Gender issues and teacher training

A cut of a master's thesis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/prometeica.2023.27.15374

Keywords:

gender issues, teacher training, math education, model of semantic fields

Abstract

This article brings up some parts of a masters thesis produced between the years of 2020 and 2022 at the Federal University of São Paulo. This research had the goal to find tracks of the production of meaning from students of a math bachelors degree from a public university from São Paulo state. To produce data, we've interviewed three students from this course and also developed a documental analysis of this course through analyzing its syllabus and pedagogic-political project. In this article we will present a synthesis of the theoretical discussion around gender, math education and teacher training; a small piece of the three interviews we have made with the students and some conclusions we had; the reading of these conversations was made using the Semantic Fields Model and this snippet will be presented as a narrative, as done on the original research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Boulding, E. (1981). Las Mujeres y la Violencia. In La Violencia y Sus Causas (pp. 265-279). Paris: Editorial UNESCO.

Linardi, P. R. (2006). Rastros da formação matemática na prática profissional do professor de matemática. Tese de doutorado, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, Brasil.

Lins, R. C. (1999). Por que discutir teoria do conhecimento é relevante para a Educação Matemática. In: Bicudo, M. A. V. (Org.), Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas (pp. 75-94). São Paulo: Editora da UNESP.

Lins, R. C. (2012). O Modelo dos Campos Semânticos: estabelecimentos e notas de teorizações. In: Angelo, C. L. et al. (Orgs.), Modelo dos Campos Semânticos e Educação Matemática: 20 anos de História. (pp. 11-30). São Paulo: Midiograf.

Louro, G. L. (1995). Gênero, história e educação: construção e desconstrução. Educação & Realidade, 20(2), 101-132.

Louro, G. L. (1997). Gênero, sexualidade e educação: Uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes.

Madureira, A. F. A. & Branco, A. U. (2015). Gênero, sexualidade e diversidade na escola a partir da perspectiva de professores/as. Temas em Psicologia, 23(3), 577-591.

Reis, G. L. (2011). O gênero e a docência: uma análise de questões de gênero na formação de professores do Instituto de Educação Euclides Dantas. Dissertação de mestrado, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Brasil.

Rizzato, L. K. (2010). Professores, professoras e as questões de gênero, sexualidade e homofobia na escola: articulações com formação docente continuada. Seminário Internacional Fazendo Gênero, 9(1).

Souza, M. C. R. F. & Fonseca, M. C. F. R. (2009). Conceito de gênero e educação matemática. Bolema-Boletim de Educação Matemática, 22(32), 29-45.

Published

2023-07-27

How to Cite

Godinho Simião, L., & Linardi, P. R. (2023). Gender issues and teacher training: A cut of a master’s thesis. Prometeica - Journal of Philosophy and Science, (27), 752–760. https://doi.org/10.34024/prometeica.2023.27.15374

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.