Boxes of memories: The relationship between objects, photos, memory and identity illustrated on fiction scenes

Authors

  • Olivia Silva Nery Mestranda na Universidade Federal de Pelotas Programa de Pós-Graduação em Memória Social e Patrimônio Cultural Author
  • Frantieska Huzsar Schneid Professora no Instituto Federal Sul Rio Grandense - Câmpus CVG Mestranda na Universidade Federal de Pelotas Programa de Pós-Graduação em Memória Social e Patrimônio Cultural Author
  • Maria Letícia Mazzucchi Ferreira Universidade Federal de Pelotas Author
  • Francisca Ferreira Michelon Universidade Federal de Pelotas Author

DOI:

https://doi.org/10.4013/csu.2015.51.1.05

Abstract

This study aims to analyze the relationship between objects, photographs and memory from an interpretation of scenes from fiction. It is common that, over a lifetime, people keep things, representing certain periods and moments of their lives, souvenirs from travels, other people, etc. The cases analyzed are two separate productions, a film and a television series but both have several aspects in common, and the main point is the existence of the characters’ “memory boxes” and their relationship with them. These boxes represent the character’s identity. They have small objects, photographs and documents that induce memory evocation. First, we analyze the movie Le Fabuleux Destine d’Amélie Poulain (2001), in which the character’s life changes after she finds a box hidden in her home. Then analyze the episode “Male in the Mail” from the American TV series Bones (2012). In this episode, the main character Booth receives a box that belonged to his father, who has recently passed away. Therefore, Based on this examples we can say that, even in fiction, these memory boxes demonstrate the strong relationship between objects, photographs, memories and identity.

Keywords: objects, photographs, memory, boxes of memories.

Author Biographies

  • Olivia Silva Nery, Mestranda na Universidade Federal de Pelotas Programa de Pós-Graduação em Memória Social e Patrimônio Cultural

    Graduada em História Bacharelado - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

    Mestranda em Memória Social e Patrimônio Cultural - UFPEL

    Atua nas áreas de História, Memória, Patrimônio, Cultura Material e Museus.

     

  • Frantieska Huzsar Schneid, Professora no Instituto Federal Sul Rio Grandense - Câmpus CVG Mestranda na Universidade Federal de Pelotas Programa de Pós-Graduação em Memória Social e Patrimônio Cultural

    Aluna do Programa de Pós Graduação em Memória Social e Patrimônio Cultural da Universidade Federal de Pelotas (RS- Brasil). Especialista em Docência na Educação Profissional pela Faculdade de Tecnologia Senac-Rs. Possui graduação em Curso Superior de Tecnologia em Moda e Estilo pela Universidade de Caxias do Sul (2007). Atualmente é docente do Curso Técnico em Vestuário do Instituto Federal Sul-rio-grandense.

  • Maria Letícia Mazzucchi Ferreira, Universidade Federal de Pelotas
    Doutora em História (PUCRS), professora da Universidade Federal de Pelotas e do Programa de Pós-Graduação em Memória Social e Patrimônio Cultural.
  • Francisca Ferreira Michelon, Universidade Federal de Pelotas
    Doutora em História (PUCRS), professora da Universidade Federal de Pelotas e do Programa de Pós-Graduação em Memória Social e Patrimônio Cultural.

Published

2015-05-18

Issue

Section

Dossiê: Produções artísticas e processos sociais de mudanças

How to Cite

Boxes of memories: The relationship between objects, photos, memory and identity illustrated on fiction scenes. (2015). Ciências Sociais Em Revista, 51(1), 42-51. https://doi.org/10.4013/csu.2015.51.1.05