Specialized guidance for teachers who teach in cases of ASD

Experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/prometeica.2024.29.16257

Keywords:

autism, school inclusion, disruptive behavior

Abstract

Autism Spectrum Disorder (ASD) is characterized by the presence of persistent deficits in communication and social interaction, as well as restricted and repetitive patterns of behaviors, interests and activities. As a way of enabling the inclusion of autistic children in the school environment, guidance from teachers who work with this population is extremely important. The purpose of the study is to present the guidance experience carried out for teachers who teach autistic students, accompanied by the ASD Care Center, in the city of Monte Alto-SP, from June 2022 to June 2023. This is a descriptive study, of the experience report type, based on the science ABA (Applied Behavior Analysis) and related to experiences with teachers in orientations, carried out monthly. As a result, teachers found it difficult to welcome these students, direct activities, deal with disruptive behaviors and manage daily activities. The importance of a support tool to provide teachers with greater theoretical support for practice with autistic students is discussed, to contribute to inclusion, learning and socialization in the school environment. This experience expanded the experiences of the teacher's perspective on the school inclusion of children with ASD, shedding light on the need for theoretical training and instrumentalization of teachers, considering the particularities of neurodevelopment and behavior of this population and contributing to the greater effectiveness of inclusive educational assistance.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

  • Josiane Andrade Yamane, Mestrado Profissional em Práticas Institucionais em Saúde Mental da Universidade Paulista

    Fonoaudióloga; Psicopedagoga; Especialista em Análise do Comportamento Aplicada ao TEA pela UFSCAR; Mestranda do Mestrado Profissional Práticas Institucionais em Saúde Mental da Universida de Paulista – UNIP.

  • Angela Cristina Pontes Fernandes, Mestrado Profissional em Práticas Institucionais em Saúde Mental da Universidade Paulista

    Especialista em Neuropsicologia pelo Conselho Federal de Psicologia - CRP; Doutora em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade de São Paulo / USP; Docente no Mestrado Profissional Práticas Institucionais em Saúde Mental da UniversidadePaulista-UNIP; Docente Titular no Curso de Graduação em Psicologia da Universidade Paulista-UNIP; Coordenadora da área de Neuropsicologia Infantil do curso de Especialização Multiprofissional em Reabilitação Neurológica do HCFMRP/USP; Neuropsicóloga clínica.

References

Alves, F. J., Carvalho, E. A., Aguilar, J., Brito, L. L. & Bastos, G. S. (2020). Applied behavior analysis for the treatment of autism: a systematic review of assistive technologies. IEEE Access - Multidisciplinary Open Access Journal, 8, 118664-118672. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.3005296

Anderson, M. (2007). Tales from the table: Lovaas/ABA intervention with children on the autistic spectrum. Pentonville: Road London.

Araújo, C. A. & Schwartzman, J. S. (2011). Transtorno do espectro do autismo. São Paulo: Memnon.

Associação Americana de Psiquiatria - APA. (2014). Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. DSM-5. (5a ed.). Porto Alegre: Artmed. Recuperado de https://www.institutopebioetica.com.br/documentos/manual-diagnostico-e-estatistico-de-transtornos-mentais-dsm-5.pdf

Associação Americana de Psiquiatria - APA. (2023). Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: texto revisado. DSM-5-TR. Porto Alegre: Artmed.

Aydos, V. (2019). A (des)construção social do diagnóstico de autismo no contexto das políticas de cotas para pessoas com deficiência no mercado de trabalho. Anuário Antropológico, 44(1), 93-116.

Bezerra, M. F. (2018). A importância do método aba - reanálise do comportamento aplicada - no processo de aprendizagem de autistas. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, 6(10), 189-204.

Braun, P. (2012). Uma intervenção colaborativa sobre os processos de ensino e aprendizagem do aluno com deficiência intelectual [Tese de doutorado, Universidade do Estado do Rio de Janeiro]. Repositório da UERJ. http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10337

Cavaco, N. (2014). Minha criança é diferente? Diagnóstico, prevenção e estratégia de intervenção e inclusão das crianças autistas e com necessidades educacionais Especiais. Rio de Janeiro: Wak Editora.

