Racial microaggresssions in exact sciences

An analysis of the experiences of students at the Federal University of Alfenas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/prometeica.2023.27.15320

Keywords:

race, racism, mathematics education, STEM programs

Abstract

In this article, we present results of a research study in which we aimed to identify the experiences of students from Science, Technology, Engineer, and Mathematics (STEM) programs with racial microaggressions. The research participants were beneficiaries of affirmative action programs enrolled in these programs at the Federal University of Alfenas (n=390), who responded to a survey instrument called the Scale of Academic, Social, and Survival Experiences in the STEM (EASS-STEM). For the analysis, we used correlations, Spearman's test, chi-square significance test, and Principal Component Analysis (PCA). The results indicate that students between the ages of 20 and 30 clearly identify aspects related to racial microaggressions. Additionally, self-identified Black students were the ones who experienced racial microaggressions more intensely, even surpassing the scores of self-identified mixed-race (Pardo) students, who also fall within the group of Black students in Brazil. This highlights that skin color is directly related to the experiences of racism and racial microaggressions faced by students. Despite overcoming the barrier of access, Black affirmative-action students from STEM programs continue to face the challenge of academic survival due to the structural violence they experience throughout their journey in the program and at the university.

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Author Biography

  • Guilherme Henrique Gomes da Silva, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

    Docente do Departamento de Matemática do Instituto de Geociências e Ciências Exatas (IGCE) da Universidade Estadual Paulista (Unesp), câmpus de Rio Claro. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEM) desta mesma instituição e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG).Possui doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (Unesp), câmpus de Rio Claro, mestrado em Educação Matemática e especialização em Matemática Universitária pela mesma instituição. Realizou estágio de doutoramento na Rutgers, the State University of New Jersey, em Newark, Estados Unidos. Em 2017, recebeu Menção Honrosa, outorgada pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) no Prêmio CAPES de Teses - 2017, na área de Ensino. Utilizando a perspectiva da Educação Matemática Crítica, desenvolve pesquisas relacionadas à formação inicial e continuada de professores que ensinam matemática na perspectiva da Educação Matemática Crítica e também pesquisas focadas em problematizar (e desafiar) questões de justiça e injustiça social no âmbito da Educação Matemática.

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Published

2023-07-27

How to Cite

Lopes, R. A., & Silva, G. H. G. da . (2023). Racial microaggresssions in exact sciences: An analysis of the experiences of students at the Federal University of Alfenas. Prometeica - Journal of Philosophy and Science, 27, 389-399. https://doi.org/10.34024/prometeica.2023.27.15320