGUIRAZE, Tome; WILSSONE, Adija Fernando. Anti-poaching surveillance techniques in conservation areas: the case of Chimanimani National Park (PNC), Manica Province, Mozambique. Brazilian Journal of Ecotourism, [S. l.], v. 18, n. 2, p. 344–358, 2025. DOI: 10.34024/rbecotur.2025.v18.14828. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/ecoturismo/article/view/14828. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2023-02-10
Accepted 2024-10-09
Published 2025-02-03