The reception of Classical Antiquity in Contemporary times

Uma discussão necessária

Authors

  • Ingrid Cristini Kroich Frandji State University of Paraná

DOI:

https://doi.org/10.34024/herodoto.2023.v8.20017

Keywords:

Reception studies, History teaching

Abstract

In recent decades, studies on Classical Antiquity have begun to encompass the impact of ancient civilizations on the formation of national identities, their uses, and resumptions from political and artistic aspects, linked to the cultural products of the 20th and 21st centuries. Understanding the relevance of the ancient world and its different appropriations and reinterpretation in the last three centuries, this article discusses the results obtained within the scope of the project A Recepção da Antiguidade Clássica na Contemporaneidade (The Reception of Classical Antiquity in Contemporaneity – 2000-2020), developed at UNESPAR – Campus Paranaguá, from 2022 to 2023. Quantitative data from five research axes (films, music albums, comics, series, and games) are presented. From these data, some partial considerations are presented, especially on the relationship between reception studies and the teaching of History.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ingrid Cristini Kroich Frandji, State University of Paraná

    Professora colaboradora do curso de História da UNESPAR - Universidade Estadual do Paraná, Campus Paranaguá. Doutora em História pela Universidade Federal do Paraná (2022), com pesquisa sobre emoções e construção de afetividades e subjetividades no Egito Romano. Mestra em História pela Universidade Federal do Paraná (2017) com pesquisa na área de História Antiga, com ênfase nas relações de gênero, violência e agência feminina no Egito Romano. Entre meus interesses de pesquisa estão questões relacionadas à vida das mulheres na Antiguidade, historiografia sobre as mulheres, imperialismo e construção do conhecimento sobre o passado clássico, pós-colonialismo, pós-estruturalismo, ensino de História e recepção da Antiguidade na contemporaneidade. Possuo graduação em Licenciatura e Bacharelado em História pela Universidade Federal do Paraná (2013). (Texto informado pelo autor)

References

HARDWICK, Lorna; STRAY, Christopher (Ed.). A companion to classical receptions. John Wiley & Sons, 2011.

KORNIS, Mônica Almeida. História e Cinema: um debate metodológico. Revista estudos históricos, v. 5, n. 10, 1992, p. 237-250.

LAGUNA-MARISCAL, Gabriel; SANZ-MORALES, Manuel. Was the Relationship between Achilles and Patroclus According to Chariton of Aphrodisias. The Classical Quarterly, v. 53, n 1, 2003, p. 292-295.

LOWE, Dunstan. Always Already Ancient: Ruins in the Virtual World. In: THORSEN, T.S. (ed.). Greek and Roman Games in the Computer Age. Trondheim: Akademika Publishing, 2012, p. 53-90.

SANTOS, Dominique V. C. O ensino de História Antiga no Brasil e o debate da BNCC. Outros Tempos: Pesquisa em Foco-História, v. 16, n. 28, 2019, p. 128-145.

SILVA, Glaydson José. História Antiga e usos do passado. São Paulo: Annablume, 2007.

SIRISURIYA, De S. et al. A comparative study on web scraping. 2015.

WALTENBERG, Lucas. Perspectivas para pensar o álbum conceitual no cenário musical contemporâneo. In: VI CONGRESSO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO, 6, 2013. Rio de Janeiro. Anais. Rio de Janeiro: UERJ, 2013.

ZUCKERBERG, Donna. Not all dead white men: Classics and misogyny in the digital age. Harvard University Press, 2018.

Published

2025-02-13

How to Cite

The reception of Classical Antiquity in Contemporary times: Uma discussão necessária. (2025). Heródoto: Revista Do Grupo De Estudos E Pesquisas Sobre a Antiguidade Clássica E Suas Conexões Afro-asiáticas, 8(1), 165-175. https://doi.org/10.34024/herodoto.2023.v8.20017