Presentation of the world of work to students of the “Preparation for the World of Work - Senac” program

An experience report

Authors

  • Ricardo Felipe Teodoro Garcia Mestrado Profissional em Práticas Institucionais em Saúde Mental Universidade Paulista – UNIP e SENAC https://orcid.org/0009-0009-0887-2253
  • Selma Aparecida Geraldo Benzoni Mestrado Profissional em Práticas Institucionais em Saúde Mental Universidade Paulista – UNIP e Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial - SENAC https://orcid.org/0000-0002-5288-7403

DOI:

https://doi.org/10.34024/prometeica.2024.29.15881

Keywords:

adolescence, work, development, training activity, experience

Abstract

The National Commercial Learning Service Institution offers the “Preparation for the world of work” program, with the aim of training competent professionals to work in the professional environment. This report aimed to reflect the proposal of curricular unit 1 of the program, which dealt with the history of the world of work, labor relations, employment and profession and seeks to provoke reflections that permeate the adolescent's daily life. To this end, the material made available by the Institution to the facilitator and the experience lived by the author when teaching the proposed content was used. This curricular unit discussed: 1) formal work and its relationship or not with the daily lives of adolescents; 2) the difficulties faced by institutions in hiring young apprentices, especially those with social vulnerability. The class was divided into four moments: dialogued presentation of the theme, presentation of concepts through slides by the facilitator, presentation of a video of “Charlie Chaplin: modern times” and final discussion combining all previous stages. The teacher was able to observe that the teenagers expanded their understanding of the world of work, positioning themselves as citizens with rights and duties, perceiving themselves as part of a world-building process. Greater autonomy and spaces for healthy exchanges were observed between peers, adolescents and their facilitator, as well as with their families, reported by them on later occasions. Therefore, classroom management enabled new experiences, occupying other social spaces, expanding the adolescent's opportunities and possibilities in the world, promoting mental health.

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Author Biographies

  • Ricardo Felipe Teodoro Garcia, Mestrado Profissional em Práticas Institucionais em Saúde Mental Universidade Paulista – UNIP e SENAC

    Mestrando em práticas institucionais em saúde mental. Graduado em Psicologia pela Universidade de Franca; pós-graduado em Aprimoramento Profissional Clínico e Institucional em Psicoterapia Psicanalítica pelo Centro Universitário Municipal de Franca; e possui formação técnica em Administração de Empresas pelo SENAC. Foi psicólogo da Fundação Casa, atuando com medida socioeducativa. Realiza atendimento psicoterapêutico em clínica particular de crianças, adolescentes e adultos. Atua como docente no SENAC Franca, formando alunos para lidar com o mundo do trabalho, além de ser multiplicador do programa de cultura de paz e sexualidade e gênero no SENAC. E já atuou ministrando aulas no curso de pós-graduação em psicologia jurídica no Instituto Sýnesis.

  • Selma Aparecida Geraldo Benzoni, Mestrado Profissional em Práticas Institucionais em Saúde Mental Universidade Paulista – UNIP e Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial - SENAC

    Psicóloga, Doutora em Educação Escolar - na linha de sexualidade, Mestre em Ciências na linha de Saúde Mental. Docente permanente Titular da Pós-Graduação Mestrado Profissional em Saúde Mental da Universidade Paulista - UNIP e do curso de Graduação em Psicologia da Universidade Paulista - UNIP - campus Vargas Ribeirão Preto. Psicoterapia de Orientação Psicanalítica e sexualidade.

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Published

2024-03-05

How to Cite

Teodoro Garcia, R. F., & Geraldo Benzoni, S. A. (2024). Presentation of the world of work to students of the “Preparation for the World of Work - Senac” program: An experience report. Prometeica - Journal of Philosophy and Science, 29, 285-293. https://doi.org/10.34024/prometeica.2024.29.15881
Received 2023-11-07
Accepted 2023-11-07
Published 2024-03-05