Perceptual analysis of Environmental Education of mountaineering practitioners in Governador Valadares (M, BrazilG

Authors

  • Rodrigo Guimarães dos Santos Instituto Federal de Minas Gerais, São João Evangelista, MG
  • Rubian Diego Andrade Universidade Federal de Juiz de Fora, Governador Valadares, MG
  • Edmar Geraldo de Oliveira Instituto Federal de Minas Gerais, São João Evangelista, MG

DOI:

https://doi.org/10.34024/cy6ape60

Keywords:

Adventure Activity; Outdoor Activity; Ecotourism; Environmental Education, Mountaineering; Sustainability.

Abstract

This study aimed to analyze the knowledge about Environmental Education among mountaineering practitioners in the municipality of Governador Valadares, Minas Gerais, Brazil. The study included 51 mountaineering practitioners. A questionnaire was administered, covering topics related to Environmental Education and socioeconomic characteristics. The results revealed that participants had significant awareness of the importance of preserving the natural environment and recognized outdoor activities as effective tools for promoting environmental awareness through connection with nature. However, some behaviors were assessed as negative and inappropriate, highlighting the need to develop and strengthen education initiatives focused on adventure-based environmental learning (education for and through adventure).

References

ABEE - Associação Brasileira de Escalada Esportiva. Normas de Segurança. 2022. Disponível em: https://abee.com.br/regulamentos. Acesso em: 02 jan. 2025.

ANDRADE, R. D. et al. Constraints to leisure-time physical activity among Brazilian workers. Annals of Leisure Research, v. 22, n. 2, p. 202-214, 2019.

ANDRADE, R. D.; SCHWARTZ, G. M.; FELDEN, É. P. G. Variáveis socioeconômicas e o envolvimento no lazer: análise com a escala de práticas no lazer (EPL). LICERE-Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 21, n. 1, p. 292-312, 2018.

ANSARAH, M. G. R. Turismo: Segmentação de mercado. São Paulo: Futura, 1999.

BEAMES, S.; MACKENZIE, S. H.; RAYMOND, E. How can we adventure sustainably? A systematized review of sustainability guidance for adventure tourism operators. Journal of Hospitality and Tourism Management, v. 50, p. 223-231, 2022.

BANDEIRA, M. M.; RIBEIRO, O. C. F. Atuação em Lazer de Aventura e Impactos Ambientais: Atualizações sobre o Rafting em Brotas/SP, 30 Anos após sua Implementação. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 27, n. 2, 2024.

BARBOSA, T. M. Escalada: uma abordagem psicológica. Revista de Psicologia do Esporte, v. 19, n. 2, p. 12-25, 2020.

BERNARDES, L. A. Atividades e esportes de aventura para profissionais de Educação Física. São Paulo: Phorte, p. 23-38, 2013.

BESSA, A. S. M. Natureza e Paisagem: A Dupla Face da Montanha. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, Belo Horizonte, v. 27, n. 2, 2024.

BRASIL. Constituição da república federativa do Brasil. Brasília, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 17 set. 2024.

BRASIL. Lei nº 9.795. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília, DF, 27 abr. 1999. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9795.htm?TSPD_101_R0=ed321e1849d4%20c3658878e962b7df8960j1m0000000000000000cff6deb5ffff0000000000000000000000%200000005acdf4c2008efb256d. Acesso em: 17 set. 2024.

BRASIL. Lei nº 9.985. Regulamenta o art. 225, § 1o, incisos I, II, III e VII da Constituição Federal, institui o Sistema Nacional de Unidades de Conservação da Natureza e dá outras providências. Brasília, DF, 18 jul. 2000. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9985.htm. Acesso em: 27 set. 2024.

BRASIL. Ministério do Turismo. Diretrizes para o Turismo de Aventura. Brasília: MTur, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/turismo/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/programas-projetos-acoes-obras-e-atividades/turismo-responsavel/copy_of_DiretrizesParaoDesenvolvimentodoTurismoSocialnoBrasil.pdf. Acesso em: 14 fev. 2025.

BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 24 maio 2016. Seção 1, p. 44. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf. Acesso em: 10 fev. 2025.

BRASIL. Ministério do Turismo. Em 2023, Minas Gerais atraiu 2,1 milhões de viagens, movimentando cerca de R$ 2,3 bilhões na economia estadual. Brasília, 11 jan. 2024. Disponível em: https://www.gov.br/turismo/pt-br/assuntos/noticias/em-2023-minas-gerais-atraiu-2-1-milhoes-de-viagens-movimentando-cerca-de-r-2-3-bilhoes-na-economia-estadual. Acesso em: 27 jun. 2025.

BRAUN, B. Environmental impact of outdoor recreation. Journal of Outdoor Recreation, Education, and Leadership, v. 9, n. 1, p. 34-47, 2017.

CRESWELL, J. W. Pesquisa qualitativa e quantitativa. Artmed, 2014.

DIEGUES, A. C. O mito moderno da natureza intocada. São Paulo: Hucitec, 2000.

DAVIS, W. Magdalena: River of Dreams. Nova York: Knopf, 2020. 448 p.

DIEGUES, A. C. Trilhas ecorregionais: uma abordagem ecológica. Revista Brasileira de Ecologia, v. 22, n. 1, p. 1-15, 2019.

DOBSON, A. Citizenship and the environment. Oxford University Press. 2003.

ESPINDOLA, H. S. O Sertão do Rio Doce. Bauru: Edusc, 2005.

