The experience of training science and mathematics teachers in an interdisciplinary course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/prometeica.2023.27.15337

Keywords:

teacher education, science teaching, interdisplinary graduation

Abstract

This paper aims to present the experience of building a science and mathematics teacher training course with an interdisciplinary purpose. The work was developed from the interpretation of some aspects of the history of science and mathematics education in Brazil that still manifest themselves in pedagogical practises and the political and social contexts in which they developed the construction experience of the Course of Science - licentiate degree of the Federal University of São Paulo. The tradition of independent school subjects and the course teacher's disciplinary training were major challenges for the implementation of an interdisciplinary course, focused on promoting dialogue between the natural sciences and mathematics with the social and educational challenges of today's Brazil. The analysis points out that there were several challenges of conceptual, structural, and institutional order, but the result (still in movement) was the organisation of a course with hybrid theoretical bases that develops a great variety of integration experiences of science and mathematics fields and promotes an interdisciplinary and contextualised training.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Brasil (2007). Censo do professor. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/plano-nacional-de-formacao-de-professores/censo-do-professor.

Brasil (1968). Lei 5.540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Disponível em <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-5540-28-novembro-1968-359201-publicacaooriginal-1-pl.html>.

Brasil (1971). Lei 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. Disponível em <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752-publicacaooriginal-1-pl.html>.

Brasil (1996). Lei 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Presidência da República. Casa Civil. Disponível em <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf>.

Brasil (2000). Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio (PCNEM). Parte III. Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencian.pdf>

Brasil (2015). Parecer CNE/CP 2/2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior: cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura e para a formação continuada. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file>.

Brasil (2018). Base Nacional Curricular Comum. Brasília: Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192>.

Bruner, J. S. (1978). O processo da educação. São Paulo: Editora Nacional.

Castro, G. A. M., Espírito Santo, C. F. A., Barata, R. C. & Almouloud, S. (2020). Desafios para o professor de ciências da natureza e matemática revelados pelo estudo da BNCC do ensino médio. Revista Eletrônica de Educação Matemática - REVEMAT, 15 (2), 1-32. DOI: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e73147.

Fernandes, F. S. (2019). Formação de Professores de Matemática em Licenciaturas em Educação do Campo: entre cartas, epistemologias e currículos. Bolema, 33 (63), 27-44.

Gatti, B. A. & Barreto, E. S. S. (2009). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: Unesco.

Goodson, I. (1997) A construção social do currículo. Lisboa: Educa.

Gozzi, M. E. & Rodrigues, M. A. (2017). Características da Formação de Professores de Ciências Naturais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 17 (2), 423–449. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2017172423.

Hilsdorf, M. L. S. (2006). História da educação brasileira: leituras. São Paulo: Thomson Learning Edições.

Lopes, A. C. & Macedo, E. (2011). Teorias do currículo. São Paulo: Editora Cortez.

Nascimento, F., Fernandes, H. L. & Mendonça, V. M. (2010). O ensino de ciências no Brasil: história, formação de professores e desafios atuais. Revista HISTEDBR On-line, 10 (39), 225 – 249.

Silva, T. T. (2001). Documentos de Identidade. Uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica.

Tyler, R. W. (1983) Princípios básicos de currículo e ensino. Porto Alegre: Globo.

Unifesp (2013). Projeto Pedagógico do Curso (PPC) de Ciências – licenciatura. Unifesp.

Unifesp (2019). Projeto Pedagógico do Curso (PPC) de Ciências – licenciatura. Unifesp.

Unifesp (2016). Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI) - 2016-2020.

Published

2023-07-27

How to Cite

Santos Gouw, A. M., Linardi, P. R., & Meloni, R. A. (2023). The experience of training science and mathematics teachers in an interdisciplinary course. Prometeica - Journal of Philosophy and Science, (27), 505–512. https://doi.org/10.34024/prometeica.2023.27.15337
##plugins.generic.dates.received## 2023-07-10
##plugins.generic.dates.published## 2023-07-27

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.