Environmental Education and ecotourism concepts in Marine Protected Area of Armação de Búzios, Rio de Janeiro, Brazil: reflections for the adoption of coastal ecotourism

Autores

  • Alexandre de Gusmão Pedrini Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ
  • Daniel Shimada Brotto Universidade Veiga de Almeida, Rio de Janeiro, RJ
  • Natalia Pirani Ghilardi-Lopes Universidade Federal do ABC, Santo André, SP
  • Marcela Coronel Lopes Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ
  • Luiza Pegrucci Ferreira Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

DOI:

https://doi.org/10.34024/rbecotur.2015.v8.6423

Palavras-chave:

Coastal Protected Areas, Environmental Awareness, Environmental Education, Coastal Ecotourism, Armação de Búzios.

Resumo

Environmental Education for Sustainable Societies and Global Responsibility (EESS) is aimed at transforming society and its negative impacts on the environment by way of financial and political emancipation, whence ecotourism becomes one of the best options towards environmental sustainability. This study aimed at evaluating social actors’ conceptions on Environmental Education and ecotourism, in order to base the development of future marine-ecotourism activities in the Marine Environmental Protection Area of Armação de Búzios (MEPAAB). Sampling involved 73 respondents interested in the implementation of marine ecotourism in the area. Their concepts, as regards ecotourism and EESS, were analyzed according to individual profiles. The sample was mainly composed of Argentine and Brazilian tourists from the cities of Buenos Aires and Rio de Janeiro, when visiting MEPAAB. Since most of the concepts were limited to environmental conservation and public awareness, these were considered entirely or not entirely adequate. The results could not be significantly associated with the age of respondents or any other factor (Kruskal-Wallis, p >0.05). The concept of ecotourism was the better known. Even so, significant differences were observed only among the different classes by income. There were clear indications of the urgent application of EESS in the coastal environment, as a plausible management tool for the littoral municipalities of Rio de Janeiro State. Concepções de Educação ambiental e ecoturismo na Área de Proteção Ambiental Marinha de Armação de Búzios(RJ): reflexões para a adoção do ecoturismo costeiro A Educação Ambiental para Sociedades Sustentáveis e Responsabilidade Global (EASS) visa transformar a sociedade e seus impactos negativos no meio ambiente por meio de sua emancipação política e financeira e o ecoturismo é uma das melhores alternativas para a realização de EASS visando a sustentabilidade ambiental. Este estudo objetivou avaliar as concepções de atores sociais de “Educação ambiental” e de “ecoturismo”, com vistas a subsidiar o desenvolvimento de atividades de educação ambiental na Área de Proteção Ambiental Marinha de Armação de Búzios (APAMAB). Para isso, foram entrevistados 73 sujeitos interessados na implantação de ecoturismo marinho na área, seus conceitos sobre ecoturismo e EASS foram analisados de acordo com seus perfis. A amostra foi composta principalmente por argentinos de Buenos Aires e brasileiros do Rio de Janeiro que visitam APAMAB em busca de turismo de sol e mar e outras modalidades de turismo. A maioria das concepções sobre EESS foram totais ou parcialmente inadequadas, seus conceitos foram limitados à conservação ambiental e conscientização pública e estes resultados não se apresentaram significativamente associados com a idade dos entrevistados ou outro fator estudado (Kruskal-Wallis, p>0,05). O conceito de ecoturismo é mais bem compreendido pelos entrevistados e diferenças significativas foram apresentadas somente entre classes de renda. Este estudo demonstrou a urgência de ações no âmbito da EESS em ecossistemas costeiros como uma ferramenta de gestão ambiental pública em municípios do litoral do estado do Rio de Janeiro. PALAVRAS-CHAVE: Áreas Protegidas Marinhas; Cuidado Ambiental; Educação Ambiental; Ecoturismo; Armação de Búzios.

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Biografia do Autor

Alexandre de Gusmão Pedrini, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Laboratório de Ficologia e Educação Ambiental

Daniel Shimada Brotto, Universidade Veiga de Almeida, Rio de Janeiro, RJ

Departamento de Ciências Biológicas e da Saúde

Natalia Pirani Ghilardi-Lopes, Universidade Federal do ABC, Santo André, SP

Centro de Ciências Naturais e Humanas Educação ambiental marinha e costeira

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Publicado

28.02.2015

Como Citar

Pedrini, A. de G., Brotto, D. S., Ghilardi-Lopes, N. P., Lopes, M. C., & Ferreira, L. P. (2015). Environmental Education and ecotourism concepts in Marine Protected Area of Armação de Búzios, Rio de Janeiro, Brazil: reflections for the adoption of coastal ecotourism. Revista Brasileira De Ecoturismo (RBEcotur), 8(1). https://doi.org/10.34024/rbecotur.2015.v8.6423
Recebido: 2014-10-01
Aceito: 2015-01-20
Publicado: 2015-02-28

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