"We Did Not Imagine Having to Prove It to Them” Uncertainties of the Bureaucratic Paths for Ethnic Recognition in Altamira
Main Article Content
Abstract
The article explores the difficulties faced by the so-called “unvilaged Indians” (índios desaldeados) in their quest for official recognition. Through two ethnographic situations in the Altamira region, it discusses how a 68-year-old man and a 19-year-old woman attempt to position themselves in a socio-legal game that requires their assertion of indigeneity to be confirmed by external identification and their territorial project to fit into state categories. In a third part, it focuses on the discourses of officials dealing with indigenous issues, emphasizing how the multiplication of required “proofs” constitutes a system aimed at containing these demands, that is, at excluding them. The article concludes by suggesting that indigeneity is being shaped into the “Image of a limited good,” generating disputes and accusations among people who all consider themselves indigenous.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors will maintain copyright and cede the journal the right to publish, unde license Creative Commons-NonCommercial-NoDerivs Attribution 2.0 Generic.
Authors are responsible for textual content, taking into consideration that the journal uses anti-plagiarism tool and adheres to the ethical guidelines for publication of the Committee on Publication Ethics (COPE), the Code of Ethics American Educational Research Association (AERA), the Code of Good Scientific Practice - FAPESP, and the Council of Science Editors (CSE).
For translated articles or those in foreign languages, please contact the responsible editors to avoid conflicts of copyright policy regarding publication.
How to Cite
References
Carta Capital. (2021, 5 de fevereiro). Funai muda critérios para definir quem é e quem não é índio. CartaCapital. https://www.cartacapital.com.br/sociedade/funai-muda-criterios-para-definir-quem-e-e-quem-nao-e-indio/.
Castro, E. V. de. (2006). No Brasil, todo mundo é índio, exceto quem não é. In Povos indígenas no Brasil 2001-2005 (pp. 41–49). Instituto Socioambiental.
Castro, E. V. de. (2017). Os involuntários da pátria: Elogio do subdesenvolvimento (Caderno de Leituras n. 65, Série Intempestiva). Edições Chão da Feira.
Ferreira, E. C. C. X. (2024). Arara da Volta Grande do Xingu: História, mistura, emergência étnica e rivalidade [Tese de doutorado, Universidade Federal do Rio de Janeiro].
Fonseca, C. (1995). Caminhos da adoção. Cortez.
Foster, G. M. (1965). Peasant society and the image of limited good. American Anthropologist, 67(2), 293–315. https://doi.org/10.1525/aa.1965.67.2.02a00010
Fundação Nacional do Índio. (s.d.). Registro administrativo de nascimento de indígena (RANI). http://www.funai.gov.br/index.php/docb/registroadministrativo-de-nascimento-de-indigena-rani.
Gordon, C. (2006). Economia selvagem: Ritual e mercadoria entre os índios Xikrin-Mebêngôkre. Editora UNESP/ISA/NuTI.
Magalhães, S. B., & Cunha, M. C. da (Orgs.). (2017). A expulsão de ribeirinho em Belo Monte: Relatório da SBPC. SBPC. http://portal.sbpcnet.org.br/livro/belomonte.pdf.
Oliveira, A. C. A. (2020). “Quem nunca teve origem não volta”: O direito da autodeclaração e seus impasses no acesso às vagas para indígenas no ensino superior. ILHA – Revista de Antropologia, 22(1), 7–40.
Pascuet, M., & Favero, M. (2014). Índios citadinos de Altamira: Lutas, conquistas e dilemas. In Belo Monte e a questão indígena (pp. 207–219).
Pinheiro, W. S. (2024). Alteração de registro civil para populações indígenas: Reconhecimento de identidade cultural e dignidade. Revista Contemporânea, 4(5), 1–18.
Ramos, A. (2003). The special (or specious?) status of Brazilian Indians. Citizenship Studies, 7(4), 401–420. https://doi.org/10.1080/1362102032000104364.
Saraiva, M. P. (2005). Identidade multifacetada: A reconstrução do “ser indígena” entre Juruna do Médio Xingu [Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Pará].
Souza, E. L. de. (2021). “Tem que mover uma ação”: Mobilização, participação e resistência indígena no processo de licenciamento ambiental da usina hidrelétrica Belo Monte [Tese de doutorado, Universidade Federal do Pará].