Gender and women in Ancient History
an anlaysis in workbooks
DOI:
https://doi.org/10.34024/herodoto.2021.v6.13790Keywords:
Women’s History, Ancient History, Gender, WorkbookAbstract
This article proposes a reflection on how gender issues and women’s real life stories in Ancient History are present in workbooks used in public schools nationwide, in addition to commenting on their connection with the BNCC and the selection process. To achieve this goal, we have analyzed three different materials from different publishing houses aimed at the 6th grade of Elementary School II, when the teaching on Ancient History is foreseen. Such books have arrived at schools in 2020 and will be used until 2022. The study was carried out using the documentary analysis methodology and was based on gender theories and multiculturalism. During the analysis of the materials, we have studied in which spaces and from what perspectives women are presented in the workbooks, including the contents covered, if there are discussions about the term ‘gender’ and how images of female figures are used as a pedagogical resource.
Metrics
Downloads
References
Documentos analisados
BRASIL. Guia de Livros Didáticos PNLD 2020: História. Brasília: MEC, 2019.
CAMPOS, F.; CLARO, R.; DULHNIKOFF, M. História: Escola e Democracia: 6º ano. São Paulo: Moderna, 2018
NEMI, A. L. L.; REIS, A. R.; MOTOOKA, D. Y. Geração Alpha: 6º ano. São Paulo: SM Educação, 2018.
SERIACOPI, R.; AZEVEDO, G. Inspire História: 6º ano. São Paulo: FTD, 2018.
Referências Bibliográficas
APPLE, M. W. Ideologia e Currículo. Porto Alegre-RS: Artmed, 2016.
BITTENCOURT, C. M. F. O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2006.
CASSIANO, C. C. F. O mercado do livro didático no Brasil do século XXI: a entrada do capital espanhol na educação nacional. São Paulo: Editora Unesp, 2013
CULLER, J. Sobre a Desconstrução: teoria e crítica do pós-estruturalismo. Rio de Janeiro: Record; Rosa dos Tempos, 1997.
GATTI JÚNIOR, D. A escrita escolar da história: livro didático e ensino no Brasil (1970-1990). Bauru-SP: EDUSC, 2004.
HALL, S. Notas sobre a desconstrução do “popular”. In SOVIK, L. (Org.). Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG; Brasília, DF: UNESCO, 2013.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, E. D. A. M. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. (2a ed.). Rio de Janeiro: E.P.U, 2015.
MIRANDA, S. R.; LUCA, T. R. O livro didático de história hoje: um panorama a partir do PNLD. Revista Brasileira de História, vol.24, nº 48, 2014, 123-144. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882004000200006. Acesso em: 05. Maio. 2021
SCOTT, J. W. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, vol.15, nº 2, 1990.
SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução as teorias do currículo. Belo Horizonte-MG: Autêntica, 2015.
SOUZA, M. P.; FEITOSA, L. C. Olhares sobre as mulheres da antiguidade em livros didáticos: (des)construindo estereótipos de gênero? Revista Hélade, vol. 4, n º 1, 2018, 183-205. Disponível em: https://periodicos.uff.br/helade/article/view/13283. Acesso em: 05. Maio. 2021
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Heródoto: Revista do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a Antiguidade Clássica e suas Conexões Afro-asiáticas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob aLicença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).









