The tourist destination Petrópolis (RJ) in the perception of the ecotourist at Petrópolis – Teresópolis Crossing (PARNASO)

Authors

  • Luana da Silva Pitzer Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ
  • Fernando Amaro Pessoa Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Petrópolis, RJ

DOI:

https://doi.org/10.34024/rbecotur.2022.v15.12973

Keywords:

Ecoturismo, Marketing de Lugar, Parque Nacional

Abstract

This study aims to understand how the ecotourist of Petrópolis - Teresópolis Crossing perceives the tourist destination Petrópolis (RJ). The choice of Petrópolis was given by the city's consolidation as a prestigious historical destiny, the enormous potential for trekking and the usage of their protected areas. Being the main decoy of ecotourists in the city, with a great scenic beauty and considered as one of the most beautiful crossings in Brazil. The crossing is part of the Serra dos Órgãos National Park and brings national and international tourist demand to the city. Therefore. It was decided to analyze the post-experience look, in order to understand the perceptions about the marketing carried out by the destination, consumption of other tourist segments and a brief profile of the respondents. The research was gathered by an online questionnaire with 12 questions, aiming at people who have already made the crossing and do not live in Petropolis, resulting in 147 answers. Our average answering profile was adult respondents, aged between 25 and 50 years, living in the Rio de Janeiro state. Regarding Travessia, most tourists trekked only once, without spending the night in the city before entering the Park early next day. The destination has a prominence in promotional campaigns due to the historical factor, having a positioning as the Imperial City, it was found that 78% of ecotourists have already visited the tourist attractions postcards, i.e., historical-cultural products and are also satisfied with this positioning. Many tourists complained about the lack of publicity, not only about ecotourism, but also about other attractions of the destination. In general, Petrópolis tourism is praised, perceived by ecotourists as a destination full of beauty, historical and natural. The conclusions also point out that the market positioning guaranteed by Petrópolis produces a directing of the tourist's towards the historical heritage. However, ecotourism ends up lacking marketing strategies and the potential of the mountains offers for tourist visitation is poorly developed.

Author Biographies

  • Luana da Silva Pitzer, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

    Possui graduação em TURISMO pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (2020). Atualmente é Pós-Graduanda no Programa de Pós-Graduação Latu Sensu em Desenvolvimento Territorial da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Pesquisa sobre ecoturismo, com ênfase em áreas protegidas, participando de projeto de extensão relacionado à educação ambiental em unidades de conservação.

  • Fernando Amaro Pessoa, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Petrópolis, RJ

    Professor e pesquisador do CEFET/RJ campus Petrópolis. Possui Graduação (Licenciatura e Bacharelado) em Geografia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, mestrado e doutorado em Geografia, na área de concentração Planejamento e Gestão Ambiental, pela mesma instituição. Atua no tema Geodiversidade e Serviços Ecossistêmicos em trilhas e áreas protegidas, coordenando projetos de extensão relacionados à divulgação das geociências e elaboração de roteiros turísticos e didáticos a partir da interpretação ambiental. Também possui experiência na utilização das formas de húmus e ciclagem de nutrientes como indicador funcional de fragmentos florestais da Mata Atlântica.

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Published

2022-11-01

How to Cite

PITZER, Luana da Silva; PESSOA, Fernando Amaro. The tourist destination Petrópolis (RJ) in the perception of the ecotourist at Petrópolis – Teresópolis Crossing (PARNASO). Brazilian Journal of Ecotourism, [S. l.], v. 15, n. 5, 2022. DOI: 10.34024/rbecotur.2022.v15.12973. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/ecoturismo/article/view/12973. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-11-24
Accepted 2022-09-27
Published 2022-11-01