Exploring Environmental Education in the new high school: an elective proposal

Authors

  • Amanda Dasilio Secretaria de Educação do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v9.15538

Keywords:

Environmental Education, Elective, New High School, Sustainability

Abstract

This article aims to present a proposal for an elective course in environmental education for high school. The methodologies employed in the proposal prioritize active methodology approaches, considering the need to expand teaching practices in this direction, which are still deeply rooted in traditional methodologies. Elective subjects, introduced by the so-called New High School, have been generating a certain level of insecurity among educators regarding which topics should be addressed. It is crucial to seize the opportunity to delve into cross-cutting knowledge, such as Environmental Education, which holds unique relevance in constructing a more balanced and sustainable society.

References

BOFF, L. Saber Cuidar: ética do humano – compaixão pela terra. Petrópolis: Editora Vozes, 1999.

BRASIL, Lei nº 13.415 de 16 de fevereiro de 2017. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm>. Acesso em: 15 ago. 2023

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC, [2018]. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 15 ago. 2023.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CABRAL, M.I.A.; NOGUEIRA, E.M.S. Diálogo entre cinema e Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 14, n. 4, p. 106-119. 2019.

DA SILVA, A. C.; MESQUITA, G. M.; PESSOA-DE-SOUZA, M. A. Educação Ambiental como paradigma para a construção da sustentabilidade. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, p. 1133-1140, 2015.

FREIRE, P. Educação como Prática da Liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Professora, sim; tia, não: cartas a quem ousa ensinar. 28. ed.Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019

GUIMARÃES, M. Por uma Educação Ambiental crítica na sociedade atual. Revista Margens Interdisciplinar, Abaetetuba, v. 7, n. 9, p. 11-22, 2016.

JACOMINI, M; DA SILVA, R. M.; KRAWCZYK, N. Novo ensino médio: o que quer o MEC, afinal? Folha de São Paulo [online], São Paulo, 11 de abr. 2023. Opinião. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/opiniao/2023/04/novo-ensino-medio-o-que-quer-o-mec-afinal.shtml>. Acesso em: 15 ago. 2023.

JUNIOR, A. A. S.; FARIAS, L. A.; FIGUEIREDO, l. a. v. Cinema e meio ambiente: inter-relações possíveis entre cinedebate, Educação Ambiental e abordagem CTSA. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 18, n. 3 , p 413-430.

MEIRELLES, P. A. A.; VASCONCELLOS, C. A. B.; NOVAES, A. M. P. Letramento na Educação Ambiental: um exemplo de sustentabilidade. Ambiente & Educação, v. 18, n. 2, p. 93-104, 2013.

NASCIMENTO, T. J.; PAIM, M. M. W. Aproximações entre as metodologias ativas e as teorias da aprendizagem. Pesquisa e Debate em Educação, v. 12, n. 1, p. 1-e34655, 2022.

PIAGET, J. Psicologia e pedagogia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

REIS, P. R. Os Temas Controversos na Educação Ambiental. Pesquisa em Educação Ambiental, vol. 2, n. 1, (p. 125-140), 2007.

ROOS, A.; BECKER, E. L. S. Educação Ambiental e sustentabilidade. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, v. 5, n. 5, p. 857-866, 2012.

SOUZA, S. C.; DOURADO, L. G. P. Aprendizagem baseada em problemas (ABP): um método de aprendizagem inovador para o ensino educativo. Holos, vol. 5, n. 31, p. 182-200, 2015.

UNESCO - Organização das Nações Unidas para Educação, Ciência e Cultura. Educação para o Desenvolvimento Sustentável: rumo à realização dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. Paris: UNESCO, 2021.

VALENTE, J. A. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Curitiba, n. 4, p. 79-97, 2014.

ZUQUIM, F. A.; FONSECA, A. R.; CORGOZINHO, B. M. de S. Educação Ambiental no ensino médio: conhecimentos, vivências e obstáculos. Revista Eletrônica do Alto Vale do Itajaí, v. 1, n. 1, p. 1-10, 2010.

Published

2024-04-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

DASILIO, Amanda. Exploring Environmental Education in the new high school: an elective proposal. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 71–83, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v9.15538. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/15538. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2023-08-16
Accepted 2024-01-24
Published 2024-04-01