School and school culture during and post-pandemic

Paths for reflection.

Authors

  • Wiara Alcântara UNIFESP

DOI:

https://doi.org/10.34024/prometeica.2022.24.12952

Keywords:

post-pandemic school, school culture, history of education

Abstract

This article aims to reflect on three moments of inflection in the history of the school that help to think about challenges that we face in the ways of organization and functioning of the school during the pandemic of the year 2020. I call moments of inflection periods when there is a condensation of events and proposals that tended to alter the school culture, in its modes of functioning and organization. The first moment is delimited in the passage from the 19th to the 20th century, when a process of institutionalization of the public, compulsory and mass schools is observed. The second moment involves the massive entry of the popular classes into public schools, especially in secondary education, in the second half of the 20th century. The third moment has to do with the impact of information and communication technologies on literate culture. From a methodological point of view, the analysis was developed from the examination, criticism and comparison of production in the area of history of education on what are called moments of inflection here. As a result, it is evident that it is fruitful and indispensable to analyze the current challenges from a historical understanding of the school.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Antunha, Heládio C. G (1971). Tendências da educação brasileira durante a República. In: Introdução ao estudo da História da Educação brasileira – 1o Seminário de estudos brasileiros. São Paulo: IEB/USP.

Barra, Valdeniza (2001). Da pedra ao pó: o itinerário da lousa na escola paulista do século XIX. 2001. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

Chartier, Roger (2007). Inscrever e apagar. Cultura escrita e literatura (séculos XI-XVIII). Tradução de Luzmara Curcino Ferreira, São Paulo: Editora da UNESP.

Chervel, André (1998). La culture scolaire: une approche historique. Paris: Belin.

Depaepe, Marc; Simon, Frank (2014). Sobre el futuro del pasado de la educación. Museos de la Enseñanza y su relación con la Historia de la Educación – El caso de Ypres. In: Badanelli, Ana M.; Poveda, María and Rodríguez, Carmen (eds.). Pedagogía museística: prácticas, usos didácticos e investigación del patrimonio educativo (pp.35-43). Madrid: Universidad Complutense de Madrid/SEPHE.

Faria Filho, L. M.; Vidal, D (2000). Os tempos e os espaços escolares no processo de institucionalização da escola primária no Brasil. Revista Brasileira de Educação. n.14, p.19-34, maio/ago.

Faria Filho, Luciano Mendes; Gonçalves Irlen Antônio; Vidal, Diana G.; Paulilo, André Luiz (2004). A Cultura Escolar como categoria de análise e como campo de investigação na história da educação brasileira. Educação e Pesquisa, SP. V. 30, n. 1, p. 139-159.

Gallego, Rita de Cassia (2008). Tempo, temporalidades e ritmos nas escolas primárias públicas em São Paulo: heranças e negociações (1846-1890). Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.

GÓMEZ, A. I. Perez (2015). Educação na Era Digital: a escola educativa. Trad. Marisa Guedes. Porto Alegre: Penso, 2015.

Hilsdorf, M. Lucia S (2012). O aparecimento da escola moderna: uma história ilustrada. 2a ed. Belo Horizonte: Autêntica.

Julia, D (2001). A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 1, p. 9-44.

Nóvoa, António & Schriewer, Jürgen (eds.) (2000) A difusão mundial da escola - alunos - professores - currículo - pedagogia. Lisboa: EDUCA.

Paulilo, André Luiz (2017). A compreensão histórica do fracasso escolar no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1252-1267.

Silva, Geraldo Bastos. A educação secundária: perspectiva histórica e teoria. São Paulo: Editora Nacional, 1969.

Souza, Rosa Fátima de (1998). Templos de civilização: a implantação da escola primária graduada no Estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: UNESP.

Souza, Rosa Fátima de (2013). Objetos de ensino: a renovação pedagógica e material da escola primária. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 49, p. 103-120.

Tyack, David and Cuban, Larry (1999). Tinkering toward utopia. A century of public school reform. Harvard Univ. Press.

Vidal, D. G (2009). No interior da sala de aula: ensaio sobre cultura e prática escolares. Currículo sem Fronteiras, v. 9, n°1, p. 25-41.

Vidal, Diana; Sá, Elizabeth; Gaspar, Vera (Orgs.) (2013). Obrigatoriedade escolar no Brasil. Cuiabá: EdUFMT.

Viñao Frago, A (1995). Historia de la educación e historia cultural. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n.0, p. 63-82.

Vincent, Guy; Lahire, Bernard; Thin, Daniel (2001). Sobre a história e a teoria da forma escolar. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 33, p. 7-47.

Published

2022-02-15

How to Cite

Alcântara, W. (2022). School and school culture during and post-pandemic: Paths for reflection. Prometeica - Journal of Philosophy and Science, 24, 169-181. https://doi.org/10.34024/prometeica.2022.24.12952
Received 2021-11-18
Accepted 2022-01-29
Published 2022-02-15