Importância da variabilidade na aquisição de habilidades motoras

Autores

  • Denise Campos Mestre em Fisioterapia, Programa de Pós-Graduação em Fisioterapia FACIS/UNIMEP, Fisioterapeuta
  • Denise Castilho Cabrera Santos Profa. Dra. do Programa de Pós-Graduação em Fisioterapia FACIS/UNIMEP, Fisioterapeuta.
  • Vanda Maria Gimenes Gonçalves Livre Docente do Departamento de Neurologia e Centro de Investigação em Pediatria, FCM/UNICAMP, Neurologista Infantil

DOI:

https://doi.org/10.34024/rnc.2005.v13.8826

Palavras-chave:

Desenvolvimento Infantil, Atividade Motora, Diversidade Genética, Meio Ambiente

Resumo

Este estudo, realizado a partir de revisão da literatura, teve como objetivo descrever as teorias que embasam o desenvolvimento motor normal e mostrar a importância da variabilidade motora. Pesquisadores de diferentes abordagens teóricas concordam que a variabilidade é um aspecto fundamental do desenvolvimento motor. No entanto, eles divergem quanto à explicação da origem da variabilidade. Pesquisadores da Teoria Neuromaturacional afirmam que a variabilidade se origina ao nascimento e espelha o desenvolvimento do sistema nervoso normal. Em contrapartida, estudiosos da Teoria de Sistemas Dinâmicos relacionam a variabilidade motora às influências ambientais. A partir da combinação entre a perspectiva Neuromaturacional e de Sistemas Dinâmicos, admite-se que o desenvolvimento motor normal é caracterizado por duas fases de variabilidade. A variabilidade primária é determinada por informações genéticas e a variabilidade secundária é gerada para adaptar a performance motora a situações específicas. Sendo assim, inicialmente os movimentos são altamente variáveis e a seguir os padrões de movimento com maior valor adaptativo são selecionados. Nesse sentido, a variabilidade tem sido relacionada com diferentes resultados, dependendo do estágio de desenvolvimento motor. Nos primeiros meses de vida, a baixa variabilidade de movimentos pode apontar para déficits motores, enquanto que em fase mais tardia representaria um comportamento estabilizado.

Métricas

Carregando Métricas ...

Referências

Vayer P, Roicin C. Psicologia atual e desenvolvimento da criança. São Paulo: Manole, 1990: 9-71.

Lockman JJ, Thelen E. Developmental biodynamics: brain, body, behavior connections. Child Dev 1993; 64: 953-59.

Thelen E, Kelso JAS, Fogel JAS. Self-organizing systems and infant motor Development. Dev Review 1987; 7: 39-65.

Le Boulch JO. Indicações educativas do nascimento até 3 anos. In: Le Boulch JO. Desenvolvimento psicomotor do nascimento até 6 anos: a psicocinética na idade pré-escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1984: 72-81.

Shepherd RB. Desenvolvimento da motricidade e da habilidade motora. In: Shepherd RB. Fisioterapia em pediatria. 3. ed. São Paulo: Santos, 1998: 9-42.

Piper MC, Darrah JM. Motor assessment of the developing infant. Philadelphia: W.B. Saunders Company, 1994.

Cioni G, Prechtl HF, Ferrari F, Paolicelli PB, Einspieler C, Roversi MF. Which better predicts later outcome in fullterm infants: quality of general movements or neurological examination? Early Hum Dev 1997; 50: 71-85.

Case-Smith J. Analysis of current motor development theory and recently published infant motor assessment. Infants and Young Children 1996; 9: 29-41.

Touwen B. Variability and stereotypy in normal and deviant development. Clin Dev Med 1978; 67: 99-110.

Darrah J, Hodge M, Magill-Evans J, Kembhavi G. Stability of serial assessment of motor and comunication abilities in typically developing infants - implications for screening. Early Hum Dev 2003; 72: 97-110.

Woollacott MH, Shumway-Cook A. Changes in posture control across the life span: a systems approach. Phys Ther 1990; 70:799-806.

Newton RA. Controle motor. In: Umphred AD. Fisioterapia Neurológica. 2.ed. São Paulo: Manole, 1994: 876.

