School children’s mental health and maternal depression with and without comorbidity of borderline personality disorder

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/prometeica.2024.29.16254

Keywords:

depression, borderline personality disorder, mother-child relations, child, mental health

Abstract

The impact of the severity of maternal depression (MD) comorbid with other disorders on children’s mental health is seldom studied. Hence, the objective was to compare schoolchildren’s mental health indicators addressing groups differentiated by MD severity with and without comorbidity of Borderline Personality Disorder (BPD). Ninety mother-child pairs were assigned to three groups and were systematically assessed: Depression Group (DG) – mothers with indicators of current symptoms of depression and a history of previous episodes, without BPD indicators; Depression comorbid with BPD(DG-BPD) – mothers with current depressive symptoms and a history of previous episodes in comorbidity with BPD indicators; and Comparison Group (CG) – mothers with no history of depressive symptoms nor BPD indicators. The children of both sexes were between six and 10. The assessments were performed in individual sessions: a) with mothers – General Questionnaire and Patient Health Questionnaire, BPD Clinical Interview, and Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ); and b) with children – Raven’s Colored Progressive Matrices Test. Data were treated using statistical procedures (p ≤0.05). Children from the DG-BPD presented statistically higher means than the DG and CG on the total problem score, conduct, hyperactivity, and relationship problems. An association was found between the severity of MD and BPD and more frequent child mental health problems, characterizing a preferential clinical group for mental health interventions.

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Author Biographies

  • Daniel Fernando Magrini, Psicólogo Clínico, Ribeirão Preto, SP, Brasil

    Bacharel e Licenciado em Psicologia (2009). Graduado em Filosofia (2018). Mestre em Ciências (2016). Doutor pelo Programa de Pós-graduação em Saúde Mental da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Departamento de Neurociências e Ciências do Comportamento (2023). Especialista em Psicoterapia Transpessoal, Intervenção à crise e prevenção ao suicídio, Neuropsicologia, Neuropsicopedagogia e Neurociência da educação. Como docente tem experiência na pós-graduação na área da Neurociência em cursos de Neuropsicologia e Neuropsicopedagogia e em universidade privadas em cursos de Enfermagem e Psicologia.

  • Danubia Cristina de Paula, Centro Universitário Barão de Mauá

    Graduação em Psicologia pela Universidade Federal de São Paulo (2011) e Doutorado em Ciências pela Universidade de São Paulo (2018). Aluna de Pós-Doutorado em Saúde Mental pela Universidade de São Paulo. Atuação profissional nas áreas de Psicologia Clínica, Saúde Mental e Educação Socioemocional. Desenvolve pesquisas nas áreas de educação socioemocional e promoção, prevenção e intervenção em saúde mental sobre os seguintes temas: organização e cuidado nas relações familiares, saúde do cuidador, saúde mental do escolar, transtornos de humor e consumo de psicofármacos.

  • Fernanda Aguiar Pizeta, Tribunal de Justiça do Estado de São Paulo

    Psicóloga Judiciária do Anexo da Violência Doméstica e Familiar contra a Mulher do Fórum da Comarca de Ribeirão Preto - Tribunal de Justiça do Estado de São Paulo, Docente junto ao Curso de Psicologia da Universidade Paulista-UNIP e aos cursos de pós-graduação da Faculdade Volpe Miele/IPEBJ, Pós-doutora pelo Departamento de Psicologia  da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto - USP, Doutora em Ciências pelo Departamento de Neurociências e Ciências do Comportamento da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto - USP, Mestre em Ciências pela Universidade de São Paulo - Programa de Pós-Graduação do Departamento de Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto - USP, Especialista em Violência Doméstica contra Crianças e Adolescentes pela Universidade de São Paulo, e Psicóloga pela USP-RP. Atuação, principalmente, nos seguintes temas: psicologia jurídica, saúde mental, desenvolvimento infantil, psicodinamismos familiares.

  • Sonia Regina Loureiro, Universidade de São Paulo, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto

    Docente Sênior da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto - Universidade de São Paulo (FMRP- USP). Orientadora junto ao Programa de Pós - Graduação em Saúde Mental - FMRP-USP (Conceito 7 CAPES) .Graduação em Psicologia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Mestrado em Psicologia Clínica pela Universidade de São Paulo e Doutorado em Psicologia Clínica pela Universidade de São Paulo . Atuação profissional nas áreas de Psicologia Clínica e Hospitalar. Ex Coordenadora do Serviço de Psicologia junto ao Hospital das Clínicas da FMRP- USP. Ex- coordenadora do Serviço de Psicologia junto a Psiquiatria do HCFMRP-USP. Ex-coordenadora do Programa de Aprimoramento Profissional do Hospital das Clínicas da FMRP-USP - Psicologia Saúde Mental. Membro do GT da ANPEPP - Relações Interpessoais e Habilidades Sociais. Desenvolve pesquisas na área de Tratamento e prevenção psicológica sobre os seguintes temas: saúde mental, ansiedade social, depressão materna, interações familiares, avaliação psicológica, crianças e comportamento. Presta assessoria a Agências de Fomento e consultoria à diversas revistas científicas. Membro da Coordenação Científica junto a FAPESP - área - Ciências Humanas e Psicologia.

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Published

2024-03-05

How to Cite

Magrini, D. F., Cristina de Paula, D., Aguiar Pizeta, F., & Loureiro, S. R. (2024). School children’s mental health and maternal depression with and without comorbidity of borderline personality disorder. Prometeica - Journal of Philosophy and Science, 29, 273-284. https://doi.org/10.34024/prometeica.2024.29.16254