Hercules

12 dimensions for environmental education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/prometeica.2025.32.19994

Keywords:

Hercules, mythology, environmental education

Abstract

This study, based on the enjoyment of the myth of Hercules and his twelve labors, aims to map mythological signs that contribute to the existential territory of environmental education - EE. In each hero's work, the didactic meaning and respective dimension that can be explored in environmental education are presented, from the perspective of studies on epistemology and environmental rationality by Enrique Leff (2006, 2014). The mapped dimensions, among which we highlight the common good, sustainable consumption, equity, democracy, dialogue, passion for life, mental health, otherness, harmonious coexistence, creating and acting with responsibility, spiritual sustainability, intend to reinforce the commitment to education, in especially environmental, to improve the relationship between human beings and nature. As a result, we point out that popular narratives, such as Greek myths, are an invitation to a literary experience that results in creative and significant knowledge, which can educate environmentally.

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Author Biographies

  • Neila Schulz Reiser, Universidade do Vale do Itajaí

    Advogada. Licenciada em Geografia, Bacharel em Administração e Direito. Doutoranda em Educação. 

    Membro e pesquisadora da educação ambiental no Grupo de Pesquisa Políticas e Práticas de Currículo e Gestão da UNIVALI.

  • Bruna Carolina de Lima Siqueira dos Santos, Universidade do Vale do Itajaí

    Pós-doutora em Desenvolvimento Rural Sustentável (PPGDRS) Unioeste. Doutora em Educação - UNIVALI (2021). Mestre em Educação - UNIVALI (2018). Especialista em Gestão e Supervisão Escolar - UNINASSAU (2014). Licenciada em Pedagogia - Universidade Nilton Lins (2012). Coordenadora institucional (UNIVALI) do Programa Residência Pedagógica (2022-2024). Consultora Educacional. Pesquisadora e orientadora de pesquisas com ênfase em: Educação Ambiental, emergências climáticas, abordagens socioambientais, políticas públicas, teorias e práticas de currículo, formação (inicial e continuada) de professores, teorias de ensino e aprendizagem. Linha de pesquisa: Políticas para a Educação Básica e Superior. Pesquisadora e docente no Grupo de Pesquisa: Políticas e Práticas de Currículo e Gestão, vinculado ao PPGE da UNIVALI. Membro dos Grupos de Pesquisa: Rede de jovens Pesquisador@s/Doutor@s em Educação Ambiental - REPDEA; Rede Internacional de Pesquisa em Desenvolvimento Resiliente ao Clima RIPERC Network. Membro da Comissão de Gestão Participativa da Rede Sul Brasileira de Educação Ambiental - ReaSul. Representante Institucional da UNIVALI junto a Comissão Interinstitucional de Educação Ambiental de Santa Catarina (CIEA/SC). Representante Institucional da UNIVALI no Grupo de Trabalho de Educação Ambiental do Comitê de Gerenciamento das Bacias Hidrográficas dos Rios Tijucas e Biguaçu e Bacias Contíguas. Coordenadora estadual do elo SC do Global Youth Climate Pact (GYCP).

References

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Published

2025-06-09

How to Cite

Schulz Reiser, N., & de Lima Siqueira dos Santos, B. C. (2025). Hercules: 12 dimensions for environmental education. Prometeica - Journal of Philosophy and Science, 32, e19994 (1-12). https://doi.org/10.34024/prometeica.2025.32.19994
Received 2025-01-23
Accepted 2025-05-08
Published 2025-06-09