The History of the reception of Antiquity in decolonial times

Authors

  • Anderson Zalewsky Vargas Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.34024/herodoto.2023.v8.20107

Keywords:

Decolonization, Reception of Antiquity, Eurocentrism, Anathema

Abstract

In this article, I reflect on the state of Reception Studies of Antiquity in these times when a certain appropriation of decolonial thought leads to general questioning, especially within academic circles, regarding the legitimacy of studying Greco-Roman Antiquity in Brazil. Firstly, I highlight certain elements that can help us understand intellectual purification desires. However, reading texts by prominent decolonial theorists reveals quite easily that overcoming Eurocentrism does not render the Greco-Latin past anathema, nor does it negate its study and investigation. Finally, I discuss the relevance of the History of Reception of Antiquity in achieving decolonial goals. Keywords: Decolonization. Eurocentrism. Reception of Antiquity.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Anderson Zalewsky Vargas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    É licenciado em História pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1986), mestre em História do Rio Grande do Sul pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1992) e doutor em História Social pela Universidade de São Paulo (2001), com tese sobre a obra de Tucídides. Atualmente é professor associado da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, atuando no Departamento e no Programa de Pós-graduação em História. Tem experiência na área de História, com ênfase em História da Grécia Antiga, atuando principalmente nos seguintes temas: Recepção da Antiguidade, Recepção e Retórica; relação entre história e retórica nos mundos antigo e contemporâneo, historiografia antiga, mito e razão. (Texto informado pelo autor)

References

Fontes

Estudo “Carro de Apolo”, de Antônio Parreiras para painel do Palácio da Liberdade/Belo Horizonte/MG. Disponível em: https://www.wikidata.org/wiki/Q56878589. Acesso em 15 jun. 2023.

GOVERNO DE MINAS GERAIS. Palácio da Liberdade. Site de divulgação. Disponível em: http://circuitoliberdade.mg.gov.br/pt-br/espacos-br/palacio-da-liberdade. Acesso em: 27 jan. 2024.

HESÍODO. Teogonia. A origem dos deuses. Tradução de Jaa Torrano. São Paulo: Iluminuras, 1992.

HESÍODO. Os trabalhos e os dias. Tradução de Mary de Camargo Neves Lafer. São Paulo: Iluminuras, 1990.

A Bíblia de Jerusalém. São Paulo: Paulinas, 1985.

Popol Vuh. O esplendor da palavra antiga dos Maias-Quiché de Quauhtlemallan: aurora sangrenta, história e mito. Tradução, crítica e notas de Josely Vianna Baptista. São Paulo: Ubu, 2019.

TUCÍDIDES. História da Guerra do Peloponeso. Livro I. Tradução e apresentação de Anna Lia Amaral de Almeida Prado. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

Bibliografia

ABREU, Rafael. “Proteja sua Herança”: Os usos da Antiguidade Clássica pela Alt-Right. Trabalho de conclusão. Disciplina Os usos políticos do passado. Análises sobre os usos políticos do passado a partir de estudos de caso, ministrada pela professora Carolina Bauer, PPG em História/UFRGS, 2022.

BARBOSA, Tereza Virgínia Ribeiro. Tradução e (des)colonização. O caso de Medeia. Archai, Brasília, n. 22, jan./abr. 2018, p. 299-318.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1999 (1994).

BRAVO, Lucía. El pensamiento crítico latinoamericano. La opción decolonial. In: TOMÁS Claudio Luis; BOLINAGA, Luciano Damián. América Latina ante una nueva encrucijada. Buenos Aires: Teseo, 2017. p. 25-72.

BACKMAN, Jussi. Hermeneutics and the Ancient Philosophical Legacy: Hermēneia and Phronēsis. In: KEANE, Niall; GJESDAL, KRISTIN (eds). The Blackwell Companion to Hermeneutics. Malden: John Wiley & Sons, 2016. p. 22–33. Disponível em: https://core.ac.uk/. Acesso em: 29 out. 2023.

BRAVO, El pensamiento crítico latinoamericano. La opción decolonial. In: TOMÁS, Claudio Luis; BOLINAGA, Luciano Damián (orgs). América Latina ante una nueva encrucijada. Buenos Aires: Teseo, 2017, p. 25-72.

