Evaluation of the quality of tourist services in the Chapada dos Guimarães National Park and the Serra Azul State Park (MT, Brazil)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/rbecotur.2023.v16.14542

Keywords:

Tourism, Conservation Units, Ecoturism, Tourist Services

Abstract

The practice of tourist activities in Conservation Units in the country has been intensifying in recent years due to the representativeness that these areas have. Territorial spaces intended for the conservation of biodiversity and relevant characteristics, but which must have adequate structure and services so that tourist experiences can further enhance them as places for sustainable visitation, as well as the surrounding destinations. Thus, this work aims to carry out a comparative study between the Chapada dos Guimarães National (PNCG) and Serra Azul State (PESA) parks, both with natural attractions with high visitation power and both located in the state of Mato Grosso, having, as an analysis category, the evaluation of the quality of tourist services. The research was carried out using a quantitative and descriptive approach, as well as a literature review and was the result of a partnership between the State Development Observatory, the Brazilian Network of Tourism Observatories (RBOT) and the Tourqual Protocol. The data were collected between September 22, 2021 and April 30, 2022, online through posts with QR-CODE available in the attractions, as well as through an access link sent by the research collaborators through online apps. messages after using the services. Therefore, the Chapada dos Guimarães and Serra Azul parks had 52 and 74 questionnaires answered, respectively. The results also showed that the best evaluations were in the experience category, in both parks, as there is also a greater intensity of tourist activity in the cities around the PNCG, mainly by visitors from other states of the country. However, as a result of the research, it was found that the tourist services of PESA were better evaluated.

Author Biographies

Leandro Carvalho Lima, Observatório de Desenvolvimento do Estado de Mato Grosso

Servidor efetivo do Governo do Estado de Mato Grosso na função de Analista de Desenvolvimento Econômico e Social, Perfil Turismólogo, e atua no planejamento turístico e na geração e disseminação de dados e informações sobre a atividade turística para o Observatório de Desenvolvimento do Estado. Possui Mestrado em Estado, Governo e Politicas Públicas pela Faculdade Latino Americana de Ciências Sociais, MBA em Meio Ambiente e Desenvolvimento Sustentável pela Universidade Cândido Mendes e Bacharelado em Turismo pela Universidade do Estado de Mato Grosso. (http://lattes.cnpq.br/4307581681777606)

Luciana Pinheiro Viegas, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT

Professora do Curso de Bacharelado em Turismo da Univesidade do Estado de Mato Grosso, Mestre e Doutora em Geografia e Estudos da Cultura Contemporânea. (http://lattes.cnpq.br/2127221102593270)

Diego Augusto Orsini Beserra, Secretaria de Estado de Desenvolvimento Econômico

É servidor efetivo do Governo do Estado de Mato Grosso, na função de Analista de Desenvolvimento Econômico e Social, Perfil Turismólogo, estando também como Interlocutor Estadual do Programa de Regionalização do Turismo do Ministério do Turismo. Graduado em Turismo pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR) e pós-graduado em Ecoturismo: interpretação e planejamento de atividades em áreas naturais, pela Universidade Federal de Lavras (UFLA). (http://lattes.cnpq.br/8131116641880767)

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Published

2023-11-01

How to Cite

Lima, L. C., Viegas, L. P., & Beserra, D. A. O. (2023). Evaluation of the quality of tourist services in the Chapada dos Guimarães National Park and the Serra Azul State Park (MT, Brazil). Brazilian Journal of Ecotourism, 16(5). https://doi.org/10.34024/rbecotur.2023.v16.14542
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