Analysis of the insertion of sustainability culture in the civil engineering degree at UTFPR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v9.15865

Keywords:

Curriculum matrix, Pedagogical Political Project, Training Culture of Sustainability

Abstract

The objective of this research was to verify how the culture of sustainability is included in the Civil Engineering degree at the Federal Technological University of Paraná (UTFPR). Five sustainability indicators from the Principles for Responsible Management Education were defined for analysis of the curriculum matrix. 620 menus were analyzed using keywords as evidence of the indicators. Although the UTFPR guiding documents point out the need for academic training for sustainability, the results indicated that there is no evidence for this training in the syllabi and that it is in the optional subjects, and not in the mandatory ones, that the opportunity for training for sustainability is provided.

References

ARVIDSSON, K. Environmental management at Swedish universities. International Journal of Sustainability in Higher Education, Hamburg, v. 5, n. 1, p. 91-99, 2004.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Trad. Luis Antero Reto. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Política Nacional de Educação Ambiental. Brasília, DF: 1999.

BRASIL. Decreto nº 4.281, de 25 de junho de 2002. Política Nacional de Meio Ambiente (PNMA). Brasília, DF: 2002.

BRASIL. Resolução nº 2, de 24 de abril de 2019. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Engenharia. Brasília, DF: 2019.

COLE, L. Assessing sustainability on Canadian University campuses: development of a campus sustainability assessment framework. 2003. Dissertation (Masters Environment and Management) – Royal Roads University, Victoria, 2003.

CONFEA. Conselho Federal de Engenharia e Agronomia. Retomada econômica passa pelo campo e pela construção civil. Disponível em: <https://www.confea.org.br/retomada-economica-passa-pelo-campo-e-pela-construcao-civil>. Acesso em: 22 abr. 2022.

CONTRERAS, J. Autonomia de professores. Tradução de Sandra Trabucco Valenzuela: revisão técnica, apresentação e notas à edição brasileira Selma Garrido Pimenta. São Paulo: Cortez, 2002.

DALY, H.; COBB, C. W. For the common good: redirecting the economy toward community, the environment, and a sustainable future. Boston: Beacon Press, 1989.

DEDEURWAERDERE T. Transdisciplinary Sustainability Science at Higher Education Institutions: Science Policy Tools for Incremental Institutional Change. Sustainability, v. 5, n. 9, 2013.

DICKSON, M. A.; ECKMAN, M.; LOKER, S.; JIROUSEK, C. A model for sustainability education in support of the PRME. Journal of Management Development, Bingley, v. 32, n. 3, p. 309-318, 2013.

ELLIOTT, J. Lesson y learning study y la idea del docente como investigador, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, Zaragoza, v. 29, n. 3, p. 29-46, dez. 2015.

FIATES, G. G. S.; PARENTE, E. G. V.; LEITE, A. L.; PFITSCHER, E. D. Os princípios instituídos pela Organização das Nações Unidas para uma educação responsável em gestão: uma proposta inovadora para o ensino de administração. Estratégia & Negócios, Florianópolis, v. 5, n. 1, p. 3-27, 2012.

GUIMARÃES, R. P. Ética e as dimensões sociais da sustentabilidade. In: BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Encontros e Caminhos: formação de educadoras(es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, Volume 2, 2007.

GUIMARÃES, R. P.; FEICHAS, S. A. Q. Desafios na construção de Indicadores de Sustentabilidade. Ambiente & Sociedade, v. 12, n. 2, p. 307-323, 2009.

JACOBI, P. Meio ambiente e sustentabilidade. In: FUNDAÇÃO PREFEITO FARIA LIMA – Cepam. O município no século XXI: cenários e perspectivas. São Paulo: Cepam, 1999. p. 175-183.

JUNGES, V. de C.; CAMPOS, S. A. P. de; PALMA, L. C.; LAURINI, M. M. O que os planos de desenvolvimento institucional dizem sobre sustentabilidade? Uma análise das IES destacadas em ações sustentáveis. Arquivos de análise de políticas educacionais, v. 31, 2023.

LEFF, E. Discursos sustentáveis. Trad. Silvana Cobucci Leite. São Paulo: Cortez, 2010.

