Relationship Among Circadian Rhythm, Starting Time To School, And School Performance In Elementary Public School

Authors

  • Márcia Finimundi Matemática, Doutora em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde; Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Professora do Ensino Fundamental da Rede Municipal de Ensino de Farroupilha-RS, Brasil.
  • Eduardo Pacheco Rico Biólogo, Doutor em Bioquímica; Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre-RS, Brasil.
  • Diogo Onofre Souza Médico, Doutor em Ciências (Universidade Federal do Rio de Janeiro), Professor Titular do Departamento de Bioquímica, ICBS, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre-RS, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.34024/rnc.2013.v21.8179

Keywords:

Circadian Rhythm, After-Hours Care, Performace Tests

Abstract

Introduction. The cronotype or the preference that the hours of wak­ing and sleeping and the daily activities can affect academics activities. Objective. To investigate the relationship of the circadian rhythm (biological clock), the starting time to school and school performance of adolescents from the city of Farroupilha/RS. Method. We ap­plied Scale Circadian Rhythm-sleep/wake cycle for adolescents (Scale Morning/Evening - M/E) in the classroom for students from 6th to 9th grades of Elementary school. Results. The sample comprised 478 students from five public schools with a mean age of 12.52, 60% stu­dents were morning and 40% were evening. The morning students that studied in the morning showed higher grades than the morn­ing students that studied in the afternoon in four disciplines. The af­ternoon students that studied in the morning showed higher grades in two of nine disciplines compared with those that studied in the afternoon. Conclusions. Students who study in the morning had a school performance that morning than the afternoon shift as well as the evening in both rounds.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Louzada F, Menna-Barreto L. Relógios Biológicos e Aprendizagem. São Paulo: Editora do Instituto Esplan, 2004, 64p.

Louzada F, Menna-Barreto L. O Sono na Sala De Aula: Tempo Escolar e Tempo Biológico. Rio de Janeiro: Vieira & Lent, 2007, 1443.Foster R, Kreitzman L. I Ritmi Della Vita – Gli Orologi Biologici Che Controllano L’esistenza Di Ogni Essere Vivente. Milano: Longanesi, 2007, 357p.

Reinberg A. Os Ritmos Biológicos. 2nd ed. Lisboa: Instituto Piaget, 1994, 282p.

Marques N, Menna-Barreto L (Org.). Cronobiologia: Princípios e Aplicações. 3rd ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2003, 435p.

Reinberg A. Os Ritmos Biológicos. Portugal: Editora Rés, 1996, 156p. 7.Moore-Ede MC, Richardson GS. Medical implications of shift work. Ann Rev Med 1985;36: 607-17. http://dx.doi.org/10.1146/annurev.me.36.020185.003135

Herculano-Houzel S. O cérebro nosso de cada dia: descobertas da neurociência sobre a vida cotidiana. Rio de Janeiro: Vieira & Lent, 2002, 208p.

Carskadon MA, Wolfson AR, Acebo C, Tzischinsky O, Seifer R. Adolescent Sleep Patterns, Circadian Timing and Sleepiness at a Transition to Early School Days. Sleep 1998; 21(8):871-81.

Crowley SJ, Acebo C, Carskadon MA. Sleep, Circadian Rhythms, and Delayed Phase in Adolescence. Sleep Med 2007;8:602-12. http://dx.doi.org/10.1016/j.sleep.2006.12.002

Boscolo RA, Sacco IC, Antunes HK, Tufik S. Avaliação dp padrão de sono, atividade física e funções cognitivas em adolescentes escolares. Rev Port Ciênc Desp 2007;7:18-25.

Almondes KM, Araújo JF. Padrão do ciclo sono-vigília e sua relação com a ansiedade em estudantes universitários. Estudos de Psicologia 2003;8:37-43.

Andraus NM, Joffily SB. Reflexos da má qualidade de sono no cotidiano escolar. II Congresso Fluminense de Iniciação Científica e Tecnologia: 2010, p.1-5.

Reinberg A. O tempo humano e os ritmos biológicos. Lisboa: Instituto Piaget, 1998, 248p.

Almondes KM. Tempo na Psicologia: Contribuição da Visão Cronobiológica à Compreensão Biopsicossocial da Saúde. Psicologia, Brasília: Ciência e Profissão 2006;26:3. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-98932006000100001

Carskadon MA, Vieira C, Acebo C. Association Between Puberty and Delayed Phase Preference. Sleep 1993;16:258-62.

Finimundi M, Barin I, Bandeira D, Souza DO. Validação da escala de ritmo circadiano – ciclo vigília/sono para adolescentes. Rev Pauli Ped 2012;30:409-14. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-05822012000300016

Goldstein D, Hahn CS, Hasher L, Wiprzycka UJ, Zelazo PD. Time of Day, Intellectual Performance, and Behavioral Problems in Morning Versus Evening Type Adolescents: Is There a Synchrony Effect? Personal Individ Differ 2007;42:431-40. http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2006.07.008

Chung KF, Cheung MM. Sleep-Wake Patterns and Sleep Disturbance among Hong Kong Chinese Adolescents. Sleep 2008;31:185-94.

Barbieri MF, Souza DO, Wofchuk S. La influencia del ritmo biológico en el rendimiento escolar (A influência do ritmo biológico no rendimento escolar). Memorias del 9no Simposio de Educación Matemática, Argentina - Chivilcoy: Emat 2007; 639-55.

Barbieri MF. A influência do ritmo biológico no rendimento escolar de alunos de uma Escola do município de Farroupilha – RS. (Dissertação de Mestrado). Canoas: Universidade Luterana do Brasil (ULBRA), 2008, 83p.

Barin I. A interferência do ritmo biológico no rendimento escolar de pré- -adolescentes de uma Escola do município de Esteio/RS (Dissertação de Mestrado) Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), 2011, 42p.

Finimundi M. A relação entre ritmo circadiano/rendimento escolar/turno escolar de estudantes de escolas públicas do município de Farroupilha/RS. (Tese). Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), 2012, 91p.

Published

2013-06-30

Issue

Section

Artigos Originais

How to Cite

1.
Finimundi M, Rico EP, Souza DO. Relationship Among Circadian Rhythm, Starting Time To School, And School Performance In Elementary Public School. Rev Neurocienc [Internet]. 2013 Jun. 30 [cited 2025 Dec. 15];21(2):175-83. Available from: https://periodicos.unifesp.br/index.php/neurociencias/article/view/8179