Conceptions of science teachers about the use of ICT in teaching practice

Challenges for science education in Brazil

Autores

  • Maria Inês Ribas Rodrigues Universidade Federal do ABC
  • Ludmylla Ribeiro dos Santos Universidade Federal do Vale do São Francisco

DOI:

https://doi.org/10.34024/prometeica.2019.19.9460

Palavras-chave:

Teaching practice, Challenges in Science Education, Information and Communication Technologies

Resumo

This qualitative study was carried out in two public schools located in the city of São Paulo, SP, Brazil, and involved two primary school science teachers (one from each school). Its objective was to discuss the relevance of continuing education of Science teachers with the emphasis on the use of ICT (Information and Communication Technologies) in their teaching practice, the challenges faced by the insertion of these technological resources in the school environment, and improvements in school facilities. These aspects guide the need for training that prepares the teacher to deal with this type of situation. Data collection was done through the application of two interviews, at different moments of the research. These results were presented at an international event, Enseñanza de las Ciencias 2017, and we were able to observe the difference of realities between the science education in developed countries and noted the relevance of discussing this topic in the context of science teaching in Brazil.

 

Keywords: Teaching practice; Challenges in Science Education; Information and Communication Technologies.

Métricas

Carregando Métricas ...

Referências

Albino, R. D., & Souza, c. A. (2015). “Avaliaçãp do nível de uso das TICs em escolas brasileiras: uma exploração dos dados da pesquisa”. TIC Educação. Anais do XXXIX Encontro da ANPAD. Belo Horizonte. MG. Brazsil.

Belland, B. R. (2009). “Using the theory of habitus to move beyond the study of barriers to technology integration”. Computers & Education. 52(2). 353 e 364.

Bettega, M. H. S. (2010). A educação continuada na era digital (2a Ed.). Cortez. São Paulo.

Botacim, r. s.; Athayde, s. s. & Souza, m (2016). “As tecnologias da informação e comunicação como instrumento de ensino e a aprendizagem: o precipício entre imigrantes e nativos digitais”. In: XII e VI DOSOL e CILTEC – online. Anais...p. 1-6. Retrieved from http://evidosol.textolivre.org.

Carvalho, A. M. P., & Gil-Pérez, D. (2011). Formação de professores de ciências: tendências e inovações. Cortez. São Paulo.

CreswelL, J.W. (1997). Five qualitative traditions of inquiry. Sage Publications. London. 41-72.

Chen, C. (2008). “Why do teachers not practice what they believe regarding technology integration?”. Journal of Educational Research. 102(1). 65-75.

Chizzotti, A. (2006). Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Vozes. Petrópolis.

Darido da Cunha, M. & Bizelli, J. L. (2016). “Caminhos para a TIC em sala de aula sob a perspectiva dos professores”. Revista on line de política e Gestão Educacional. 20(2). 282-300. Retrieved from <http://dx.doi.org/10.22633/rpge.v20.n2.9458>.

Delizoicov, D.; Angotti, j. a. & Pernambuco, M. M. (2011). Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. 4. ed. Cortez. São Paulo.

Dewey, J. (1933). How we think. Heath. Chicago.

Esteban, M. P. S. (2010). Pesquisa qualitativa em educação: fundamentos e tradições. AMGH Editora. Porto Alegre.

González, F. J & Lang, A. M. (2014). “A proposta teórica do conhecimento tecnológico pedagógico de conteúdo e a (sub)utilização das TIC na educação básica”. Anais do Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación, 2014. Buenos Aires. Retrieved from http://www.oei.es/congreso2014/memoricictei/1283.pdf.

Kim, C., Kim, M. K., Lee, C., Spector, J. M., & DeMeester, K. (2013). "Teacher beliefs and technology integration". Teaching and Teacher Education. 29(1). 76–85. https://doi.org/10.1016/j.tate.2012.08.005

Koehler, M. J., & Mishra, P. (2006). “Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge”. In Teachers College Record. 108(6). Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/977d/8f707ca1882e093c4ab9cb7ff0515cd944f5.pdf.

Leite, W. S. S., & Ribeiro, C. A. N. (2012). “A inclusão das TICs na educação brasileira: problemas e desafios”. Revista Internacional de Investigación En Educación, Javeriana. Colombia. 5(10). 173-187.

Moraes, R., & Galiazzi, M. D. (2006). “Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces”. Ciência & Educação. 12(1). 117-128.

Nóvoa, A. (1992). “Formação de professores e profissão docente”. In NÓVOA, A. Os professores e sua formação. Dom Quixote. Lisboa.

Patton, M.Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. CA. Sage Publications. Newbury Park.

Perrenoud, P. (2000). Dez novas competências para ensinar. Artmed. Porto Alegre.

PIMENTA, S. G. (1999). “Formação de professores - saberes da docência e identidade do professor”. In PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. Cortez. São Paulo.

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the horizon. MCB University Press. 9(5). 1-6. Retrieved from https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf

Rodrigues, M. I. R. (2001). Professores-pesquisadores: Reflexão e a mudança metodológica no ensino da Termodinâmica. Dissertação de mestrado. Universidade de São Paulo. São Paulo. SP. Brasil.

Saccol, A., Schlemmer, E., & Barbosa, J. (2011). M-learning e e-learning – novas perspectivas da aprendizagem móvel e ubíqua. Perarson. São Paulo.

Santos, L.R.; Rodrigues, M.I.R (2017). “Formação continuada de professores de ciências sob a perspectiva das TIC no contexto de duas escolas de São Paulo, Brasil”. Enseñanza de Las Ciencias Revista de Investigación y Experinecias Didácticas. v. 1. 2143-2148.

Schön, D. A. (1987). Educating the reflective practitioner: Toward a new design for teaching and learning in the professions. Jossey Bass. San Francisco.

Shulman,L.S. (1987). “Those Knowledge and teaching: foundations of a new reform”. Harvard Educational Review. 57 (1).

Tardif, M.; Lessard, C., & Lahaye, L. (1991). Os professores face ao saber – esboço de uma problemática do saber docente. Teoria & Educação. Porto Alegre. (4).

Teixeira, F. S.; Silva, M. J. A., & Lima, M. g. (2010). O desenvolvimento docente na perspectiva da (auto) formação profissional. Retrieved from http://leg.ufpi.br/subsiteFiles/ppged/arquivos/files/VI.encontro.2010/GT.3/GT_03_09_2010.pdf

Publicado

2019-08-18

Como Citar

Rodrigues, M. I. R., & dos Santos, L. R. (2019). Conceptions of science teachers about the use of ICT in teaching practice: Challenges for science education in Brazil. Prometeica - Revista De Filosofia E Ciências, 19, 58-71. https://doi.org/10.34024/prometeica.2019.19.9460
Recebido 2019-06-04
Aprovado 2019-06-27
Publicado 2019-08-18