Os Desafios de uma Gestão Democrática no Ensino Básico
Abstract
This paper aims to present the questions and search for answers regarding the challenges of a democratic construction in primary schools, based on a more participative educational management, in order to instigate an innovative, reflective and mainly liberating look, especially in Brazilian public education. The research focuses on how managers are able to articulate changes in the midst of obstacles and state bureaucracy and whether this transformation can actually become significant. In this sense, the work points to a case study, highlighting the experience and importance of the teaching staff, in the participation of activities, such as debating what can be improved in education and in school units. Because, the awareness of the management action, for the construction of collective pedagogical practices, committed to the social, is one of the necessary and extremely important challenges for the consolidation of a democratic education in a responsible way, with an educational process that's autonomous and transparent.
Key words: Challenges of Democratic Management; Construction of an Educational Environment; Liberating Educational Environment; Awareness of the Management Action.
Additional Files
Published
Issue
Section
License
• O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do artigo na revista;
• O(s) autor(es) garante(m) que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
• A revista não se responsabiliza pelas opiniões, ideias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
• É reservado aos editores o direito de proceder ajustes textuais e de adequação do artigo às normas da publicação.
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre) em http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html