History, Archaeology and Numimastics
Representations in teh Late Roman Empire
DOI:
https://doi.org/10.34024/herodoto.2022.v7.15473Keywords:
Ancient History, Roman ArchaeologyAbstract
The article begins with a description of the iconography as document history. The image in Antiquity had a specific function: to present a particular social group, mostly illiterate, something that represented the edge of power. She not only legitimized an emperor or king, was a kind of propaganda. As a main corpus, we will present the numismatic collection of the National Museum of History, Rio de Janeiro, important archaeological collection Brazilian yet understudied
Metrics
Downloads
References
CARLAN, Cláudio Umpierre. Antiguidade Clássica e Numismática: representações e pesquisas no ensino fundamental. In: CHEVITARESE, André; CORNELLI, Gabriele; SILVA, Maria Aparecida Oliveira (Orgs.). A Tradição Clássica e o Brasil. Brasília: Fortium Editora, 2008.
CARLAN, Cláudio Umpierre. Moeda e Poder em Roma: um mundo em transformação. São Paulo: Annablume, 2013.
CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de Símbolos. 8a. ed. Tradução: Vera Costa e Silva, Raul de Sá Barbosa, Ângela Melim, Lúcia Melim. Rio de Janeiro: Editora José Olympio, 1997.
CHEVITARESE, André Leonardo; CORNELLI, Gabriele. Judaísmo, Cristianismo, Helenismo. Ensaios sobre interações culturais no Mediterrâneo Antigo. Itu: Ottoni Editora, 2003.
COHEN, Hernry. Description Historique des Monnaies.Frappés Sous L’Empiere Romain. Communément Appelées Médailles Impériales. Deuxième Edition. Tome Septième e Huitième. Paris: Rollim e Feuardent, Éditeurs, 1880-1892.
FRÈRE, Hubert. Numismática. Uma Introdução aos Métodos e a Classificação. Tradução e Adaptação: Alain Costilhes e Maria Beatriz Florenzano. São Paulo: Sociedade Numismática Brasileira, 1984.
FEBVRE, Lucien. Combates pela História. 2a. ed. Tradução de Leonor Marinho Simões e Gisela Moniz. Lisboa: Editorial Presença Ltda, 1985.
FUNARI, Pedro Paulo Abreu. A Vida Cotidiana na Roma Antiga. São Paulo: Annablume, 2003.
FUNARI, Pedro Paulo Abreu. A Renovação do Ensino de História Antiga. In: KARNAL, Leandro (org.). História em Sala de Aula. São Paulo: Contexto, 2003.
FUNARI, Pedro Paulo Abreu; CARLAN, Cláudio Umpierre. Arqueologia Clássica e Numismática. Textos didáticos n. 62. Campinas: UNICAMP; IFCH, 2007.
GREIMAS, Algirdas J.; COURTÉS, Joseph. Dicionário de Semiótica. Tradução de Alceu D. Lima, Diana L. P. de Barros, Eduardo P. Cañizal, Edward Lopes, Ignacio A. Silva, Maria José C. Sembra, Tieko Y. Miyazaki. São Paulo: Editora Cultrix, 1979.
HUNT, Lynn. A Nova História Cultural. Tradução de Jefferson Luís Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
JENKINS, Keith. A História Repensada. Tradução Mário Vilela. Revisão Técnica Margareth Rago. São Paulo: Contexto, 2001.
JUNGE, Ewald. The Seaby Coin Encyclopaedia. Second impression with revisions. London: British Library, 1994.
KENT, J.P.C. Roman Coins. Photographs by Max and Albert Hirmer. Departament of Coins And Madals the British Museum. London: Thames and Hudson, 1978.
MARQUES, Mario Gomes. Introdução à Numismática. 1a. ed. Lisboa: Publicações D. Quixote, 1982.
THE ROMAN IMPERIAL COINAGE. MATTINGLY, Harold; SUTHERLAND, C. H. V.; CARSON, R. A. G. (Eds). V. VI, VII, VIII. London: Spink and Sons Ltda, 1983.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Heródoto: Revista do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a Antiguidade Clássica e suas Conexões Afro-asiáticas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob aLicença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).









