Level of declarative tactical knowledge in CSM: an integrative review
DOI:
https://doi.org/10.34024/rnc.2025.v33.18840Keywords:
Team Sports, Cognition, Decision Making, TrainingAbstract
Introduction. The practice of Collective Sports Modality (CSM), the athlete needs a good understanding of the game. During it, cognitive processes such as attention, concentration and decision making are important for the athlete to be successful in the competition. Objective. To analyze and discuss the level of Declarative Tactical Knowledge (DTK) of basketball, futsal, handball and volleyball athletes. Method. The databases PubMed, Science Direct, VHL (Virtual Health Library), Google Scholar, SportsDiscus and SciELO were used over the last 20 years. Results. 1,794 articles and documents were found, 27 of which were eligible. It was seen 44.44% with male athletes, 33.33% with female athletes and 18.51% with athletes (male/female), (33.34%) volleyball, (25.93%) handball, (29.62%) futsal and (11.11%) basketball. The DTK level was an important variable for the athlete/practitioner. Conclusion. DTK can influence game understanding and decision making.
Metrics
References
Cañadas M, Ibáñez S, García J, Parejo I, Feu S. Las situaciones de juego en el entrenamiento de baloncesto en categorías base. Inter J Med Sci Phys Activity Sport 2013;13:41-54. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=54225676003
García-González L, Araújo D, Carvalho J, Del Villar F. Panorámica de las teorías y métodos de investigación en torno a la toma de decisiones en el tenis. Rev Psicol Deporte 2011;20:645-66. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=235122167027
Matias CJ, Greco PJ. Cognição & ação nos jogos esportivos coletivos. Ciênc Cogn 2010;15:252-71. https://pepsic.bvsalud.org/pdf/cc/v15n1/v15n1a20.pdf
Raab M. SMART-ER: a situation model of anticipated response consequences in tactical decisions in skill acquisition—extended and revised. Front Psychol 2015;5:124087. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.01533
Den Hartigh RJ, Van Der Steen S, Hakvoort B, Frencken WG, Lemmink KA. Differences in game reading between selected and non-selected youth soccer players. J Sports Sci 2018;36:422-8. https://doi.org/10.1080/02640414.2017.1313442
Silva JVO, Greco P, Morales J, Castro H, Costa G, Praça G. Declarative and procedural tactical knowledge in soccer: analysis in U-14 and U-15 youth players. J Phys Educ 2018;29:1-10. https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v29i1.2974
Mendes R. Futebol: a importância do ensino-treino da técnica através de exercícios baseados em situações de jogo. Rev EFDeportes Buenos Aires 2014;19:1. https://www.efdeportes.com/efd193/futebol-a-importancia-do-ensino-treino-em-jogo.htm
Giacomini DS, Silva EG, Greco PJ. Comparação do conhecimento tático declarativo de jogadores de futebol de diferentes categorias e posições. Rev Bras Ciênc Esp 2011;33:445-63. https://doi.org/10.1590/S0101-32892011000200011
Mazzardo T, Monteiro GN, Araújo ND, Silva WJB, Santos EB, Aburachid LMC. Conhecimento tático declarativo e avaliação subjetiva do treinador no voleibol. Rev Bras Ciênc Movim 2018;26:129-35. https://doi.org/10.31501/rbcm.v26i2.7893
Marconi MLE. Fundamentos de metodologia científica. 5° edição, São Paulo: Editora Atlas; 2003.
Minayo MCdS. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciênc Saúde Col 2012;17:621-6. https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007
Souza MT, Silva MD, Carvalho R. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein 2010;8:102-6. https://doi.org/10.1590/S1679-45082010RW1134
Estrela C. Metodologia científica: ciência, ensino, pesquisa. Porto Alegre: Artes Médicas; 2018. https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=67VIDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR1&dq=Estrela+C.+Metodologia+cient%C3%ADfica:+ci%C3%AAncia,+ensino,+pesquisa&ots=88SJ3Mcsl1&sig=UMUYxJeeadXvoLPbJMSxAw4TSWw#v=onepage&q=Estrela%20C.%20Metodologia%20cient%C3%ADfica%3A%20ci%C3%AAncia%2C%20ensino%2C%20pesquisa&f=false
Lima COV, Matias C, Greco FL, Greco PJ. Conhecimento tático declarativo: uma análise no campeonato brasileiro de seleções masculinas juvenis de voleibol. Rev Mineira Edu Fís 2005;13:135-42. https://www.researchgate.net/profile/Cristino-Matias/publication/260420871_CONHECIMENTO_TATICO_DECLARATIVO_UMA_ANALISE_NO_CAMPEONATO_BRASILEIRO_DE_SELECOES_MASCULINAS_JUVENIS_DE_VOLEIBOL/links/0f3175311f48a3470f000000/CONHECIMENTO-TATICO-DECLARATIVO-UMA-ANALISE-NO-CAMPEONATO-BRASILEIRO-DE-SELECOES-MASCULINAS-JUVENIS-DE-VOLEIBOL.pdf>
