Possible dialogues between power, mathematics and cryptography

A critical reflection on their interrelationships

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/prometeica.2023.27.15302

Keywords:

cryptography, power, mathematics lessons

Abstract

In this text we discuss how power, mathematics and cryptography establish dialogues that are considered critical for the present, but which have influence from the past and concerns for the future. We contextualize our reflections from a historical perspective, especially in the Brazilian context, and advance the debates about how cryptography, based on mathematical theories, influenced and dynamized wars. Going a little beyond this historical context, we present some reflections concerning the role of cryptography as a means of data security, one of the main discussions in contemporary society. In this reflection, we point out the position of power that the holders of this knowledge occupy, and that, in the scope of basic school, lacks important discussions for both teachers and students.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Bauchspies, W. K., & Restivo, S. (2001). O arbítrio da matemática: mentes, moral e números. Bolema-Boletim de Educação Matemática, 14(16), 102-124.

Borba, M. C, & Skovsmose, O. (1997). The ideology of certainty in mathematics education. For the learning of Mathematics, 17(3), 17-23.

D’Ambrosio, U. (1994). Cultural Framing of Mathematics Teaching and Learning. In R. Biehler, R. W. Scholz, R. Sträßer, & B. Winkelmann (Orgs.), Didactics of Mathematics as a Scientific Discipline (p. 443-455). Kluwer Academic Publishers.

D’Ambrosio, U. (2011). A busca da paz: Responsabilidade de matemáticos, cientistas e engenheiros. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, 9, 66-77.

Guimarães, D. R. (2022). Educação matemática crítica permeando capítulos de geometria em livros didáticos: entre direcionamentos, contextos e enunciados. Mestrado em Educação Matemática. Universidade Estadual Paulista.

Hobsbawn, E. J. (1995). Feiticeiros e aprendizes: As ciências naturais. In M. Santarrita (Trad.), Era dos extremos: O breve século XX (p. 504-536). Companhia das Letras.

Litoldo, B. F. (2016). As potencialidades de atividades pedagógicas envolvendo problemas criptográficos na exploração das ideias associadas à função afim Masters dissertation in Mathematics Education. São Paulo State University.

Litoldo, B. F., & Guimarães, D. R. (no prelo). Criptografia e Livros Didáticos do Ensino Médio: Uma análise sobre as novas obras didáticas específicas do PNLD 2021. Abakós.

Litoldo, B. F., & Lazari, H. (2014). Uma análise do uso da criptografia nos livros didáticos de Matemática do Ensino Médio. REMATEC, 17, 133-152.

Skovsmose, O. (2007) Educação crítica: incerteza, matemática, responsabilidade. (M. A. V. Bicudo, Trad.). São Paulo: Cortez, 304 p.

Singh, S. (2008). O livro dos códigos: A ciência do sigilo do antigo Egito à criptografia quântica. Record.

Tamdjian, J. O., & Mendes, I. L. (2010). A construção das novas geografias: A internet, o espaço a Antártida. Em Geografia: Estudos para a compreensão do espaço (1o, Vol. 3, p. 34-56). FTD.

Upinsky, A. A. (1989). A perversão matemática (A. R. de Oliveira, Trad.). Francisco Alves.

Valente, W. R. (1999). Uma história da matemática escolar no Brasil (1730-1930) (1o). ANNABLUME.

Published

2023-07-27

How to Cite

Litoldo, B. F. ., & Guimarães, D. R. . (2023). Possible dialogues between power, mathematics and cryptography: A critical reflection on their interrelationships. Prometeica - Journal of Philosophy and Science, 27, 306-315. https://doi.org/10.34024/prometeica.2023.27.15302