A Atuação do Gestor na Perspectiva de Uma Escola Democrática
Abstract
This article aims to investigate the role of the school manager in a participatory perspective, identifying the public policies that support him to exercise democratic management. Throughout the study, we pointed out the challenges that are currently faced together with a critical reflection on democratic management, through a bibliographic search. It seeks to highlight the importance of the Collegiate Instances in effecting the democratization process of the public school. The central question: “Is the democratic management advocated in the Federal Constitution of 1988 experienced in public schools? Through bibliographic review and observations in the educational field, we analyzed the obstacles and possibilities for the effectiveness of a collegiate administration. The democratic management of the public school is still a challenge for many managers, considering that participation requires the construction of paradigms that involve those interested in a quality, inclusive, egalitarian education for all. In this sense, we reflect on the ways that enable managers to implement collegiate bodies that guarantee the effective experience of democratic and participative management.
Keywords: Democratic Management; Participation; Collegiate Instances.
Additional Files
Published
Issue
Section
License
• O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do artigo na revista;
• O(s) autor(es) garante(m) que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
• A revista não se responsabiliza pelas opiniões, ideias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
• É reservado aos editores o direito de proceder ajustes textuais e de adequação do artigo às normas da publicação.
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre) em http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html