Pinto R. Conhecimento declarativo no futsal: estudo comparativo de equipas profissionais e amadoras, considerando os anos de prática, idade, estatuto posicional e sistema de jogo (Monografia). Porto: Universidade do Porto; 2005. https://repositorio aberto.up.pt/bitstream/10216/14607/2/38546.pdf
Lima COV, Martins-Costa HC, Greco PJ. Relação entre o processo de ensino-aprendizagem-treinamento e o desenvolvimento do conhecimento tático no voleibol. Rev Bras Edu Fís Esp 2011;25:251-61. https://doi.org/10.1590/S1807-55092011000200007
Gil A, Moreno MP, García-González L, Moreno A, Del Villar F. Analysis of declarative and procedural knowledge in volleyball according to the level of practice and players' age. Percep Motor Skills 2012;115:632-44. https://doi.org/10.2466/30.10.25.pms.115.5.632-644
Lima COV, Matias CJAS, Greco PJ. O conhecimento tático produto de métodos de ensino combinados e aplicados em sequências inversas no voleibol. Rev Bras Edu Fís Esp 2012;26:129-47. https://doi.org/10.1590/S1807-55092012000100013
Matias CJAS, Greco PJ. O conhecimento tático declarativo dos levantadores campeões de voleibol. Motriz Rev Edu Fís 2013;19:184-94. https://doi.org/10.1590/S1980-65742013000100019
de Oliveira Castro H, Cavalli I, Silva Matias CJA, Mendes JC, Greco PJ. Relação entre o conhecimento tático declarativo e classificação final de equipes juvenis masculinas de voleibol. Acta Bras Movim Hum 2015;5:64-79. https://www.periodicos.ulbra.br/index.php/actabrasileira/article/view/2837/2103
Lima BTM. Análise descritiva do nível de conhecimento tático declarativo em levantadores de voleibol (Monografia). Vitória de Santo Antão: Universidade Ferderal de Pernambuco; 2015. https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/18146/4/LIMA%2C%20Bruna%20Thaysa%20Maciel%20de.pdf
Macedo TL. Comparação do conhecimento tático declarativo de jogadores de futsal das categorias de base. Rev Bras Futsal Futebol 2015;7:141-7. https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/270/269
Da Silva SR, Aburachid LMC, Camargo RD, Greco PJ. Nível de conhecimento tático e perfeccionismo no futsal. Rev Bras Ciênc Esp 2016;36:S774-88. https://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/2167/1124
Leão I, Silva S, Lima J, Filho E, Viana M. Nível de conhecimento tático declarativo e métodos de ensino do handebol: existe associação? Colec Pesq Educ Fís 2016;15:131-8.
https://fontouraeditora.com.br/periodico/public/storage/articles/1288_1505735888.pdf
Marques SMF. Avaliação do nível de conhecimento tático declarativo de Atletas universitários (Monografia). Fortaleza: Universidade Federal do Ceará; 2016. https://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/36120
Leão ICS, Viana MT, Sougey EB. Reprodutibilidade de respostas na validação de um protocolo do nível de conhecimento tático declarativo no handebol. Rev Bras Esp Coletivo 2017;1. https://doi.org/10.51359/2527-0885.2017.23266
de Paula Rodrigues AL, Neto AAS, Marques SMF, Balzano ON. Avaliação do nível de conhecimento tático declarativo de atletas Universitários de Futsal. Rev Bras Futsal Futebol 2017;9:77-83. https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/457
Dos Santos FN, Machado AAN. O nível de conhecimento tático declarativo de alunos em uma equipe escolar de futsal de Fortaleza. Rev Bras Futsal Futebol 2017;9:350-60. https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/507
Amaral SG, Greco PJ, Monteiro GN, Mazzardo T, Araújo ND, Aburachid LMC. Tactical knowledge of handball players considering time of practice and position in the competition. Rev Bras Cineantropomet Desemp Hum 2018;20:309-17. https://doi.org/10.5007/1980-0037.2018v20n3p309
Fonseca R, Santos R, Aguiar S, Tessutti LS, Senna M, Castro H. Comparação do nível de conhecimento tático declarativo e da tomada de decisão entre atletas escolares masculinos e femininos de voleibol. Pesq Edu Fís Várzea Paul 2019;18:33-40. https://www.researchgate.net/publication/333966572_COMPARACAO_DO_NIVEL_DE_CONHECIMENTO_TATICO_DECLARATIVO_E_DA_TOMADA_DE_DECISAO_ENTRE_ATLETAS_ESCOLARES_MASCULINOS_E_FEMININOS_DE_VOLEIBOL
