School Ancient History writing in the 1820s up to the 1830s
The Précis de l'Histoire Ancienne matter and Greek narrative by Auguste Poirson
DOI:
https://doi.org/10.34024/herodoto.2021.v6.13776Keywords:
School Ancient History, Textbooks, Ancient Greek, EurocentrismAbstract
History as a school subject has made itself more and more present throughout the schooling process triggered by enlightened debates and The French Revolution, although with some distinct aspects from what is common to us and substantiates our textbooks nowadays. The Précis de l’Histoire collection manifests as a special piece for analysis: comprised of five volumes in which its publishing appears complete in the 1830s, being prescribed to the Parisian collèges as a History program, in its contemporary concept. The current work proposes to analyze Auguste Poirson's narrative composition concerning the Greek and its origin displayed in Précis de l’Histoire Ancienne second and third edition (1828; 1831) to illustrate: the dated unclearness of writing boundaries to an scholar compendium; and also, concerning proficient historiography, the argument between old and modern intelligibility. Simultaneously, it suggests thoughts on writing school ancient history having the time frame scope as a guideline amongst the beginning and the end of the 19th century and the start of the 20th century.
Metrics
Downloads
References
BARNABÉ, L. E. A História Antiga em compêndios franceses e brasileiros no Imperial Colégio de Pedro II ou o caso Justiniano José da Rocha: História, disciplina escolar e impressos (1820-1865). 2019. 222 f. Tese – UNESP, Assis, 2019.
BERNAL, Martin. A Imagem da Grécia Antiga como uma Ferramenta para o Colonialismo e para a Hegemonia Europeia. In: FUNARI, Pedro Paulo. Repensando o Mundo Antigo. Textos Didáticos. Campinas: IFCH/UNICAMP, 2005.
BERNAL, Martin. Atenea Negra: Las Raíces Afroasiáticas de la Civilización Clásica. V. I: La invención de La Antigua Grecia, 1785-1985. Traducción castellana de Teófilo de Lozoya. Barcelona: Crítica -Grupo Grijalbo-Mondadori, 1993.
BETHENCOURT, Francisco. Racismos. Das Cruzadas ao Século XX. São Paulo: Cia das Letras, 2018.
BITTENCOURT, Circe Fernandes. Reflexões sobre o ensino de História. Estud. av., São Paulo, v. 32, n. 93, p. 127-149, Ago. 2018. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142018000200127&lng=en&nrm=iso>. Acesso: 28 Abr. 2021. https://doi.org/10.5935/0103-4014.20180035.
BOULOS, Alfredo. História – Sociedade e cidadania. 6º ano. São Paulo: FTD, 2018.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNC C_20dez_site.pdf . Acesso em: 06 de fevereiro de 2020.
BRUTER, Annie. L’Histoire Enseignée au Grand Siècle – Naissance d’une pédagogie. Paris: Benin, 1997.
BRUTER, Annie. Les créations successives de l'enseignement de l'histoire au cours du premier XIX ͤ siècle. In: CASPARD P.,LUC J.N., SAVOIE, P. (dir.), Lycées, lycéens, lycéennes, deux siècles d'histoire. Paris: Institut National de Recherche Pédagogique, 2005. p. 177-197. (Bibliothèque de l'Histoire de l'Education, 28). Disponível em: http://www.persee.fr/doc/inrp_0000-0000_2005_act_28_1_9250. Acesso em: 12 set. 2017.
BRUTER, Annie. L’enseignement de l’histoire nationale à école primaire avant a la III République. Histoire de L’Education. p. 11-32, avril, 2010. Disponível em: http://histoire-education.revues.org/2147. Acesso em: 16 nov. 2017.
BRUTER, Annie. Um exemplo de pesquisa sobre a história de uma disciplina escolar: A História Ensinada no século XVII. História da Educação. ASPHE/FaE/UFPel, Pelotas, n. 18, p. 7-21, set. 2005.
BUSTAMANTE, R. M. Para além do atenocentrismo: um desafio para a história ensinada. In: ROCHA, H., REZNIK, L., MAGALHÃES, M. (org.). Livros didáticos de história: entre políticas e narrativas. Rio de Janeiro: FGV Editora. 2017, p.288.
CAYX, Charles; POIRSON, Auguste. Précis de l'histoire ancienne. 2. ed. Paris: Ed. Louis Colas, 1828.
