Hyperparticularization of concepts, scientific negativism and the nature of science

an analysis of responses to scientific dissemination texts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/prometeica.2022.24.13355

Keywords:

Hyperparticularization. Scientific negatism. Nature of science. Scientific Dissemination.

Abstract

In the light of the references on hyper-particularization of concepts, types of denialism, and Nature of Science, this work sought to analyze discourses contrary to scientific dissemination materials produced in the period of the COVID-19 pandemic. The comments analyzed were written by readers in response to materials produced in an outreach project. We sought to understand which characteristics can be identified and, with that, weave paths for thinking about science education. It is possible to identify categories that evidence the presence of aspects associated with the three references used and also to make considerations about how they are related. In addition to deconstructing the comments, the analysis can support the planning of actions aimed at scientific education and the mitigation of the spread of misinformation.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

  • Gildo Girotto Júnior, Universidade Estadual de Campinas

    Professor do Departamento de Química Analítica da Universidade Estadual de Campinas.Mestre e Doutor em Ensino de Química pelo programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo e a Licenciatura em Química pela UNESP - Campus Araraquara. Sou membro do Grupo de Pesquisas em Educação em Ciências (PEmCiE) e da Rede de Inovação e Pesquisa em Ensino de Química (RIPEQ). As pesquisas desenvolvidas reportam a área de formação de professores com ênfase na análise e desenvolvimento de conhecimentos profissionais e tecnológicos para o ensino, práticas interdisciplinares e propostas de divulgação científica. Atualmente atuo como assessor da pró-reitoria de graduação da UNICAMP coordenando projetos inovadores e metodologias ativas no Espaço de Apoio a Aprendizagem (EA2).

  • Cyntia Almeida Vasconcelos, Universidade Estadual de Campinas

    Formada em curso superior interdisciplinar, ProFIS, atualmente aluna do curso de Licenciatura em Química e do curso de Química modalidade e Tecnológica na Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professora na rede estadual do estado de São Paulo, participa de projetos de divulgação científica vinculados ao Instituto de Química da UNICAMP e atua no desenvolvimento de pesquisas de iniciação científica no Grupo de Pesquisa em Educação em Ciências (PEmCiE).

  • Gabriela Fasolo Pivaro, Universidade Estadual de Campinas
    Formada em física, mestra em Ensino de Ciências e Matemática pelo Programa Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática pela UNICAMP e doutoranda no mesmo programa. Pesquisa sobre as características do discurso negacionista científico nas redes sociais em tempos de pós-verdade. Atualmente é também professora da rede estadual de São Paulo.  

References

Barbora, F & Aires, J. (2019) Aspectos consensuais da Natureza da Ciência e suas implicações para o ensino de química. Revista Debates em Ensino de Química. 5(1), 26-44.

Bardin, L. (1997) Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

Bejarano, N; Aduriz-Bravo, A & Bonfim, C. (2019) Natureza da Ciênia (NOS): para além do consenso. Ciência & Educação. 25(4), 967-982.

Cohen, S. (2001) States of Denial : Knowing about Atrocities and Suffering. Cambridge, UK: Polity Press.

Davidov, V, V. (1990) Types of Generalization in Instruction: Logical and Psychological Problems in the Structuring of School Curricula. Soviet Studies in Mathematics Education Volume 2. Translated by Joan Teller.

Dupré, J. (1993) The Disorder of Things: Metaphysical Foundations of the Disunity of Science. Londres: Harvard University Press.

Engeström, Y. (1991) NON SCOLAE SED VITAE DZSCZMUS: Toward overcoming the encapsulation of school learning. Learning and Instruction. 1, 243-259.

Grunbaum, A. (1984) The foundations of psychoanalysis: A philosophical critique. Berkeley: University of California Press.

Hansson, S. O. (2013) Defining pseudoscience and science. In: Pigliucci, M. & Boundry, M. (ed.). Philosophy of Pseudoscience: Reconsidering the Demarcation Problem (pp. 61-77). Chicago & Londres: The University of Chicago Press.