Chawarska, K. &Volkmar, F. R. (2005). Autism in infancy anda early chidhood. In F. R. Volkmar, R. Paul, A., Klin & D. Cohen (Eds.), Handbook of autismo and pervasive developmental disorders (vol. 1, 3rd ed., pp. 223-246). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.

Constituição da República Federativa do Brasil. (1988). Brasília, DF: Senado Federal. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm

Costa, B. S., Nakandakare, E. B., & Paulino, E. (2018). A inserção do autista no meio acadêmico e profissional de tecnologia da informação. Refas: Revista Fatec Zona Sul, 4(4).

Daltro, M. R., & Faria, A. A. (2019). Relato de experiência: uma narrativa científica na pós-modernidade. Estud. pesqui. psicol., 19(1), 223-237. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/epp/v19n1/v19n1a13.pdf

Decreto n˚ 6.571 (2008, 17 de setembro). Dispõe sobre o atendimento educacional especializado, regulamenta o parágrafo único do art. 60 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e acrescenta dispositivo ao Decreto no 6.253, de 13 de novembro de 2007. Brasília, DF. Recuperado de https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/2008/decreto-6571-17-setembro-2008-580775-publicacaooriginal-103645-pe.html

Ferreira, A. B. H. (1986). Novo dicionário da língua portuguesa (2. ed.). Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

Ferreira, S. (2007). O enigma da inclusão: das intenções às práticas pedagógicas. Educação e Pesquisa, 33(3), 543-560. https://doi.org/10.1590/S1517-97022007000300011

Franco, C., Alves, F., & Bonamino, A. (2007). Qualidade e equidade em educação: reconsiderando o significado de “fatores intra-escolares”. Ensaio - Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 15(55), 277-297.

Gadia, C. (2015). Aprendizagem e Autismo. In N. T. Rotta, L. Ohlweiler, & R. S. Riesgo. Transtornos da aprendizagem: abordagem neurobiológica e multidisciplinar (pp. 368-377). Porto Alegre: Armed.

Gadia, C., Tuchman, R., & Rotta, N. T. (2004). Autismo e doenças invasivas do desenvolvimento. Jornal de Pediatria (Rio de Janeiro), 80(2 supl), 583-594. Recuperado de https://www.scielo.br/pdf/jped/v80n2s0/v80n2Sa10.pdf

Gomes, C. & Souza, V. L. T. (2011). Educação, Psicologia Escolar e Inclusão: aproximações necessárias. Revista Psicopedagogia, 28(86), 185-193.

Gomes, C. G. & Silveira, A. D. (2016). Ensino de habilidades básicas para pessoas com autismo: manual para intervenção comportamental intensiva. Curitiba: Appris.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2019). Resumo Técnico: Censo da Educação Básica 2018. Brasília: INEP. Recuperado de https://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/resumos_tecnicos/resumo_tecnico_censo_educacao_basica_2018.pdf

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2023). Censo Escolar da Educação Básica 2022: Resumo Técnico. Brasília, DF: INEP. Recuperado de https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2022.pdf

Kanner, L. (1943). Autistic Disturbances of Affective Contact. Nervous Child, 2, 217-50.

Lago, M. (2007). Autismo na escola: ação e reflexão do professor [Dissertação de Mestrado em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Repositório da UFRS. https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/13077/000638908.pdf

Lampreia, C. (2009). Perspectivas da pesquisa prospective com bebês irmãos de autistas. Psicologia: ciência e profissão, 29(1), 160-171.

Lear, K. (2004). Ajude-nos a aprender: um programa de treinamento em ABA (Análise do Comportamento Aplicada) em ritmo autoestabelecido (2a ed.). Toronto.

Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996, 20 de dezembro). Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional - LDB. Brasília, DF. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Lei nº 12.764 (2012, 27 de dezembro). Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista e altera o § 3o do art. 98 da Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Brasília, DF. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivl_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.html

Lemos, E. L. M. D., Salomão, N. M. R., & Agripino-Ramos, C. S. (2014). Inclusão de Crianças Autistas: um Estudo sobre Interações Sociais no Contexto Escolar. Revista Brasileira de Educação Especial de Marília, 20(1), 117-130.