FENNELL, D. A. Ecotourism programme planning. Wallingford: CABI, 2002.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GONÇALVES, C. W. S. Geo-grafias: movimentos, lugares e fronteiras. Terra Livre, v. 1, n. 1, p. 9-32, 1994.

GONÇALVES, C. W. S. Trilhas: espaços de educação ambiental. Revista de Educação Ambiental, v. 15, n. 2, p. 12-25, 2020.

HENDERSON, K. A. Dimensions of choice: A qualitative approach to recreation, parks, and leisure research. State College: Venture Publishing, 2010.

HSU, S. The effects of an environmental education program on responsible environmental behavior and associated environmental literacy variables in Taiwanese college students. The Journal of Environmental Education, v. 35, n. 2, p. 37-48, 2004.

IBAMA. Instituto Brasileiro do Meio Ambiente e dos Recursos Naturais Renováveis. Normas para Trilhas Ecológicas. Brasília: IBAMA, 2022.

IFSC - Federação Internacional de Escalada. Regras de Competição. 2022. Disponível em: https://ge.globo.com/olimpiadas/guia/2024/07/19/c-escalada-speed-boulder-e-lead-o-que-e-regras-e-diferencas.ghtml. Acesso em: 24 set, 2024.

INSTITUTO ESTADUAL DE FLORESTAS – IEF. Portaria IEF nº 72. Dispõe sobre procedimentos para planejamento e gestão de atividades que envolvam técnicas verticais nas unidades de conservação estaduais administradas pelo Instituto Estadual de Florestas (IEF). Belo Horizonte, MG, 29 set. 2023. Disponível em: https://www.siam.mg.gov.br/sla/download.pdf?idNorma=58029. Acesso em: 24 set. 2024.

KAPLAN, S. The restorative benefits of nature: Toward an integrative framework. Journal of Environmental Psychology, v. 15, n. 3, p. 169-182. 1995.

KELLERT, S. R. Building for life: Designing and understanding the human-nature connection. Island Press. 2005.

LEFF, E. Ecologia e conhecimento: o pensamento ambiental. São Paulo: Cortez, 2001.

LOPES, A. S. Impacto ambiental do descarte inadequado de resíduos humanos em áreas naturais. Revista Brasileira de Engenharia Sanitária e Ambiental, v. 21, n. 2, p. 156-164. 2017.

MARINHO, A.; COSTA, E. T.; SCHWARTZ, G. M. Entre o urbano e a natureza: a inclusão na aventura. São Paulo: Alexia, 2011. v. 1. 180p.

MARINHO, A. Introdução aos estudos das atividades de aventura: características, concepções e conceitos. In: Luciano Andrade Bernardes. (Org.). Atividades e esportes de aventura para profissionais de Educação Física. São Paulo: Phorte. v. 1. p. 23-38. 2013.

MENDES, A. M; ANDRADE, R. D.; DUEK, V. P.; FIGUEIREDO, J. de P. A educação para e pela aventura no contexto escolar. In: Pereira, Á. S. (Org.). Educação física e práticas corrais: discussões emergentes. Itapiranga: Schreiben, 2024. V.1, p. 169-184. Disponível em https://www.editoraschreiben.com/_files/ugd/e7cd6e_bd1e6cd98b8f44ccbfc4ce11097e714d.pdf. Acesso em 14 fev. 2025.

MORTON, T. Being Ecological. London: Pelican Books. 2018.

OLIVEIRA, S. R. O impacto do camping na percepção ambiental. Revista de Turismo e Desenvolvimento, v. 13, n. 1, p. 115-126, 2022.

PEREIRA, N. Pandemia agrava 'déficit de natureza' em crianças e adultos: 'Estamos menos vivos quando nos concentramos nas telas'. BBC News Brasil, São Paulo, 15 maio 2021. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/geral-57065482. Acesso em: 28 jun. 2025.

PIMENTEL, G. G. A. Ritos e risco na prática do voo livre. UFRGS v. 14, n. 3, p. 14-20, 2008.

RENAN, E. O que é uma nação. Nacionalidade em questão. Rio de Janeiro: UERJ, p. 12-19. 1997.

SACHS, I. Desenvolvimento e meio ambiente. São Paulo: Vértice, 1986.

SANTOS. R.; ANDRADE. R. Nômades Rapel: Aspectos Históricos, Desafios e Perspectivas na Prestação de Serviços de Turismo de Atividades em Governador Valadares-MG. Petrópolis, RJ: XIII CBAA set. 2024.

SCHWARTZ, G. M.; FIGUEIREDO. J. P.; PEREIRA. L. M.; CHRISTOFOLETTI. D. A.; DIAS. V. K. Preconceito e esportes de aventura: A (não) presença feminina. Revista Motricidade, v. 9, n. 1, p. 57-68, 2013.

SILVA, J. M. Camping: uma abordagem sociológica. Revista de Educação Física, v. 21, n. 2, p. 1-12, 2020.

TENAN, I. P. S. Eventos. São Paulo: Aleph. 2002.

UN. Transformando nosso mundo: A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. Organização das Nações Unidas. 2015.

Published

2025-08-06

Issue

Section

Artigos

How to Cite

SANTOS, Rodrigo Guimarães dos; ANDRADE, Rubian Diego; OLIVEIRA, Edmar Geraldo de. Perceptual analysis of Environmental Education of mountaineering practitioners in Governador Valadares (M, BrazilG. Brazilian Journal of Ecotourism, [S. l.], v. 18, n. 4, p. 685–704, 2025. DOI: 10.34024/cy6ape60. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/ecoturismo/article/view/20127. Acesso em: 5 dec. 2025.