The Atlantic Forest taught me: reflections on student learning based on the experiences of an Environmental Education project in Itu (SP, Brazil)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/rbecotur.2021.v14.12867

Keywords:

Environmental Education, Atlantic Forest, Ecotourism, Biodiversity, Basic Education.

Abstract

Environmental Education, whether formal or informal, is an important way to teach and reflect on the importance of nature, its diversity and, especially, to change attitudes through awareness and thus contribute to environmental protection and conservation. This study aims to analyze the Primary and Middle School students learning that participated in the environmental education project "Learning from the Atlantic Forest" in 2019 from the nature experiences activities in Experiments Center Forest SOS Atlantic Forest in the city of Itu (SP, Brasil). This is qualitative research in which data collection was made with open survey with the participation of 32 schools and 1256 answers. From the analysis of the students' reports, data processing and categorization were carried out to facilitate understanding and the word cloud graphic resource (WC) was used to identify the frequency of words in bulky texts. Most of the students who visited the Experiments Center live in Itu and region (90.4%) and the rest in São Paulo and surroundings (9.6%). The answers given by elementary and high school students with the highest percentages, respectively, were: biodiversity - 33.1% and 31.8%; forest restoration - 25.6% and 14.9%; Atlantic Forest remnants - 10% and 14.8% and relationship between water and forest - 12.2% and 11.2%. These answers indicate that environmental education held in contact with nature promotes the individual awareness of citizenship formation which takes into account nature conservation and Ecotourism

Author Biographies

  • Kelly De Marchi, Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, SP

    Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Sustentabilidade na Gestão Ambiental- PPGSA. Universidade Federal de São Carlos - UFSCar-So.

  • Ismail Barra Nova de Melo, Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, SP

    Docente do Programa de Pós-Graduação em Sustentabilidade na Gestão Ambiental- PPGSA. Universidade Federal de São Carlos - UFSCar-So.

  • Rita de Cássia Lana, Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, SP

    Docente do Departamento de Geografia Turismo e Humanidades-DGTH- Universidade Federal de São Carlos- UFSCar-So.

  • Silvio César Moral Marques, Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, SP

    Docente do Departamento de Geografia Turismo e Humanidades-DGTH- Universidade Federal de São Carlos- UFSCar-So.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011, 229 p.

BRUHNS, H. T. Esporte e natureza: o aprendizado da experimentação. In: SERRANO, C. (org). A educação pelas pedras: ecoturismo e Educação Ambiental. São Paulo: Chronos, p.25-46., 2000.

BRASIL, Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/ConstituicaoCompilado.html>. Acesso em: 8 fev. 2021.

BRASIL. DECRETO No 4.281, DE 25 DE JUNHO DE 2002. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/2002/d4281.html>. Acesso em: 15 de fevereiro de 2021.

BRASIL. Decreto no 73.030, de 30 de Outubro de 1973. 1973. Disponível em: <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1970-1979/decreto-73030-30-outubro-1973-421650-publicacaooriginal-1-pe.html>. Acesso em: 15 fev. 2021.

BRASIL. Lei da Mata Atlântica. 2006. Disponível em: <https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=LEI&numero=11428&ano=2006&ato=1e8cXSq5kMRpWT08e>. Acesso em: 15 fev. 2021.

CARSON, Rachel. Primavera Silenciosa. São Paulo: Editora Melhoramentos, 1969

CARVALHO, I. C. M. Em direção ao mundo da vida: interdisciplinaridade e Educação Ambiental / Conceitos para se fazer Educação Ambiental / IPÊ - Instituto de Pesquisas Ecológicas, Brasília-DF, 1998.

COELHO, S. C .A; CAMARGO, C. F de. A Ilha Canela, Palmas (TO): Uma análise socioeconômicados visitantes e do ecoturismo. Revista Brasileira de Ecoturismo, São Paulo, v 14, n.2, mai-jul2021, pp. 145-159.

DEAN, Warren. A ferro e fogo: a história e a devastação da Mata Atlântica brasileira. 1. ed. São Paulo: Cia. das Letras, 2004. 484 p.

DIAS, Genebaldo F. Educação Ambiental: princípios e práticas. 9a. ed. São Paulo: Gaia, 2013.

FENNELL, D. Ecoturismo: Uma Introdução. São Paulo: Contexto, 2002.

FERNANDES, A.N.P. et al. Avaliação dos resultados obtidos com a implantação do Programa Criança Ecológica na Floresta Estadual de Bebedouro (SP). Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 12, n.1: 12-23, 2017.

FUNDAÇÃO SOS MATA ATLÂNTICA. Relatório do Atlas da Mata Atlântica. 2020. Disponível em: <https://www.sosma.org.br/wp-content/uploads/2020/11/Relat%C3%B3rio-Anual-2019-SOS-Mata-Atl%C3%A2ntica.pdf>.Acesso em: 15 de fevereiro de 2021.

