The organism as fundamental reference for the comprehension of the cognitive development

Authors

  • Carlos Eduardo Barros Pós-graduando, Curso de Pós-graduação em Ciências Médicas
  • Maria Imaculada Merlin Carvalho Pós-graduando, Curso de Pós-graduação em Ciências Médicas
  • Vanda Maria Gimenes Gonçalves Professora Livre Docente, Departamento de Neurologia, Faculdade de Ciências Médicas e do Centro de Investigação em Pediatria (CIPED)
  • Sylvia Maria Ciasca Professora Livre Docente, Departamento de Neurologia, Faculdade de Ciências Médicas e do Centro de Investigação em Pediatria (CIPED).
  • Orly Mantovani de Assis Zucatto Professora Assistente Doutora, Faculdade de Educação e Laboratório de Psicologia Genética. · Membros do Grupo de Pesquisa: Neurodesenvolvimento, Escolaridade e Aprendizagem, registrado no CNPq e certificado pela instituição de origem.

DOI:

https://doi.org/10.34024/rnc.2004.v12.8853

Keywords:

Genetic psychology, Neurodevelopment, Intelligence, Mind

Abstract

The purpose of this study is to approach the Jean Piaget’s concepts and the advances in neurosciences, in order to ratify the process in the construction of the mental structures. Researchers interested in the function of the human brain were presented with an unprecedented opportunity to examine the neurobiological correlation of human behavior and they contributed significantly to the development of the field of cognitive neuroscience, a field of research that combines the experimental strategies of psychology with techniques to actually examine how brain function supports mental activities. The concept of intelligence as an extension of biological adaptation of the human body to the environment confirms what we have known all along, and the action preceding the progressive corticalization of functions has been evidenced. We emphasize the comprehension of the cognitive development as a process in which the man’s activity makes the exchange with the environment in a dynamic way, from the biological and neurological organization until the cognitive level. So, our objective is to think about a current neurobiological model and to compare with concepts of the genetic psychology. In this paper will be studied some interaction between the two areas, considering that it has been nearly 50 years between both.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Omnès R. Filosofia da ciência contemporânea. Tradução de Roberto Leal Ferreira. São Paulo: Editora UNESP, 1996.

Lent R. Cem bilhões de neurônios: conceitos fundamentais de neurociência. São Paulo: Editora Atheneu, 2001.

Marcus ER. Functional brain imaging and human brain function. J Neurosci 2003; 23: 3959–3962.

Nichols MJ, Newsome WT (1999). The neurobiology of cognition. Nature 1999; 402: C35–C38.

Gonçalves VMG. Neurodesenvolvimento e indicadores de risco: do neonato ao escolar. Campinas, 2003. (Tese de Livre-Docência), Universidade Estadual de Campinas.

Mesulam M-M. From sensation to cognition. Brain 1998; 121: 1013-1052.

Mantovani de Assis OZM. A solicitação do meio e a construção das estruturas lógicas elementares na criança. Campinas, 1976. (Tese de Doutorado), Universidade Estadual de Campinas.

Piaget J. Psicologia e Epistemologia. Para uma teoria do conhecimento. Tradução de Maria de Fátima Bastos. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1991.

Kandel ER, Schwartz JH, Jessel TM. Principles of neural science. New York: International Edition Mc Graw Hill, 2000.

Damasio A. Fundamental feelings. Nature 2001; 413: 781.

Damásio AR. O erro de Descartes: emoção, razão e o cérebro humano. Tradução portuguesa Dora Vicente e Georgina Segurado. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

Piaget J. Psicologia da Inteligência. Tradução de Egléa de Alencar. Brasil Portugal: Editora Fundo de Cultura, 1967.

Matarazzo J. Weschler - medida e avaliação da inteligência do adulto. São Paulo: Manole, 1976.

Piaget J. O Estruturalismo. São Paulo: Editora Difel, 1979.

Luria AR. Fundamentos de neuropsicologia. São Paulo: Edusp/Livros Técnicos e Científicos, 1981.

Damasceno BP, Guerreiro MM. Desenvolvimento neuropsíquico: suas raízes biológicas e sociais. Cadernos CEDES 2000; 24: 13-20.

Fonseca V. Manual de observação psicomotora: significação psiconeurológica dos fatores psicomotores. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

Gilbert SF. Biologia do desenvolvimento. Tradução de Márcia Maria Gentile Bitondi e Zilá Luz Paulino Simões. Ribeirão Preto: Sociedade Brasileira de Genética, 1994.

Ramozzi-Chiarottino Z. Psicologia e Epistemologia Genética de Jean Piaget. São Paulo: EPU, 1988

Published

2004-12-31

Issue

Section

Artigos de Revisão

How to Cite

1.
Barros CE, Carvalho MIM, Gonçalves VMG, Ciasca SM, Zucatto OM de A. The organism as fundamental reference for the comprehension of the cognitive development. Rev Neurocienc [Internet]. 2004 Dec. 31 [cited 2025 Dec. 13];12(4):212-6. Available from: https://periodicos.unifesp.br/index.php/neurociencias/article/view/8853