Hadders-Algra M. Variability in infant motor behavior: a hallmark of the healthy nervous system. Infant Behav Dev 2002; 25: 433-51.

Van Der Fits IBM, Klip AWJ, Van Eykern LA, Hadders-Algra M. The development of postural adjustments during reaching in 6 to 18 months old infants. Exp Brain Res 1999; 126: 517-28.

Lamb T, Yang JF. Could different directions of infant stepping be controlled by the same locomotor central pattern generator? J Neurophysiol 2000; 83: 2814-24.

Kamm K, Thelen E, Jensen J. A dynamical system approach to motor development. Phys Ther 1990; 70: 763-75.

Zelazo PR. The development of walking: new finding and old assumptions. J Motor Behav 1983; 15: 99-137.

Lipsitt LP. Learning in infancy: cognitive development in babies. J Pediatr 1986; 109: 172-82.

Abitbol MM. Quadrupedalism and the acquisition of bipedalism in human children. Gait Post 1993; 1: 189-95.

Galloway JC, Thelen E. Feet first: object exploration in young infants. Infant Behav Dev 2004; 27: 107-12.

Angulo-Kinzler RM. Exploration and selection of intralimb coordination patterns in three-month-old infants. J Motor Behav 2001;33: 363-76.

Shumway-Cook A, Woollacott MH. The growth of stability: postural control from a developmental perspective. J Motor Behav 1985; 17: 131-47.

Thelen E. Motor development: a new synthesis. Am Psychol 1995; 50: 79-95.

Rocha NACF, Tudella E. A influência da postura sobre o estado comportamental e a coordenação mão-boca do bebê. Rev Bras Fisio 2002; 6: 1-7.

Hopinks B, Ronnqvist L. Facilitating postural control: effects on the reaching behavior of 6-month-old infants. Develop Psychobiol 2002; 40: 168-82.

Morris M, Summers JJ, Matyas TA, Iansek R. Current status of the motor program. Phys Ther 1994; 74: 738-48.

Rochat P. Object manipulation and exploration in 2 to 5 month-old infants. Dev Psychol 1989; 25: 871-84.

Smith LB, Thelen E. Development as a dynamic system. Trends Cognitive Sciences 2003; 7: 343-48.

Barela JA. Perspectiva dos sistemas dinâmicos: teoria e aplicação no estudo de desenvolvimento motor. In: Pellegrini JAM. Coletânea de Estudos: comportamento motor. São Paulo: Movimento, 1997: 11-28.

Darrah J, Redfern L, Maguire TO, Beaulne AP, Watt J. Intraindividual stability of rate of gross motor development in full-term infants. Early Human Dev 1998; 52: 169-79.

Flehming I. Evolução normal da motricidade e suas variações. In: Flehming I. Desenvolvimento normal e seus desvios no lactente: diagnóstico e tratamento precoce do nascimento até o 18º mês. 2ªed. São Paulo: Atheneu, 2002. 9-12.

Barros KMFT, Fragoso AGC, Oliveira ALB, Cabral Filho JE, Castro RM. Do environmental influences alter motor abilities acquisition? A comparison among children from day-care centers and private schools. Arq Neuropsiquiatr 2003; 61 (2A): 170-75.

Santos DCC, Gabbard C, Gonçalves VMG. Motor development during the first year: a comparative study. J Genet Psychol 2001; 162: 143-53.

Lopes VB. Desenvolvimento motor de bebês segundo a “Alberta Infant Motor Scale”. 2003. 176 f. Dissertação de Mestrado - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.

Rocha NACF, Tudella E. Teorias que embasam a aquisição das habilidades motoras do bebê. Temas sobre Desenvolvimento 2003; 11 (66): 5-11.

Rochat P. Self-perception and action in infancy. Exp Brain Res 1998; 123: 102-9.

Thelen E, Skala KD, Kelso JAS. The dynamic nature of early coordination: evidence from bilateral leg movements in young infants. Dev Psychol 1987; 23: 179-86.

Hadders-Algra M, Van Eykern LA, Klip van den Nieuwendijk AWJ, Prechtl HFR. Developmental course of general movements in early infancy. II. EMG correlates. Early Human Dev 1992; 28: 231-52.