CALAME, Claude. Mythe et Histoire dans l’Antiquité Grecque. La Création Symbolique d’une Colonie. Lausanne: Payot, 1996.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago. La hybris del punto cero. Ciencia, raza e ilustración en la Nueva Granada (1750-1816). Bogotá: Instituto Pensar, Universidad Javeriana, 2005. Introducción, p. 11-18.

DETIENNE, Marcel. A invenção da mitologia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1992 (1981).

FAVERSANI, Fábio; SANTOS, Dominique Vieira Coelho dos; ROSILLO-LÓPEZ, Cristina. Apresentação. Dossiê: A História Antiga entre o local e o global: integração, conflito e usos do passado. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 40, nº 84, p. 13-17, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1806-93472020v40n84-01. Acesso em: 24 ago. 2020.

FREITAS, Altiere Dias de. Notas sobre o contexto de trabalho do grupo Modernidade/Colonialidade/Universidade, horizontes utópicos, desafios teóricos. Realis, v.8, n. 02, jul./dez. 2018, p. 145-171.

FRIZZO, Fábio; LEITE, Priscilla Gontijo; SILVA, Uiran Gebara da. Devemos fazer Tábula Rasa dos Passados Distantes? A Antiguidade na Cultura Histórica e nas escolas brasileiras. Revista História Hoje. São Paulo, v. 12, nº 24, p. 5-27, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.20949/rhhj.v12i24.1074. Acesso em: 19 abr. 2023.

GLORIA, Rafael. José Falero coloca a voz da periferia na literatura brasileira. Jornal do Comércio, Porto Alegre, 14 de julho de 2022. Disponível em: https://www.jornaldocomercio.com/especiais/reportagem-cultural/2022/07/855165-jose-falero-coloca-a-voz-da-periferia-na-literatura-brasileira.html. Acesso em: 15 nov. 2023.

HARTOG, François. De Homero a Santo Agostinho. Belo Horizonte: UFMG, 2001. p. 43. Tradução de Jacyntho Lins Brandão.

HENRIQUE, Guilherme; MENDES, Vinícius. Um escritor em busca da fórmula mágica da paz El País. 06 ago. 2021. Cultura. Disponível em: https://brasil.elpais.com/cultura/2021-08-09/um-escritor-em-busca-da-formula-magica-da-paz.html. Acesso em: 22 jan. 2024.

LEITE, Priscilla Gontijo; GURGEL, Victor Leite Braga. Apropriações da Tradição Clássica no Brasil e o ensino de História Antiga. In: BUENO, André; CREMA, Dulceli Estacheski Everton; ZARBATO, Jaqueline (orgs). Aprendendo História: Ensino. União da Vitória: Edições Especiais Sobre Ontens, 2019. Disponível em: https://www.academia.edu/38896267/APRENDENDO_HIST%C3%93RIA_ENSINO. Acesso em: 19 dez. 2022.

LIVERANI, Mario. Antigo Oriente Próximo. Tradução de Fábio Fortes e Anita Fattori de: _____. Historical Overview. In: SNELL, Daniel (org.). A Companion to the Ancient Near East. Londres: Blackwell, 2005 .p. 3-19.

MACEDO, André Luan Nunes. A História do eurocentrismo na História Intelectual. Revista de Teoria da História.Vol. 23, nº 01, jul. 2020, p. 257-281. Disponível em: https://revistas.ufg.br/teoria/article/view/61801. Acesso em: 9 jun. 2023.

MALKIN, Irad. Postcolonial_Concepts_and_Ancient_Greek Colonization. Modern Language Quarterly. Washington, v. 65, n. 3, set. 2004, p. 341–64.

MENESES, Maria Paula. Desafios à descolonização epistêmica, práticas, contextos e lutas para além das fraturas abissais. Contemporânea. São Carlos, v. 10, n. 3 p. 1067-1097, set./dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.31560/2316-1329.v10n3.10. Acesso em: 01 jun. 2022.