Leão ICS, Silva LS, Barbosa EFA, Albuquerque Rodigues Filho E. Nível de conhecimento tático declarativo, a posição de jogo e o tempo de reação em atletas de handebol. Rev Neurocienc 2019;27:1-13. https://doi.org/10.34024/rnc.2019.v27.9555
Rosso TLN, Morales JCP, Praça GM, Greco PJ, Oliveira RC. Estruturação do treinamento e impacto no conhecimento tático declarativo e processual de jogadores de basquetebol de uma equipe da categoria sub-14. Rev Bras Ciênc Movim 2020;28:70-83. https://doi.org/10.31501/rbcm.v28i4.12421
Ribeiro L, Figueiredo L, Pérez-Morales J, Nascimento G, Porto D, Greco P. Tactical knowledge and visual search analysis of female handball athletes from different age groups. J Phys Edu Sport 2021;21:948-55. https//doi.org/10.7752/jpes.2021.02118
Azoubel AdL. Nível de conhecimento tático declarativo de atletas universitários de futsal (Monografia). Ouro Preto: Universidade Federal de Ouro Preto; 2022. https://www.monografias.ufop.br/handle/35400000/4243>
de Oliveira Castro H, Praça GM, Mesquita IM, Afonso J, De Conti Teixeira Costa G, Moreno MP, et al. The impact of pendular model on decision-making and tactical-technical performance of U18 male volleyball players. Inter J Sports Sci Coaching 2022;17:792-803. https://doi.org/10.1177/17479541211048586
Silva WJBD, Mazzardo T, Monteiro GN, Aburachid LMC. O conhecimento tático declarativo e processual em jovens atletas de basquetebol ao longo de uma temporada esportiva. J Phys Edu 2022;33:e3315. https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v33i1.3315
da Silva W. Objective and subjective assessment of declarative. J Phys Edu Sport 2023;23:1501. https://doi.org/10.7752/jpes.2023.06184
Moraes LFS, Aburachid LMC, Lima IM, Ribas S. Comparação do nível de conhecimento tático declarativo em atletas universitários de futsal. Corpoconsciênc 2023;27:e16592-e. https://doi.org/10.51283/rc.27.e16592
Ribeiro L, Praça GM, Figueiredo L, Bredt S, Torres J, Greco PJ. Effects of an implicit-explicit hybrid learning model on handball tactical knowledge. Hum Movem 2023;24:1-10. https://doi.org/10.5114/hm.2023.114911
Viveiros VV, Silva NCP, Jesus JLM, Oliveira CELR, Santos AOD, Santos MAV, et al. Relação entre o nível de conhecimento tático declarativo e aptidão física em atletas juvenis de handebol. Motri 2023;19:225-32. https://doi.org/10.6063/motricidade.30736
Menezes RP. Contributions of the complex phenomena conception to the teaching of team sports. Motriz Rev Edu Fís 2012;18:34-41. https://doi.org/10.1590/S1980-65742012000100004
Costa GDCT, Castro HO, Cabral FA, Morales JCP, Greco PJ. Content validity of scenes of the declarative tactical knowledge test in volleyball–DTKT: Vb. Rev Bras Cineantropometr Desemp Hum 2016;18:629-37. https://doi.org/10.5007/1980-0037.2016v18n6p629
Aburachid LMC, Greco PJ, Silva SRd. A influência da prática esportiva sobre o conhecimento tático no tênis. Rev Edu Fís 2014;25:15-22. https://doi.org/10.4025/reveducfis.v25i1.18703
de Freitas Irokawa GN, Coimbra A, Ferreira RM, Penna EM, Aburachid LMC, Da Costa VT. Comparação do nível de conhecimento tático declarativo de duas equipes de futebol, relacionado ao tempo de prática do atleta e posição que atua em campo. Efdeports 2011;15:1. https://www.efdeportes.com/efd154/conhecimento-tatico-de-duas-equipes-de-futebol.htm
Williams M, Davids K. Declarative knowledge in sport: A by-product of experience or a characteristic of expertise? J Sport Exerc Psychol 1995;17:259-75. https://doi.org/10.1123/jsep.17.3.259
Mazzardo T, Aburachid LMC, Morales JCP, Greco PJ. Intervenção pedagógica nos esportivos coletivos: uma revisão sistemática. J Phys Edu 2022;33:e3338. https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v33i1.3338
Tan CWK, Chow JY, Davids K. ‘How does TGfU work?’: examining the relationship between learning design in TGfU and a nonlinear pedagogy. Phys Edu Sport Pedag 2012;17:331-48. https://doi.org/10.1080/17408989.2011.582486
Poczta J, Malchrowicz-Mosko E. Mass triathlon participation as a human need to set the goals and cross the borders. How to understand the triathlete? Olimpianos J Olympic Stud 2020;4:244-54. https://doi.org/10.30937/2526-6314.v4.id114
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luvanor Santana da Silva, Diogo Ferreira de Santana , Iberê Caldas Souza Leão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
How to Cite
Accepted 2025-01-13
Published 2025-01-21