KNUPP, M. E. C. G. Fundamentos do Turismo. Curitiba: InterSaberes, 2015.

KUSS, A. V., CARLAN, F. A., BEHLING, G. M., GIL, R. L. Possibilidades metodológicas para a pesquisa em Educação Ambiental. Pelotas: Santa Cruz, 2015.

LAYRARGUES, P.P. Muito além da natureza: Educação Ambiental e reprodução social. In: LOUREIRO, C.F.B; LAYRARGUES, P.P.; CASTRO, R. C. (Orgs). Pensamento complexo, dialética e Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2006).

LAYRARGUES, P.P.; LIMA, G. Mapeando as macro-tendências político-pedagógicas da Educação Ambiental contemporânea no Brasil. Anais do VI Encontro “Pesquisa em Educação Ambiental” A Pesquisa em Educação Ambiental e a Pós-Graduação no Brasil., [S. l.], p. 1–15, 2011.

LOHMANN, G.; PANOSSO NETTO, A. Teoria do turismo: Conceitos, modelos e sistemas. São Paulo: Aleph, 2008.

LOUREIRO, C.F.B.; LAYRARGUES, P.P. Ecologia política, justiça e Educação Ambiental crítica: perspectivas de aliança contra-hegemônica. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/tes/a/8VPJg4SGvJLhcK3xcrrnHRF/?lang=pt>. Acesso em: 15 de fevereiro de 2021

MARQUES, M.C.M.; GRELLE, C.E.V. The Atlantic Forest: history, biodiversity, threats and opportunities of the mega-diverse forest. 1a ed. Cham: Springer, 2021.

McKERCHER, B. Turismo de natureza: Planejamento e sustentabilidade. São Paulo, SP: Contexto, 2002.

MENDONÇA, R. Atividades em áreas naturais [livro eletrônico]. 2a. ed. São Paulo: Ecofuturo, 2017.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 2.ed., São Paulo - Rio de Janeiro, Hucitec-Abrasco, 1992.

ONU. United Nations Decade on Ecosystem Restoration (2021–2030) - Resolution adopted by the General Assembly. Disponível em: <https://undocs.org/A/RES/73/284>. Acesso em: 15 fev. 202.

PADUA, S. M. . Uma pesquisa em Educação Ambiental: a conservação do mico-leão-preto (Leontopithecus chrysopygus). In: VALLADARES- PADUA, C.; BODMER, R.; CULLEN Jr., L. (orgs.). Manejo e Conservação de Vida Silvestre no Brasil. Brasília: MCT - CNPq e Sociedade Civil Mamirauá, p. 34-42,1997.

PIRES, P. S. As dimensões do ecoturismo. São Paulo, SP: Senac, 2002.

REIGOTA, M. A. Meio Ambiente e Representação Social. São Paulo: Cortez, 1995.

RODRIGUES, R.; BRANCALION, P.; ISERNHAGEN, I. Pacto pela restauração da Mata Atlântica. São Paulo: LERF/ESALQ: Instituto BioAtlântica, 2009.

SORRENTINO, M. et al. (orgs). Educação Ambiental e Políticas Públicas: Conceitos, Fundamentos e Vivências. 1a. ed. Curitiba: Appris, 2013. v. 1

TOMAZELLO, M. G. C.; FERREIRA, T. R. C. Educação Ambiental: que critérios adotar para avaliar a adequação pedagógica de seus projetos. Ciência & Educação. Piracicaba, v.7, n.2, 2001.

VENTURIN, N. et al. Sistema Sócio-ecológico, Educação Ambiental e Conservação da natureza. Revista Educação Ambiental em Ação, n. 45, Ano XII, 2013.

VILETA, R. B., RIBEIRO, A.; BATISTA, N. A. Nuvem de palavras como ferramenta de análise de conteúdo: Uma aplicação aos desafios do mestrado profissional em ensino na saúde. Millenium, 2011.

VYGOTSKY, L.S. Psicologia Pedagógica. S.Paulo: Martins Fontes, 2001.

VYGOTSKY, L.S. A Formação Social da Mente. S.Paulo: Martins Fontes, 1998.

WELLS, M.; BRANDON, K. (eds). People and Parks: linking protected areas with local communities. Washington DC: Banco Mundial, WWF, USAID, 1992.

Published

2021-12-01

How to Cite

MARCHI, Kelly De; MELO, Ismail Barra Nova de; LANA, Rita de Cássia; MARQUES, Silvio César Moral. The Atlantic Forest taught me: reflections on student learning based on the experiences of an Environmental Education project in Itu (SP, Brazil). Brazilian Journal of Ecotourism, [S. l.], v. 14, n. 5, 2021. DOI: 10.34024/rbecotur.2021.v14.12867. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/ecoturismo/article/view/12867. Acesso em: 5 dec. 2025.