Alternatives to decrease the use of animals in education Fernando Canova1, Priscila Cristina da Silva2, Dora Maria

Authors

  • Fernando Canova Neurocientista, Doutor, Pesquisador no Laboratório de Estudos do Estresse - LABEEST, Departamento de Biologia Estrutural e Funcional, Instituto de Biologia, Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, Campinas-SP, Brasil.
  • Priscila Cristina da Silva Bióloga, Laboratório de Estudos do Estresse - LABEEST, Departamento de Biologia Estrutural e Funcional, Instituto de Biologia, Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, Campinas-SP, Brasil.
  • Dora Maria Grassi Kassisse Doutora, Professora, Laboratório de Estudos do Estresse - LABEEST, Departamento de Biologia Estrutural e Funcional, Instituto de Biologia, Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, Campinas-SP, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.34024/rnc.2015.v23.8038

Keywords:

Education, Teaching, Alternative Method

Abstract

The use of animals in laboratories for medical or academic purposes is a very controversial issue there are over 10 years. The use of animals with academic goals is a common practice that has been criticized by many institutions and people who do not understand the need to per­form certain practical lessons with animals. Currently in Brazil, stu­dents may refuse to take classes that use animals in classrooms. Many teachers already use alternative material in their neuroscience classes. Presenting it in place of animal use and this was well accepted by the students who saw great potential in this method, because unlike what happens with the use of the animal in the video or software can to review in detail the experiment, even after completion of classes. Thus, better assimilation of knowledge is transmitted, favoring not only students but also teachers and laboratory technicians involved, it becomes a more dynamic and less traumatic activity.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Cerqueira N. Métodos alternativos ainda são poucos e não substituem totalmente o uso de animais. Cienc Cult 2008;60:47-9.

TactusTechnologies (Endereço na Internet). V-Frog – TM. Akron – USA (atualizado em 3/2013; acessado em 3/2015). disponível em: http://www.tactustech.com/vfrog/

Xyo. Rat Dissection para iPad (Endereço na Internet). USA (atualizado em 12/2012; acessado em 3/2015). Disponível em: http://br.xyo.net/ipad-app/rat-dissection-2Z0H7OU/

NC3Rs (Endereço na Internet). London: The 3Rs [atualizado em 3/2015; acessado em 3/2015). Disponível em: http://www.nc3rs.org.uk/the-3rs.

Genetic Science Learning Center (Endereço na Internet). University of Utah (atualizado em 6/2014; acessado em 3/2015). Disponível em: http://learn.genetics. utah.edu/

JoVE - Journal of Visualized Experiments (Endereço na Internet). Cambridge – USA (atualizado em 3/2015; acessado em 3/2015). Disponível em: http://www.jove.com/

Diniz R, Duarte ALA, Oliveira CAS, Romiti M. Animais em aulas práticas: podemos substituí-los com a mesma qualidade de ensino? Rev Bras Edu Med 2006;30:31-40. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022006000200005

Jukes N. Are animals necessary in biological education? Altern Lab Anim 2004;32(Suppl 1B):753-4.

Feijó AGS, Sanders A, Centurião AL, Rodrigues GS, Schwanke CH. A Análise de indicadores éticos do uso de animais na investigação científica e no ensino em uma Amostra Universitária da Área da Saúde e das Ciências Biológicas. Sci Med 2008;18:10-9.

Froguts Virtual Dissections (Endereço na Internet). The National Association of Biology Teachers (atualizado em 2012; acessado em 3/2015). Disponívelem: http://www.froguts.com/

Ensinando Ciencia com arte (Endereço na Internet). Rio de Janeiro: UFRJ, Instituto de Bioquímica Médica (acessado em 3/2015). Disponível em: http://www2.bioqmed.ufrj.br/corpo/enscienciaearte.html

Published

2015-06-30

Issue

Section

Texto de Opinião

How to Cite

1.
Canova F, Silva PC da, Kassisse DMG. Alternatives to decrease the use of animals in education Fernando Canova1, Priscila Cristina da Silva2, Dora Maria. Rev Neurocienc [Internet]. 2015 Jun. 30 [cited 2025 Dec. 13];23(2):313-6. Available from: https://periodicos.unifesp.br/index.php/neurociencias/article/view/8038