The reception of Classical Antiquity in Contemporary times
Uma discussão necessária
DOI:
https://doi.org/10.34024/herodoto.2023.v8.20017Keywords:
Reception studies, History teachingAbstract
In recent decades, studies on Classical Antiquity have begun to encompass the impact of ancient civilizations on the formation of national identities, their uses, and resumptions from political and artistic aspects, linked to the cultural products of the 20th and 21st centuries. Understanding the relevance of the ancient world and its different appropriations and reinterpretation in the last three centuries, this article discusses the results obtained within the scope of the project A Recepção da Antiguidade Clássica na Contemporaneidade (The Reception of Classical Antiquity in Contemporaneity – 2000-2020), developed at UNESPAR – Campus Paranaguá, from 2022 to 2023. Quantitative data from five research axes (films, music albums, comics, series, and games) are presented. From these data, some partial considerations are presented, especially on the relationship between reception studies and the teaching of History.
Metrics
Downloads
References
HARDWICK, Lorna; STRAY, Christopher (Ed.). A companion to classical receptions. John Wiley & Sons, 2011.
KORNIS, Mônica Almeida. História e Cinema: um debate metodológico. Revista estudos históricos, v. 5, n. 10, 1992, p. 237-250.
LAGUNA-MARISCAL, Gabriel; SANZ-MORALES, Manuel. Was the Relationship between Achilles and Patroclus According to Chariton of Aphrodisias. The Classical Quarterly, v. 53, n 1, 2003, p. 292-295.
LOWE, Dunstan. Always Already Ancient: Ruins in the Virtual World. In: THORSEN, T.S. (ed.). Greek and Roman Games in the Computer Age. Trondheim: Akademika Publishing, 2012, p. 53-90.
SANTOS, Dominique V. C. O ensino de História Antiga no Brasil e o debate da BNCC. Outros Tempos: Pesquisa em Foco-História, v. 16, n. 28, 2019, p. 128-145.
SILVA, Glaydson José. História Antiga e usos do passado. São Paulo: Annablume, 2007.
SIRISURIYA, De S. et al. A comparative study on web scraping. 2015.
WALTENBERG, Lucas. Perspectivas para pensar o álbum conceitual no cenário musical contemporâneo. In: VI CONGRESSO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO, 6, 2013. Rio de Janeiro. Anais. Rio de Janeiro: UERJ, 2013.
ZUCKERBERG, Donna. Not all dead white men: Classics and misogyny in the digital age. Harvard University Press, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Heródoto: Revista do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a Antiguidade Clássica e suas Conexões Afro-asiáticas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob aLicença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).









