Between Tradition and Globalization Institutional Revivalism in Arab Christian Communities in Brazil

Main Article Content

Rodrigo Ayupe Bueno da Cruz

Abstract

This article analyzes revivalist projects promoted by Arab Christian institutions in Brazil as a response to the crisis faced by ethno-religious communities in recent decades, marked by the distancing of people of Arab descent from sacred spaces and the need to adapt liturgies to the Brazilian context. Based on ethnographic fieldwork conducted between 2022 and 2024 in Rio de Janeiro, São Paulo, and Minas Gerais, the article shows that revivalism, while coordinated with ecclesiastical authorities in the Middle East and the diaspora, relies on local dynamics to succeed. Drawing from the cases of the Catedral Ortodoxa São Nicolau do Rio de Janeiro (Saint Nicholas Orthodox Cathedral of Rio de Janeiro) and the Maronite Parish of Saint Charbel in Campinas (Paróquia Maronita São Charbel do Rio de Janeiro), I identify three central axes of these initiatives: the valorization of ritual tradition and its performative techniques, the transmission of religious knowledge, and the promotion of community events, treated here as social situations. By emphasizing the active role of religious institutions in the construction of identities in the diaspora, the article contributes to studies on religion and ethnicity in the age of globalization and secularization.

Article Details

Section

Dossier

Author Biography

Rodrigo Ayupe Bueno da Cruz, Universidade Federal Fluminense; Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Pós-doutorando no Programa de Pós-Graduação em Antropologia da Universidade Federal Fluminense (PPGA-UFF). Possui doutorado e mestrado em antropologia pela mesma instituição. É pesquisador do Núcleo de Estudos do Oriente Médio vinculado ao PPGA-UFF e professor no Instituto de Educação Continuada da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (IEC-PUC Minas). 

How to Cite

Between Tradition and Globalization: Institutional Revivalism in Arab Christian Communities in Brazil. EXILIUM Journal of Contemporary Studies, [S. l.], v. 6, n. 10, p. 89–105, 2025. DOI: 10.34024/1sg98x48. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/exilium/article/view/20737. Acesso em: 5 dec. 2025.

References

Asad, T. (1993). Genealogies of religion: Discipline and reasons of power in Christianity and Islam. Johns Hopkins University Press.

Bakour, H. B. (2007). A Igreja Ortodoxa Antioquina na cidade do Rio de Janeiro: Construção e manutenção de uma identidade religiosa diaspórica no campo religioso brasileiro [Dissertação de mestrado, Universidade Federal Fluminense].

Bandak, A. (2015). Exemplary series and Christian typology: Modelling on sainthood in Damascus. In A. Bandak & L. Højer (Eds.), The power of example: Anthropological explorations in persuasion, evocation and imitation (pp. 47–63). Royal Anthropological Institute.

Barth, F. (2000). O guru, o iniciador e outras variações antropológicas. Contracapa.

Barth, F. (2005). Etnicidade e o conceito de cultura. Antropolítica, (19), 15–30.

Bhabha, H. K. (1994). The location of culture. Routledge.

Bogomilova, N. (2004). Reflexions on contemporary religious revival: Religion, secularization, globalization. Occasional Papers on Religion in Eastern Europe, 24(4), 1–11.

Buzalka, J. (2008). Syncretism among the Greek Catholic Ukrainians in Southeast Poland. In S. Mahieu & V. Naumescu (Eds.), Churches in-between (pp. xx–xx). Lit Verlag.

Cruz, R. A. B. (2018a). Lugares de interseção: Espaços sagrados melquitas e dinâmicas identitárias no Líbano [Tese de doutorado, Universidade Federal Fluminense].

Cruz, R. A. B. (2018b). Primos em Minas: Processos de construção identitária na comunidade árabe de Juiz de Fora. Autografia.

Cruz, R. A. B. (2023). Turismo religioso e construção identitária entre os cristãos libaneses do Rio de Janeiro. Trabalho apresentado na XIV Reunião de Antropologia do Mercosul, Universidade Federal Fluminense.

Cruz, R. A. B. (2024). Arenas of Charisma: Memory and devotion to Abūnā Bshara Abou Mourad in the construction of the Greek Catholic community in Lebanon. Revista Antropolítica, 56(3), 1–23.

Durkheim, É. (1968). Formes élémentaires de la vie religieuse: Le système totémique en Australie (5ª ed.). Presses Universitaires de France. (Obra original publicada em 1912)

El-Ghandour, T. (2024). A caminho da salvação: Reflexões para o dia a dia. Literaturaforte.

Gluckman, M. (1987). Análise de uma situação social na Zululândia moderna. In B. Feldman-Bianco (Org.), Antropologia das sociedades contemporâneas: Métodos (pp. 237–364). Global.

Hannerz, U. (1996). Transnational connections: Cultures, people, places. Routledge.

Hervieu-Léger, D. (1999). Le pèlerin et le converti: La religion en mouvement. Flammarion.

Hervieu-Léger, D. (2000). Religion as a chain of memory (S. Lee, Trans.). Rutgers University Press.

Herzfeld, M. (2005). Cultural intimacy: Social poetics in the nation-state. Routledge.

Ho, E. (2006). The graves of Tarim: Genealogy and mobility across the Indian Ocean. University of California Press.

Karam, J. T. (2009). Um outro arabesco: Etnicidade sírio-libanesa no Brasil neoliberal (D. Bottman, Trad.). Martins Fontes. (Obra original publicada em 2007)

Knowlton, C. (1961). Sírios e libaneses: Mobilidade social e espacial. Anhambi.

Mendes, N. R. (2013). “Líbano no coração”: Revivalismo religioso e mobilização étnico-nacional na comunidade maronita do Rio de Janeiro [Dissertação de mestrado, Universidade Federal Fluminense].

Pinto, P. G. H. da R. (2010). Árabes no Rio de Janeiro: Uma identidade plural. Cidade Viva.

Roudometof, V., Agadjanian, A., & Pankhurst, J. (2005). Eastern Orthodoxy in a global age: Tradition faces the 21st century. Rowman Altamira.

Tambiah, J. S. (1985). Culture thought and social action. Harvard University Press.

Truzzi, O. (1997). Patrícios: Sírios e libaneses em São Paulo. Hucitec.

Truzzi, O. (2016). Religiosidade cristã entre árabes em São Paulo: Desafios no passado e no presente. Religião e Sociedade, 36(2), 266–291.

Truzzi, O. (2019). Sírios e libaneses no oeste paulista – décadas de 1880 a 1950. Revista Brasileira de Estudos Populacionais, 36, 1–27.

Whitehouse, H. (2000). Arguments and icons: Divergent modes of religiosity. Oxford University Press.