Critical mathematics education and work projects

A systematic review of papers published in the last 22 years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/prometeica.2023.27.15368

Keywords:

critical mathematics education, projects, research

Abstract

This work constitutes an outline of a Scientific Initiation project of the Federal Institute of Education, Science and Technology of the Southeast of Minas Gerais, Campus Santos Dumont (IF Southeast MG-Santos Dumont), carried out by undergraduate students in Literature in Mathematics. Through the bibliographic survey, we sought to answer the question: what are the paths taken by research in critical mathematics education in Brazil in the last 22 years? To this end, we exclusively consider articles, published in journals in the area of Mathematics Education of national and international circulation, complementing the search with access to the CAPES Journal Portal. With this, we conducted a systematic review of the literature, classifying the works into thematic categories that, in addition to organizing them, serves as the basis for the critical synthesis of the works. In addition, they point out as results not only trends in certain research themes, but also gaps.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Atweh, B. (2011). Quality and equity in mathematics education as ethical issues. IN: Atweh, B.; GRAVEN, M.; SECADA, W.; VALERO, P. (eds). Mapping equity and quality in mathematics education. London: Springer.

Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.

BRASIL. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC. http://basenacionalcomum.mec.gov.br

Callahan, J. L. (2014). Writing literature reviews: a reprise and update. Human Resource Development Review (HRDR), Minnesota, 13(3), 271-275 https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1534484314536705

Cazorla, I. M. (2002) A relação entre a habilidade viso-pictórica e o domínio de conceitos estatísticos na leitura de gráficos. Orientadora: Márcia Regina F. De Brito. 2002. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo. https://www.psiem.fe.unicamp.br/pf-psiem/cazorla_irenemauricio_d.pdf

Ernest, P., & da Cruz (tradutora), D. B. (2021). Privilégio, poder e performatividade: a ética da matemática na sociedade e na educação. Pesquisa E Ensino, 2(2), 1-34. https://doi.org/10.37853/pqe.e202103

Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. Paz e Terra https://docs.google.com/a/fcarp.edu.br/viewera=v&pid=sites&srcid=ZmNhcnAuZWR1LmJyfG51cGVkaXxneDpmMzFhOWM0YzA3YTg2OWE

Galvão, M. C. B.; Ricarte, I. L. M (2019). Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. LOGEION: Filosofia da informação, 6(1), 57-73 https://doi.org/10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73

Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. (6ºed) Atlas.

Gutstein, E. (2006). Reading and writing the world with mathematics: toward a pedagogy for social justice. New York: Routledge.

Gutstein, E. (2009). Possibilities and challenges in teaching mathematics for social justice. In: Ernest, P.; Greer, B.; Sriraman, B. (eds) Critical issues in mathematics education. Charlotte, NC: IAP, INC, 351-374.

Jürgensen, B. D. d. C. P. (2019). "Lendo e escrevendo o mundo" com Matemática: estudando trigonometria com alunos do 9º ano do Ensino Fundamental. Bolema. https://doi.org/10.1590/1980-4415v33n65a20.

Oliveira, D. C. de. (2008). Análise de conteúdo temático-categorial: uma proposta de

sistematização. Rev. Enferm., UERJ, 16(4), 569-576.

Skovsmose, O. (2001). Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. Campinas, SP: Papirus, (Coleção Perspectivas em Educação Matemática).

Skovsmose, O. (2007). Educação crítica: incerteza, matemática, responsabilidade. São Paulo: Cortez.

Skovsmose, O. (2013). Educação matemática crítica: a questão da democracia. (6ºed.) Campinas: Papirus, (Coleção Perspectivas em Educação Matemática).

Skovsmose, O. (2014). Um convite à educação matemática crítica. Tradução de Orlando de Andrade Figueiredo. Campinas, SP: Papirus. (Coleção Perspectivas em Educação Matemática).

Tanko, M.G. (2015), "‘Reading and writing the world’ with mathematics in a Middle Eastern context", Learning and Teaching in Higher Education: Gulf Perspectives, 12 (2),51-73. https://doi.org/10.18538/lthe.v12.n2.181

Published

2023-07-27

How to Cite

Cézar da Costa, B., Damien da Costa Paes Jürgensen, B., Oliveira Lima, J., & Ferreira Magalhães, M. L. (2023). Critical mathematics education and work projects : A systematic review of papers published in the last 22 years. Prometeica - Journal of Philosophy and Science, 27, 720-730. https://doi.org/10.34024/prometeica.2023.27.15368