Liao, Y., Dillenburger, K., He, W., Xu, Y., & Cai, H. (2020). A systematic review of applied behavior analytic interventions for children with autism in Mainland China. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 7(4), 333-351. https://doi.org/10.1007/s40489-020-00196-w

Makrygianni, M. K., Gena, A., Katoudi, S., & Galanis, P. (2018). The effectiveness of applied behavior analytic interventions for children with Autism Spectrum Disorder: A meta-analytic study. Research in Autism Spectrum Disorders, 51, 18-31. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2018.03.006

Martone, M. & Santos-Carvalho, L. (2012). Uma revisão dos artigos publicados no Journal of Applied Behavior Analysis (JABA) sobre comportamento verbal e autismo entre 2008 e 2012. Revista Perspectivas, 3(2), 73-86.

Mascaro, C. A. A. C. (2018). O Plano Educacional Individualizado e o estudante com deficiência intelectual: estratégia para inclusão. Revista Espaço Acadêmico, 18(205), 12-22. Recuperado de https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/43318

Odom, S. L., Hall, L. J., & Suhrheinrich, J. (2020). Implementation Science, Behavior Analysis, and Supporting Evidence-based Practices for Individuals with Autism. European journal of behavior analysis, 21(1), 55–73. https://doi.org/10.1080/15021149.2019.1641952

Pinto, R. N. M., Torquato, I. M. B., Collet, N., Reichert, A. P. S., Souza Neto, V. L., & Saraiva, A. M. (2016). Autismo infantil: impacto do diagnóstico e repercussões nas relações familiares. Rev Gaúcha Enferm., 37(3), 1-9. https://doi.org/10.1590/1983-1447.2016.03.61572

Resolução CNE/CEB nº 4 (2009, 2 de outubro). Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Brasília, DF: Ministério da Educação. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf

Salgado-Cacho, J. M., Moreno-Jiménez, M. D. P., & Diego-Otero, Y. (2021). Detection of Early Warning Signs in Autism Spectrum Disorders: A Systematic Review. Children (Basel, Switzerland), 8(2), 164. https://doi.org/10.3390/children8020164

Sant’ana, I. M. (2005). Educação inclusiva: concepções de professores e diretores. Psicologia em Estudo, 10(2), 227-234

Sartoretto, M. L. (2010). A educação especial na perspectiva da inclusão escolar: recursos pedagógicos acessíveis e comunicação aumentativa e alternativa. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial.

Sassaki, R. K. (2005). A postura inclusiva de toda a comunidade escolar. São Paulo.

Sekkel, M. C., Zanelatto, R, & Brandão, S. B. (2010). Ambientes inclusivos na educação infantil: possibilidades e impedimentos. Psicologia em Estudo, Maringá, 15(1), 117-126.

Silva, C. C. B., Molero, E. S. S., & Roman, M. D. (2016). A Interface entre Saúde e Educação: percepções de educadores sobre educação inclusiva. Psicologia Escolar e Educacional, 20(1), 109-115.

Teodoro, G. C., Godinho, M. C. S., & Hachimine, A. H. F. (2016). A inclusão de alunos com Transtorno do Espectro Autista no Ensino Fundamental. Research, Society and Development, 1(2), 127-143. https://doi.org/10.17648/rsd-v1i2.10

UNESCO. (1994). Declaração de Salamanca e o Enquadramento da Acção: na área das necessidades educativas especiais. Salamanca, Espanha: Unesco. Recuperado de https://pnl2027.gov.pt/np4/%7B$clientServletPath%7D/?newsId=1011&fileName=Declaracao_Salamanca.pdf

Vygotski, L. S. (1995). Obras escogidas III. Problemas del desarollo de la psique. Madri: Visor.

Yu, Q., Li, E., Li, L., & Liang, W. (2020). Efficacy of Interventions Based on Applied Behavior Analysis for Autism Spectrum Disorder: A Meta-Analysis. Psychiatry investigation, 17(5), 432-443. https://doi.org/10.30773/pi.2019.0229

Published

2024-03-05

How to Cite

Andrade Yamane, J., & Pontes Fernandes, A. C. . (2024). Specialized guidance for teachers who teach in cases of ASD: Experience report. Prometeica - Journal of Philosophy and Science, 29, 294-306. https://doi.org/10.34024/prometeica.2024.29.16257