Algebraic thinking in elementary grades: possibilities with blind and non-blind students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/prometeica.2024.31.16476

Keywords:

Early Algebra. Elementary school. Mathematics Education

Abstract

This postdoctoral project aims to investigate aspects of the development of algebraic thinking with blind and non-blind students that can contribute to mathematics teaching practices regarding the inclusion and promotion of learning opportunities in the early years of elementary school. The guiding research question is: “What are the potentialities and challenges of the development of algebraic thinking with blind and non-blind students in the early years of elementary school?”. Centered on a qualitative approach, this project will have as a context of data production two classrooms from the early years of elementary school in a public school in the city of Belém, PA, Brazil, in which blind and non-blind students are enrolled. The initial criterion of choosing two classes participating in the research will be to have blind students enrolled in a regular class, as well as the availability of class teachers to discuss the texts and elaborate and develop tasks that involve the development of algebraic thinking. For this purpose, classes will be monitored for three months, considering the school’s availability. The data will be produced using the field diary, audio recordings, and video recordings of mathematics classes. During the data analysis, the videos and audios will be revisited several times, seeking to identify elements that help us respond to the research objective, and these will be transcribed and analyzed. We hope that the results of this study will contribute to the construction of inclusive educational practices in the early years of elementary school that enable blind and non-blind students to understand the fundamental concepts involved in the development of algebraic thinking.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Barros, A. (2021). Contavox: a visão cega da matemática. Master Dissertation. Universidade Federal do Pará. p. 1-82.

Filha, M. N.; Ribeiro, L. N.; Santos, M. B. S. (2022). Refletindo sobre o ensino de álgebra nos anos iniciais do ensino fundamental para crianças deficientes visuais. Concilium, v. 19 n. 1.

Fernandes, S. H. A. A.; Healy, L. (2013). Expressando generalizações em libras: álgebra nas mãos de aprendizes surdos. (Expressing generalizations in Libras: algebra in the hands of deaf learners). Cad. Cedes, Campinas, v. 33, n. 91, p. 349-368, set.-dez. Available in: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: janeiro de 2024.

Fernandes, S. H. A. A.; Healy, L. (2010). A Inclusão de Alunos Cegos nas Aulas de Matemática: explorando Área, Perímetro e Volume através do Tato 1 (Inclusion of Blind Student in the Mathematics Classroom: Tactile Exploration of Area, Perimeter and Volume). Bolema, Rio Claro (SP), v. 23, no 37, p. 1111 a 1135, dezembro.

Lins, R., Kaput, J. (2004). The Early Development of Algebraic Reasoning: The Current State of the Field. In: Stacey, K., Chick, H., Kendal, M. (eds) The Future of the Teaching and Learning of Algebra The 12th ICMI Study. New ICMI Study Series, vol 8. Springer, Dordrecht. Available in: https://doi.org/10.1007/1-4020-8131-6_4. Access in: Acesso em: fevereiro de 2024.

Kollosche, D., Marcone, R., Knigge, M., Penteado, M. G., & Skovsmose, O. (Eds.). (2019). Inclusive mathematics education: state-of-the-art research from Brazil and Germany. Springer.

Marcone, R. Deficiencialismo: A invenção da deficiência pela normalidade. (2015). 170f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro. Disponível em: http://hdl.handle. net/11449/124073.

Marcelly, L. (2015). Do improviso às possibilidades de ensino: estudo de caso de uma professora de matemática no contexto da inclusão de estudantes cegos. 2015. 192f. Tese - (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/136763.

Moura, A. Q. (2020). O encontro entre surdos e ouvintes em cenários para investigação: das incertezas às possibilidades nas aulas de Matemática. 2020. 216f. Tese – (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/192015. Acesso em: dezembro, 2023.

Moses, R. (2001). Radical equations: math literacy and civil rights. Boston: Beacon Press.

Nacarato, A. M.; Custódio, I. A. (Org.). (2018). O desenvolvimento do pensamento algébrico na educação básica: compartilhando propostas de sala de aula com o professor que ensina (ensinará) Matemática. Grupo colaborativo em Matemática - Grucomat. Brasília, DF: Sociedade Brasileira de Educação Matemática.

Powell, A. B.; Francisco, J. M.; Maher, C. A. (2004). Uma abordagem à análise de dados de vídeo para investigar o desen- volvimento das ideias matemáticas e do raciocínio de estudantes. BOLEMA: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 17, n. 21, p. 81-140, maio.

Sales, E. R. de. (2013). A visualização no ensino de matemática: uma experiência com alunos surdos. 2013. 235f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exa- tas,Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2013. Dispo- nível em: http://hdl.handle.net/11449/102118. Acesso em:

Sales, E. R.; Penteado, M. G.; Moura, A. Q. (2015). A Negociação de Sinais em Libras como Possibilidade de Ensino e de Aprendizagem de Geometria. Bolema, v. 29, p. 1268-1286.

Skovsmose, O. (2016). What could critical mathematics education mean for different groups of students? For the Learning of Mathematics, 36(1).

Published

2024-11-29

How to Cite

Faustino, A. C., & Sales, E. R. de S. (2024). Algebraic thinking in elementary grades: possibilities with blind and non-blind students. Prometeica - Journal of Philosophy and Science, 31, 347-358. https://doi.org/10.34024/prometeica.2024.31.16476
Received 2024-03-20
Accepted 2024-11-20
Published 2024-11-29