MIGNOLO, Oswaldo. Desobediencia epistémica, retórica de la modernidad, lógica de colonialidad y gramática de la descolonialidad. Buenos Aires: del Signo, 2010.

_____. El pensamiento des-colonial, desprendimiento y apertura: un manifiesto. Tristes Trópicos. 2005. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br. Acesso em: 14 jun. 2023.

MORALES, Fábio Augusto. Por uma didática da História Antiga no Ensino Superior. Mare Nostrum, São Paulo, vol. 8, nº 8, out. 2017, p. 79-114. Disponível em: https://doi.org/10.11606. Acesso em: 20 abr. 2014.

MUNSBERG, João Alredo Steffen; SILVA, Gilberto Ferreira da. A interculturalidade como estratégia de aproximação entre pesquisadores brasileiros e hispano-americanos na perspectiva da descolonização. EccoS – Rev. Cient., São Paulo, n. 45, jan./abr. 2018, p. 21-40.

NÚÑEZ, Pedro Hugo Canto; SILVA, Ruan Kleberson Pereira da. “As trajetórias da História Antiga no Rio Grande do Norte: o ensino e a pesquisa”.2023. No prelo.

OLIVEIRA, Renato Carvalho de. Gadamer e Dussel: da hermenêutica do diálogo impessoal ao diálogo que liberta o rosto da máscara colonial. Revista Ideação, Feira de Santana, n. 41, jan./jun. 2020, p. 87-104.

PORTER, James L. What is 'Classical” about Classical Antiquity? Eight Propositions. In: ___ (ed). Classical pasts: the classical traditions of Greece and Rome. Princeton: Princeton U.P. 2006. p.1-65.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Eduardo (org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latinoamericanas. CLACSO: Buenos Aires, 2005. p. 227-278. Disponível em: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/. Acesso em: 15 nov. 2023.

SACKL, Ana Maria Barrera Conrad. Tradução & Paratradução do Popol Wuj, Paratextos e Excertos do Gênesis. Tese (Doutorado). PPG em Estudos da Tradução, UFSC, 2015. 218p.

SANTOS, Eduardo Natalino dos. Histórias e cosmologia indígenas no Popol vuh, livro maia-quiché. Revista USP, São Paulo, n. 125, abr./maio/jun. 2020, p. 109-124. Disponível em: https://doi.org/10.11606. Acesso em: 27 jan. 2024.

SAGREDO, Raisa. (Re)pensando o Egito antigo em sala de aula: estratégias e metodologias decoloniais. Revista História Hoje. São Paulo, v. 12, nº 24, 2023, p. 253-273. Disponível em: https://doi.org/10.20949/rhhj.v12i24.995. Acesso em: 19 abr. 2023.

SANTOS, Dominique. O ensino de História Antiga no Brasil e o debate da BNCC. Outros Tempos, vol. 16, n. 28, 2019, p. 128 – 145. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18817/ot.v16i28.703 . Acesso em: 22 jul. 2019.

SETH, Sanjay. Razão ou Raciocínio? Clio ou Shiva? História da Historiografia. Ouro Preto, nº 11, abr. 2013, p. 173-189, 2013. Disponível em: 10.15848/hh.v0i11.554. Acesso em: 26 dez. 2022

SILVA, Glaydson José da. História Antiga e usos do passado: um estudo de apropriações da Antiguidade sob o regime de Vichy (1940-1944). São Paulo: Annablume; Fapesp,2007

THOMÉ, Nilson. Os iluminados. Personagens e manifestações místicas e messiânicas no Contestado. Florianópolis: Insular, 1999.

VARGAS, Anderson Zalewski. A recepção da Antiguidade e os Estudos Clássicos. In: CARVALHO, Alexandre Galvão. SILVA, Glaydson José da. Como se escreve a história da Antiguidade. São Paulo: UNIFESP, 2020. p. 513-527.

Published

2025-02-13

How to Cite

The History of the reception of Antiquity in decolonial times. (2025). Heródoto: Revista Do Grupo De Estudos E Pesquisas Sobre a Antiguidade Clássica E Suas Conexões Afro-asiáticas, 8(2), 156-175. https://doi.org/10.34024/herodoto.2023.v8.20107