Teachers' understanding of imagining and creating

Reflections in the light of Vygotsky and Bakhtin's circle

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/prometeica.2024.30.18914

Keywords:

understanding teaching, imagination and creation, pedagogical activity, Vygotsky, Bakhtin's circle

Abstract

This paper examines the understanding of a group of teachers about imagination and creation in their pedagogical activities. The three basic concepts — imagination, creation, and understanding— are studied in the light of Historical-Cultural Theory, with an emphasis on Vygotsky, Volóshinov, and Bakhtin. The research was conducted in one of the schools that are part of a collaborative partnership project with the university. The analysis of a conversation circle, mediated by the dialog-understanding relationship, was employed as the unit of analysis to elucidate the teaching collective as a construct resulting from shared meanings. This construct expresses the culture and ideology of the teachers and the school in which they work.  In their daily lives, teachers engage in imaginative and creative activities that allow them to move temporally and spatially through historical and other people's experiences. These experiences are drawn from their personal and professional lives, which are shaped by their relationships and interactions with their students. This dynamic drives them to act and resist the reproduction of existing practices, motivating them to take ownership of their work. We posit that teachers seek to integrate imagination into their teaching activities, aiming to create a space for hope and resistance!

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Author Biographies

  • Maria Nizete Azevedo, Universidade Federal de São Paulo

    Professora e Pesquisadora da Universidade Federal de São Paulo. Pós-doutorado na Faculdade de Educação da Unicamp, Doutora e Mestre em Educação pela Faculdade de Educação da USP (FEUSP) na área de Ensino de Ciências. Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Católica do Salvador - BA. Estudos e pesquisas fundamentados na Teoria Histórico-Cultural, com ênfase em Vigotski. Coordena o grupo de pesquisa Diálogo e Linguagem na formação de professores de ciências e matemática. Experiência na área de Licenciatura em Ciências, com atuação e pesquisas, principalmente, nas seguintes temáticas: práticas pedagógicas, estágios supervisionados, formação inicial e continuada de professores de ciências, desenvolvimento profissional de professores de ciências atividade criadora, mediação, linguagem, ensino de ciências e alfabetização científica.

  • Ligia Dias da Silva, Universidade Federal de São Paulo

    Mestranda no programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática na Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), com estudos fundamentados na Teoria Histórico-Cultural, com ênfase nos processos imaginários e criadores.  Estudiosa e entusiasta da Abordagem Reggio Emília de Loris Malaguzzi. Faz parte do grupo de pesquisa Diálogo e Linguagem na formação de professores de ciências e matemática. Graduada em Letras, Língua Portuguesa e Literatura pelo Centro Universitário Fundação Santo André; graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário International Uninter. Atua como diretora numa escola de Educação Infantil e Ensino Fundamental I.

  • Priscila Maria Souza, Universidade Federal de São Paulo

    Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Unifesp com pesquisas nos campos da formação de professores e ensino de ciências a partir de fundamentos da Teoria Histórico-Cultural, com foco na linguagem em sala de aula, imaginação e criação docente.  Compõe o grupo de pesquisa Diálogo e Linguagem na formação de professores de ciências e matemática.  Graduada em Letras, Língua Portuguesa e Língua Inglesa pelo Centro Universitário Fundação Santo André; graduada em Pedagogia pela Universidade Nove de Julho. Atua como professora da Educação Infantil e Ensino Fundamental I na Prefeitura Municipal de São Paulo.

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Published

2024-07-08

How to Cite

Azevedo, M. N., da Silva, L. D., & Souza, P. M. (2024). Teachers’ understanding of imagining and creating: Reflections in the light of Vygotsky and Bakhtin’s circle. Prometeica - Journal of Philosophy and Science, 30, 176-190. https://doi.org/10.34024/prometeica.2024.30.18914
Received 2024-06-19
Accepted 2024-06-30
Published 2024-07-08