Christianity in History Textbooks

textual and ideological continuities and discontinuities

Authors

  • José Petrúcio de Farias Junior Federal University of Piaui

DOI:

https://doi.org/10.34024/herodoto.2021.v6.13788

Keywords:

Ancient History, Teaching programs, Curricular proposals, History teaching manuals

Abstract

The present study focus on the presence of Ancient History contents in the Brazilian history teaching manuals. We will inquire particularly the permanences and changes in the configuration of historical forms on the history of Christianity in order to highlight that the historical memory builded by such narratives perform a significant political-cultural role, one moment as legitimizing instrument of the current social order, within which the past is ‘domesticated’ to satisfy the interests and objectives of the present, the next as a producer of a historical sense in accordance with political and religious institutions of the present. Finally, we will discuss the role of classical studies in the curricular proposals of History in the 21st century, its advances and setbacks.

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Author Biography

  • José Petrúcio de Farias Junior, Federal University of Piaui

    José Petrúcio de Farias Junior

    Licenciado e bacharel em História pela Universidade Estadual Paulista (UNESP/Franca - 2003), em Pedagogia pela Universidade Federal de São João Del Rei (UFSJ - 2012) e Letras-Inglês (UNIUBE - 2009). Especialista em Educação Empreendedora (UFSJ) e Planejamento, Implementação e Gestão da Educação a Distância (UFF). Mestre em História, na linha de pesquisa História e Cultura Política pela UNESP/Franca (2012), com estágio de pesquisa na Albert Ludwigs Universität Freiburg (2007), Doutor em História também pela UNESP/Franca, com período sanduíche na Freie Universität - Berlin (2011-2012). Pós-Doutor em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (2018), sob a supervisão da Profa. Dra. Selva Guimarães; atuou como Coordenador do Doutorado Interinstitucional em Educação (DINTER UFU-UFPI), de 2016 a 2020; lidera os grupos de pesquisa: ?Laboratório de História Antiga e Medieval? (LABHAM/UFPI) e História e Culturas Religiosas (HISCURE/UFPI). É membro dos seguintes grupos de pesquisa: Grupo de Estudos e Pesquisas em Ensino de História e Geografia (UFU), História, Antropologia e Ensino de História em fronteiras (UNIFAP), Laboratório de História das Experiências Religiosas (UFRJ), Grupo de Estudos em Residualidade Antigo-Medieval (GERAM/UVA-CE). É coordenador de projeto de extensão, no âmbito do PIBEX, intitulado ?Educação Patrimonial e Ensino de História?. É professor efetivo de História na Universidade Federal do Piauí, campus de Picos (2016), onde atua como professor de História Antiga e Medieval; além disso, integra o corpo docente do Programa de Pós-Graduação em História do Brasil (UFPI) e orienta pesquisas acadêmicas nos seguintes temas: 01. Recepção dos clássicos na literatura brasileira; 02. Formas históricas do ensino de História Antiga e Medieval na Educação Básica; 03. Saberes e práticas docentes na educação básica e no ensino superior; 04. História das religiões monoteístas; 05. A cultura clássica no Brasil; 06. História Pública e representações contemporâneas da Antiguidade. (Texto informado pelo autor)

    http://lattes.cnpq.br/2921343413261339

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Published

2022-04-22

How to Cite

Christianity in History Textbooks : textual and ideological continuities and discontinuities . (2022). Heródoto: Revista Do Grupo De Estudos E Pesquisas Sobre a Antiguidade Clássica E Suas Conexões Afro-asiáticas, 6(1), 152-176. https://doi.org/10.34024/herodoto.2021.v6.13788