ADAPTED ECOLOGICAL FOOTPRINT: STEPS TO A BETTER FUTURE

Authors

  • Luciana Cogliatti de Carvalho SEEDUC-RJ, Colégio Estadual Cizínio Soares Pinto.

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10795

Keywords:

Environment education, Ecological footprint, Interdisciplinarity, Questionnaires, Pandemic

Abstract

The reflexion on our relationship with the planet is found in schools only in specific classes, and it is not able to explain how we have the current model of resource extraction and the scenario of current ecological crisis. This study aims to introduce the concept of ecological footprint to elementary and high school students and, therefore, propose a debate on the impacts caused by the demand for different products, trying to show that we are the opposite side of a chain that starts in large industries. At the same time, this work tries to get students to think about this debate, applying an in and out-of-school environment and extrapolating a reflection on the impacts that our daily lives cause on the planet, with a focus on the post-pandemic moment.

Author Biography

  • Luciana Cogliatti de Carvalho, SEEDUC-RJ, Colégio Estadual Cizínio Soares Pinto.

    Licenciatura e Bacharelado em Ciências Biológicas na UERJ, e Mestrado e Doutorado em Ciências Biológicas (Ecologia) na UFRJ. Docente no Ensino Médio no CE Cizinio Soares Pinto desde 2000, e no Ensino fundamental II no Colégio Objetivo Camboinhas desde 2016, ambos em Niterói/RJ. 

References

ARNEY, K. Vírus: seu papel extraordinário na formação da evolução humana. Science Focus. 19 de março de 2020 às 16:13 https://www.sciencefocus.com/the-human-body/virus-human-evolution/ Acessado em 14 jun. 2020

DESSEN, M.A.; POLONIA, A.C. A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano. Paidéia (Ribeirão Preto), Ribeirão Preto , v. 17, n. 36, p. 21-32, Apr. 2007 .

FONSECA, A.F.Q. Ambiente e saúde: visão de profissionais da saúde da família. Ambiente. soc. São Paulo, v. 15, n. 2, p. 133-150, agosto de 2012.

HEINBERG, R. Peak Everything: Waking Up to the Century of Declines, New Society Publishers, Gabriola Island, BC, Canada. 2007.

JACOBI, P. R., GUERRA, A. F. S.; SULAIMAN, S. N. e NEPOMUCENO, T.. Mudanças climáticas globais: a resposta da educação. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 16, n. 46, p. 135-148, Apr. 2011.

LEITE, S.A.S. A escola e a formação da cidadania ou para além de uma concepção reprodutivista. Psicol. cienc. prof., Brasília, v.9, n.3, p.17-19, 1989.

MAIA, B.R.; DIAS, P.C. Ansiedade, depressão epressão estresse em estudantes universitários: o impacto do COVID-19. Estud. psicol. (Campinas), Campinas, v. 37, e200067, 2020.

MCDONALD, RI, BEATLEY, T. & ELMQVIST, T. A alma verde da selva de concreto: o século urbano, a penalidade psicológica urbana e o papel da natureza. Sustain Earth, v.1, n.3, 2018.

OLIVEIRA, L.; NEIMAN, Z. Educação Ambiental no Âmbito Escolar: Análise do Processo de Elaboração e Aprovação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 15, n. 3, p. 36-52, 21 maio 2020.

OLIVEIRA, T. M. R. DE; AMARAL, C. L. C. Ações para Minimizar a Fragmentação da Educação Ambiental em uma Escola Pública Paulista. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 15, n. 3, p. 297-314, 27 maio 2020.

PESSANHA, I. R. DE A.; RODRIGUES, D. C. G. DE A.; ALVES, M. P. Materialidade histórica, Educação Ambiental e cidadania: bases para a sustentabilidade ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 11, n. 2, p. 216-239, 20 jun. 2016.

PIGNATTI, M. G. Saúde e ambiente: as doenças emergentes no Brasil Ambiente & Sociedade – Vol. VI I nº. 1 jan./jun. 2003.

RODRIGUES, Ricardo Moreira. Solidão, um fator de risco. Rev Port Med Geral Fam [Internet]. 34(5): 334-338, 2018.

SOUSA, R. N. S. Educação Ambiental: um olhar interior durante a pandemia do coronavirus 19 maio 2020. Destaque, Notícia, Disponível em: <https://www.sema.ma.gov.br/educacao-ambiental-um-olhar-interior-durante-a-pandemia-do-coronavirus/>, Acessado em 14 jun, 2020.

SOUZA, F. R. DA S. Educação Ambiental e sustentabilidade: uma intervenção emergente na escola. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 15, n. 3, p. 115-121, 22 maio 2020.

UFJF. NOTÍCIAS. Pandemia e Meio Ambiente: Impactos momentâneos ou nova normalidade? Pesquisa E Inovação. 24 de abril de 2020, Disponível: <https://www2.ufjf.br/noticias/2020/04/24/pandemia-e-meio-ambiente-impactos-momentaneos-ou-nova-normalidade/> Acesso em 14 jun. 2020.

Footprint Calculator. Disponível em: <http://www.footprintnetwork.org/en/index.php/GFN/page/calculators/> Acesso em 21 mar. 2020

WWF. Disponível em:<https://www.wwf.org.br/natureza_brasileira/especiais/pegada_ecologica/historico/> Acesso em 14 jun. 2020

Published

2020-08-22

Issue

Section

Artigos

How to Cite

CARVALHO, Luciana Cogliatti de. ADAPTED ECOLOGICAL FOOTPRINT: STEPS TO A BETTER FUTURE. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 5, p. 184–195, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.10795. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10795. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-06-15
Accepted 2020-07-20
Published 2020-08-22