LOZANO, R. A tool for a graphical assessment of sustainability in universities (GASU). Journal of Cleaner Production, v. 14, n. 2, p. 963-972, 2006.

MADEIRA, A. C. F. D. Indicadores de sustentabilidade para IES Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto/FEUP. 2008. 220 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia do Meio Ambiente) – Universidade do Porto, Porto, 2008.

PAULA, M. R.; FARIA, C. C. O.; SILVA, I. L.; CARVALHO, M. O.; MENEZES, C. A. G; RAVAGLIA, R.; DIAS, R. A. Engenharia sustentável: contribuição das disciplinas matemáticas na formação do engenheiro. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, 2019. Anais... Fortaleza: COBENGE, 2019.

PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O MEIO AMBIENTE – PNUMA. Environment programme. 50 (1972-2022). A estrutura universitária sustentável do PNUMA. Disponível em: <https://wedocs.unep.org/bitstream/handle/20.500.11822/36341/USUF.pdf>. Acesso em: 05 abr. 2023.

PRINCIPLES FOR RESPONSIBLE MANAGEMENT EDUCATION – PRME. Annual Report 2018-2019 & 2020. Disponível em: <https://www.unprme.org/resources/publications>. Acesso em: 10 jan. 2022.

RIBEIRO, M. T.; MALVESTIO, A. C. O ensino da temática ambiental nas Instituições de Ensino Superior no Brasil. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 3, p. 347-361, 2021.

SAUVÉ, L. Uma cartografia das correntes em educação ambiental. In: SATO, M.; CARVALHO, I. C. M. Educação Ambiental: Pesquisa e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2005. p.17-44.

SHRIBERG, M. Institutional assessment tools for sustainability in higher education: Strengths, weaknesses, and implications for practice and theory. Higher Education Policy, v. 15, n. 2, p. 153-167, 2002.

SILVA, G. S.; ALMEIDA, L. A. Indicadores de Sustentabilidade para Instituições de Ensino Superior: uma proposta baseada na revisão de literatura. Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade, v. 8, p. 123-144, 2018.

SORRENTINO, M.; TRAIBER, R.; MENDONÇA, P.; FERRARO, L. A. J. Educação ambiental como política pública. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 285-299, 2005.

STANISKIS, J. K.; KATIUTE, E. Complex evaluation of sustainability in engineering education: case & analysis. Journal of Cleaner Production, v. 120, p. 13-20, 2016.

UI GREENMETRIC. Guideline of UI GreenMetric World University Ranking. Universitas Indonesia: s.n. Disponível em: <https://greenmetric.ui.ac.id/publications/guidelines>. Acesso em: 16 out. 2023.

UNIVERSIDADE TECNOLÓGICA FEDERAL DO PARANÁ – UTFPR. Política de Sustentabilidade da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Disponível em: <http://portal.utfpr.edu.br/comissoes/permanentes/plano-de-logistica-sustentavel-pls/documentos/proposta_final_limpa4_comissaopls_consulta_publica_politica_de_sustentabilidade_utfpr-_21_12_18.pdf . 2019>. Acesso em: 10 out. 2020.

UNIVERSIDADE TECNOLÓGICA FEDERAL DO PARANÁ – UTFPR. Plano de desenvolvimento institucional da Universidade Tecnológica Federal do Paraná: 2023–2027. Curitiba, PR: EDUTFPR, 2023.

VAN KAICK, T. S.; PORTO ALEGRE, L. M. Tendências e potencialidades da extensão na UTFPR e atendimento da agenda 2030 em tempos de pandemia. R. Tecnol. Soc., Curitiba, v. 16, n. 43, p. 107-115, 2020.

WACKERNAGEL, M.; REES, W. Ecological Footprint Method. Gabriola Island: New Society Publishers, 1996.

Published

2024-04-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

SÁ, Patricia Zeni de; VAN KAICK, Tamara Simone. Analysis of the insertion of sustainability culture in the civil engineering degree at UTFPR. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 318–337, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v9.15865. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/15865. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2023-11-01
Accepted 2024-02-21
Published 2024-04-01