Hansson, S. O. (2017) Science and Pseudo-Science. In: Zalta, E. N. (ed.). The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Stanford: Metaphysics Research Lab, Stanford University. Recuperado de: https://plato.stanford.edu/archives/sum2017/entries/pseudo-science/

Hodson, D. (2014) Learning Science, Learning about Science, Doing Science: Different goals demand different learning methods. International Journal of Science Education, 36 (15), 2534-2553.

Leite, J. C. (2014) Controvérsias científicas ou negação da ciência? A agnotologia e a ciência do clima. Scientiæ Studia, 12(1), 179-89.

Mortimer, E. F. (1996) Construtivismo, mudança conceitual e ensino de ciências: para onde vamos?. Investigações em Ensino de Ciências, 1(1), 20-39.

Moura, B. (2014) A natureza da Ciência e qual sua relação com a História e Filosofia da Ciência?. Revista Brasileira de História da Ciência. 7(1) 32-46.

Pariser, E. (2012) O filtro invisível: o que a internet está escondendo de você. Editora Schwarcz-Companhia das Letras.

Pérez, D. G ; Montoro, I. F ; Alís, J. C ; Cachapuz, A. & Praia. P. (2001). Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, 7(2), 125-153. https://doi.org/10.1590/S1516-73132001000200001

Pivaro, G. F. (2019) A crença numa Terra plana e os ambientes virtuais: identificando relações e construções de conhecimento. In: Atas do XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, (pp. 1-7). Recuperado de http://abrapecnet.org.br/enpec/xii-enpec/anais/resumos/1/R2128-1.pdf

Pivaro, G. F & Girotto Jr, G. (2020) O ataque organizado à ciência como forma de manipulação: do aquecimento global ao coronavírus. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 37(3), 1074-1098

Popper, K. Conjectures and refutations: The growth of scientific knowledge. 2ª ed. Nova Iorque:

Routledge, 2014.

Praia, J, Pérez, D. G & Vilches, A. (2007) O papel da natureza da ciência na educação para a cidadania. Ciência e Educação, 13(2), 141-156

Recuero, R; Soares, F. B.; Vinhas, O.; Volcan, T.; Zago, G.; Stumpf, E. M.; ... & Sodré, G. (2020) Desinformação, Mídia Social e COVID-19 no Brasil: Relatório, resultados e estratégias de combate. (Relatório de Pesquisa). Recuperado de https://wp.ufpel.edu.br/midiars/files/2021/05/Desinformac%CC%A7a%CC%83o-covid-midiars-2021-1.pdf

Reusing, L.; Wachowicz, M. (2019) A agnotologia no processo de conhecimento na biotecnologia. P2P E INOVAÇÃO, 6(1), 35–48. https://doi.org/10.21721/p2p.2019v6n1.p35-48

Rosenberg, A. (2012) Philosophy of Science: A contemporary Introduction. (3a ed.) Nova Iorque: Routledge.

Santaella, L. (2019) A Pós-Verdade é verdadeira ou falsa? Barueri, SP: Estação das Letras e Cores.

Santos, F. P. P & Mattos, C. R. de. (2009) Generalização e Contextualização no Ensino de Ciências. In: VII Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências. (pp. 1-12) Florianópolis-SC.

Santos, W. L. P. (2007) Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, 12(36), 474-550.

Published

2022-02-15

How to Cite

Girotto Júnior, G., Almeida Vasconcelos, C. ., & Fasolo Pivaro, G. . (2022). Hyperparticularization of concepts, scientific negativism and the nature of science: an analysis of responses to scientific dissemination texts. Prometeica - Journal of Philosophy and Science, 24, 113-130. https://doi.org/10.34024/prometeica.2022.24.13355
Received 2022-01-11
Accepted 2022-01-14
Published 2022-02-15