CAYX, Charles; POIRSON, Auguste. Précis de l'histoire ancienne. 3. ed. Paris: Ed. Louis Colas, 1831.
CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: Reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, Porto Alegre, v. 2, p. 177-229, 1990.
CHERVEL, André; COMPÈRE, Marie-Madeleine. As humanidades no ensino. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 149-170jul./dez. 1999.
CHOPPIN, Alain. O Manual Escolar: Uma Falsa Evidência Histórica. Tradução de Maria Helena C. Bastos. História da Educação. ASPHE/FaE/UFPel, Pelotas, v. 13, n. 27, p. 9-75, jan./abr. 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/29026. Acesso em: 13 dez. 2015.
DELACROIX, Christian; DOSSE, François; GARCIA, Patrick. Correntes Históricas na França: Séculos XIX e XX. São Paulo: Ed. Unesp; Rio de Janeiro: Ed. FVG: 2012.
FILLAFER, Franz Leander. A world connecting? From the unity of History to Global History. History and Theory, Middletown, v. 56, n. 1, p. 3-37, mar. 2017. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/hith.12000. Acesso em: 18 mar. 2017.
FREITAS, Itamar. A História Universal de José Estácio Correia de Sá e Benevides (1890/1903). In: FREITAS, Itamar. Histórias do Ensino de História no Brasil. São Cristovão: Editora UFS; Aracaju: Fundação Oviêdo Teixeira, 2006. p. 127-182.
FUNARI, Pedro Paulo. A Renovação da História Antiga. In: KARNAL, Leandro. História na sala de aula: Conceitos, práticas e propostas. São Paulo : Editora Contexto, 2003. p.95-108.
GUARINELLO, Norberto Luiz. História Antiga. São Paulo: Contexto, 2013.
HARTOG, François. Regimes de Historicidade: Presentismo e Experiências do tempo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.
HEEREN, Arnold Hermann Ludwig. Manuel de l’histoire ancienne. 2. ed. Paris: Chez Firmin Didot - Pére et Fils, 1827.
KOSELLECK, Reinhart. Futuro Passado: Contribuição à semântica dos tempos Históricos. Rio de Janeiro: Contra ponto, 2006.
LIVERANI, Mario. Antigo Oriente: História, sociedade, economia. 1. ed. São Paulo: Edusp, 2016.
MORALES, Fábio Augusto; SILVA, Uiran Gebara da. História Antiga e História Global: afluentes e confluências Artigos. Revista Brasileira de História, vol. 40, n. 83, p. 125-150, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-93472020v40n83-06
POIRSON, Auguste. Histoire des Grecs depuis les temps les plus anciens, jusqu’à la guerre médique. – La Grèce dans l’etat sauvage et dans les temps de première civilisation. In : CAYX, Charles; POIRSON, Auguste. Précis de l'histoire ancienne. 3. ed. Paris: Ed. Louis Colas, 1831a. p. i – xix.
POIRSON, Auguste. Introduction de La Histoire de La Grèce. In : CAYX, Charles; POIRSON, Auguste. Précis de l'histoire ancienne. 3. ed. Paris: Ed. Louis Colas, 1831b. p. 110-152.
POIRSON, Auguste.État social et politique de la Grèce vers le temps de la guerre de Troie. In : CAYX, Charles; POIRSON, Auguste. Précis de l'histoire ancienne. 3. ed. Paris: Ed. Louis Colas, 1831c. p. 180-231.
SEIGNOBOS, C. Compendio de História da Civilisação. Trad. de D.A. Cohen. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1914.
SERIACOPI, Gislane Campos Azevedo; SERIACOPI. Reinaldo. Inspire história. 6º ano: ensino fundamental. 1.ed. São Paulo: FTD, 2018.
SILVA, Gilvan Ventura; GONÇALVES, Ana Teresa Marques. Algumas reflexões sobre os conteúdos de História Antiga nos livros didáticos brasileiros. História & Ensino. Londrina, v. 7, 2001. p.123-142. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/12313 . Acesso em: 30 jun. 2014.
VLASSOPOULOS, Kostas. Unthinking the Greek Polis: Ancient Greek History beyond Eurocentrism. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.
VIDAL-NAQUET, Pierre. Os Gregos, os Historiadores e a Democracia: O grande desvio. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Heródoto: Revista do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a Antiguidade Clássica e suas Conexões Afro-asiáticas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob aLicença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).