Einspieler C, Prechtl HFR. Prechtl´s assessment of general movements: a diagnostic tool for the functional assessment of the young nervous system. Mental Retard Dev Disabil Res Reviews 2005; 11: 61-7.

Hadders-A,lgra M, Mavinkurve-Groothuis AM, Groen SE, Stremmelaar EF, Martijn A, Butcher PR. Quality of general movements and the development of minor neurological dysfunstion at toddler and school age. Clin Rehabil 2004; 18: 287-99.

Hadders-Algra M. Evaluation of motor function in young infants by means of the assessment of general movements: a review. Pediatric Phys Ther 2001; 13: 27-36.

Prechtl HFR. General movement assessment as a method of developmental neurology: new paradigms and their consequences. Dev Med Child Neurol 2001; 43: 836-42.

Hadders-Algra M, Brogren E, Forssberg H. Ontogeny of postural adjustments during sitting in infancy: variation, selection and modulation. J Physiol 1996; 493: 273-88.

Thelen E, Cobertta D, Kamm K, Spencer JP, Schneider K, Zernicke RF. The transition to reaching: mapping intention and intrinsic dynamics. Child Dev 1993; 64: 1058-98.

Adolph KE, Vereijken B, Denny MA. Learning to crawl. Child Dev 1998; 69: 1299-1312.

Forssberg H. Ontogeny of human locomotor control. I. Infant stepping supported locomotion and transition to independent locomotion. Exp Brain Res 1985; 57: 480-93.

Prechtl HFR. Qualitative changes of spontaneous movements in fetus and preterm infant are a maker of neurological dysfunction. Early Hum Dev 1990; 23: 151-8.

Haehl V, Vardaxis V, Ulrich B. Learning to cruise: Bernstein’s theory applied to skill acquisition during infancy. Hum Mov Sci 2000; 19: 685-715.

D´Elia A, Pighetti M, Moccia G, Santangelo N. Spontaneous motor activity in normal fetuses. Early Hum Dev 2001; 65: 139-147.

Prechtl HFR. Principles of early motor development in the human the human. In: Kalverboer AF, Hopkins B, Geuze R. Motor development in early and later childhood: longitudinal approaches Cambridge: Cambridge University Press, 1993: 35-50.

Hedberg A, Forssberg H, Hadders-Algra M. Postural adjustments due to external perturbations during sitting in one-month-old infants: evidence for the innate origin of direction specificity. Exp Brain Res 2004; 157: 10-17.

Svejstrup H, Woollacott MH. Systems contributing to the emergence and maturation of stability in postnatal. In: Savelsbergh GJP. The Development of Coordination in Infancy. Amsterdam: Elsevier, 1993: 319-36.

Ferreira JN, Barela JA. Passadas desencadeadas por esteira rolante em crianças portadoras de paralisia cerebral. Revista da SOBAMA 2000; 5: 39-44.

Sporns O, Edelman GM. Solving Bernstein’s problem: a proposal for the development of coordinated movement by selection. Child Dev 1993; 64: 960-81.

Piek JP. The role of variability in early motor development. Infant Behav Dev 2002; 25: 452-65.

Hadders-Algra M. The neuronal group selection theory: promising principles for understanding and treating developmental motor disorders. Dev Med Child Neurol 2000; 42: 707-15.

Nashner LM, Shumway-Cook A, Marin O. Stance posture control in select group of children with cerebral palsy: deficits in sensory organization and muscular coordination. Exp Brain Res 1983; 49: 393-409.

Hadders-Algra M, Van der Fits IBM, Stremmelar EF, Touwen BCL. Development of postural adjustments during reaching in infants with cerebral palsy. Dev Med Child Neurol 1999; 41: 766-76.

Blauw-Hosper CH, Hadders-Algra M. A systematic review of the effects of early intervention on motor development. Dev Med Child Neurol 2005; 47: 421-32.

Downloads

Publicado

2005-09-30

Edição

Seção

Artigos de Revisão

Como Citar

1.
Campos D, Santos DCC, Gonçalves VMG. Importância da variabilidade na aquisição de habilidades motoras. Rev Neurocienc [Internet]. 30º de setembro de 2005 [citado 18º de dezembro de 2025];13(3):152-7. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/neurociencias/article/view/8826