The reception of Ancient Mesopotamia in the cinema
A journey through the universe of writing in motion and its artistic-litterary ancestors
DOI:
https://doi.org/10.34024/herodoto.2019.v4.10962Keywords:
Movies, Babylon, Assyria, Sardanapalus, Babel TowerAbstract
This brief study intends to analyse the way Mesopotamia was received in 20th century North-American and European cinema, having in mind its multiple artistic and literary influences. Through short and feature films produced essentially in the decades of 1910. 1920, 1950, and 1960, important characters and episodes associated to ancient Babylonia and Assyria will be carefully analysed. This study will have in mind the fact that cinema is not strange to other forms of visual and literary expression, collecting from these different elements. Amongst such influences are paintings by Pieter Bruegel, Gustave Doré or John Martin, and literary compositions by Voltaire, Pietro Metastasio or Lord Byron. On the other side, cinema was also dependent from its own socio-political context, being the movies produced intimately connected with its own social and ideological contours. This are the aspects we propose to analyse here.
Metrics
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob aLicença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).









