Intercâmbios educacionais em tempos de guerra

os apontamentos de Robert K. Hall sobre as reformas do ensino secundário no Estado Novo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/hydra.2021.v5.12194

Abstract

this article analyzes the main notes of the American researcher Robert King Hall about the reforms of Secondary Education carried out during the Estado Novo. In 1940, Hall was pursuing a doctorate in Comparative Education at the University of Michigan (UM) and visited Brazil to conduct a study on our Secondary Education. Thi strip was made possible with the aid of a research grant obtained through an agreement, signed between the Instituto Brasil-EUA (IBEU) and UM, to promote educational exchanges between the two countries. Such na initiative was the results of the contexto of rapprochement between Brazil and the United States promoted by the Good Neighbor Policy. Using the concepts of “circulation” and “moving localities”, I seek to discuss the process of production and flow of ideas between educators from both nations based on the contacts established by Hall with Brazilian institutions and intellectuals. Analysing the thesis produced by the researcher, it was possible to verify criticism of the centralism of Brazilian education and of the Secondary School programs, recommending a greater flexibility in this teaching modality, according to regional differences.

Keywords: Secondary Education; Good Neighbor Policy; Robert King Hall.

 

References

BOMENY, Helena M. Três decretos e um ministério: a propósito da educação no Estado Novo. In: PANDOLFI, Dulce (Org.). Repensando o Estado Novo. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 1999.

BOMENY, Helena. Os intelectuais da educação. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.

CERVO, Amado. Relações internacionais da América Latina: de 1930 aos nossos dias. 3ª ed., São Paulo: Saraiva, 2013.

DALLABRIDA, Norberto. A reforma Francisco Campos e a modernização nacionalizadora do ensino secundário. Educação, vol. 32, n. 02, maio/ago. 2009, p.185-191.

ESPINOSA, J. Manuel. Inter-American Beginnings of U.S. Cultural Diplomacy (1936-1948). Washington, D.C.: Department of State, 1977, p.69.

FARIA, Lina. Saúde e Política: a Fundação Rockefeller e seus parceiros em São Paulo. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2007.

GONDRA, José Gonçalves. Apresentação do dossiê: viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos. Revista Brasileira de História da Educação, n. 22, p.13-16, jan./abr. 2010.

KROPF, Simone P. Circuitos da boa vizinhança: Diplomacia cultural e intercâmbios educacionais entre Brasil e Estados Unidos durante a Segunda Guerra Mundial. Varia História, Belo Horizonte, vol.36, n. 71, p.91-118, maio/ago. 2020.

LIMA, Mario Hélio Gomes de. Gilberto Freyre. Coleção Educadores. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, 2010.

MACCANN, Frank D. Aliança Brasil-Estados Unidos (1937-1945). Tradução: Jayme Taddei e José Lívio Dantas. 1. ed. Rio de Janeiro: Biblioteca do Exército Editora, 1995.

LOCHERY, Neill. Brasil: os frutos da guerra. Tradução: Lourdes Sette. 1ª ed. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2015.

MOURA, Gerson. Autonomia na dependência. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.

NINKOVICH, Frank A. The Diplomacy of Ideas: U.S. foreign policy and cultural relations (1938-1950). Cambridge University Press, 1981.

PALMER, Steven. Gênese da saúde global: a Fundação Rockefeller no Caribe e na América Latina. Tradução: Annabella Blyth. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2015.

RAJ, Kapil. Além dos pós-colonialismo... e pós-positivismo: circulação e a história global da ciência. Revista Maracanan, n. 12, dez./2015, p. 164-175.

RAJ, Kapil. Conexões, cruzamentos, circulações: a passagem da cartografia britânica pela Índia, séculos XVII-XIX. Cultura: Revista de História e Teorias das Ideias, v. 24, 2007, p. 155-179.

RAPOSO, Pedro M. P.; SIMÕES, Ana; PATINIOTIS, Manolis; BERTOMEU-SANCHEZ, José R. Moving localities and creative circulation: travels as knowledge production in 18th-century Europe. Centaurus, 2014, p. 167-188.

ROBERTS, Lisa. Situating Science in global history: local exchanges and networks of circulation. Itinerario, v. 33, issue 01, march 2009, p. 9-30.

ROCHA, Ana Cristina Santos Matos. Entre o Brasil e os Estados Unidos: intelectuais, ideias e projetos de educação (1927-1935). Rio de Janeiro: Editora PUC, Editora Fiocruz, 2020.

ROCHA, Ana Cristina Santos Matos. Experiências norte-americanas e projetos de educação no Distrito Federal e em São Paulo (1927-1935): Anísio Teixeira, Noemi Silveira, Isaías Alves e Lourenço Filho. 2016. 258f. Doutorado em História das Ciências e da Saúde – Casa de Oswaldo Cruz/Fiocruz, Rio de Janeiro, 2016.

SILVA, André Cândido Felipe da. A diplomacia das cátedras: a política cultural externa alemã e o ensino superior paulista – os casos da USP e da Escola Paulista de Medicina (1934-1942). História (São Paulo), v.32, n.01, p.401-431, jan./jun. 2013.

SILVA, André Felipe Cândido da. Dimensões históricas da internacionalização: o papel da diplomacia cultural alemã na mobilidade acadêmica transnacional (1919-1945). Política e Sociedade, Florianópolis, Vol. 17, Nº 38, Jan./Abr. de 2018, p. 256-303.

SOUZA, Josefa Eliana. O programa de instrução pública de Tavares Bastos (1861-1873): concepções a partir do modelo norte-americano. São Cristóvão: Editora UFS, 2012.

TOTA, Antonio Pedro. O imperialismo sedutor. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

VALIM, Alexandre Busko. O triunfo da persuasão: Brasil, Estados Unidos e o cinema na política de boa vizinhança durante a II Guerra Mundial. São Paulo: Alameda, 2017.

WARDE, Mirian Jorge. Americanismo e educação: um ensaio no espelho. São Paulo: Perspectiva, 2000, vol. 14, n.2, p.37-43.

Published

2021-09-30

How to Cite

Intercâmbios educacionais em tempos de guerra: os apontamentos de Robert K. Hall sobre as reformas do ensino secundário no Estado Novo. (2021). Revista Hydra: Revista Discente De História Da UNIFESP, 5(10), 226-258. https://doi.org/10.34024/hydra.2021.v5.12194