ENVIRONMENTAL EDUCATION, COMPLEXITY, AND CLIMATE CHANGE: EDUCATIONAL STRATEGIES FOR TEACHING YOUNG PEOPLE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.20674

Keywords:

Climate change; Youth protagonism; Pedagogical practices; Complexity.

Abstract

Changes in climate patterns across the planet contribute to the increasing occurrence of extreme weather events, which cause devastating impacts on the environment and health, as well as material and economic damage. Environmental Education must raise awareness and prepare future generations for the climate crisis, and schools, through innovative pedagogical practices, must encourage complex thinking, emancipation, and youth protagonism in addressing climate change. This article conducts a systematic review of the CAPES catalog of theses and dissertations, focusing on educational strategies aimed at young people for teaching about climate change.

References

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate. Estratégias de ensinagem. In: ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate. (Org.). Processos de ensinagem na universidade. Pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 3. ed. Joinville: Univille, 2004. p. 67-100.

ANTONIO, Juliana Mara; KATAOKA, Adriana Massaê; NEUMANN, Patrícia. Macro-Trends in Brazilian Environmental Education: some reflections based on Morin’s theory of complexity. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 14, n. 2, p. 43-56, 2019.

ARTAXO, Paulo. As três emergências que nossa sociedade enfrenta: saúde, biodiversidade e mudanças climáticas. Estudos avançados, v. 34, p. 53-66, 2020.

BAINUS, Arry; RACHMAN, Junita Budi. Think Globally, Act Locally. Intermestic: Journal of International Studies, v. 3, n. 2, p. 100-106, 2019.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BRASIL, Comissão de Políticas de Desenvolvimento; BRASIL. Lei n. 9.795, de 27 de abril de 1999: Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, v. 28, 1999.

BRASIL. Lei nº 14.926, de 17 de julho de 2024.Estabelece diretrizes para a educação climática no Brasil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 17 jul. 2024

COPERNICUS CCS: Copernicus Climate Change Service. Disponível em: https://climate.copernicus.eu/global-climate-highlights-2024. Acesso em: 01 mar. 2025.

CAMPOS, Alessandra Freire Magalhães; CAETANO, Luís Miguel Dias; GOMES, Victor Márcio Laus Reis. Revisão sistemática de literatura em educação: Características, estrutura e possibilidades às pesquisas qualitativas. Linguagens, Educação e Sociedade, v. 27, n. 54, p. 139-169, 2023.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. Cortez Editora, 2017.

CZEKALSKI, Riceli Gomes; UHMANN, Rosangela Inês Matos. As concepções de educação ambiental no panorama das publicações sobre recursos midiáticos: uma revisão bibliográfica. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, n. 52, p. 137-152, 2022.

GADOTTI, Moacir. Perspectivas atuais da educação. São Paulo em perspectiva, v. 14, p. 03-11, 2000.

GALVÃO, Taís Freire; PANSANI, Thais de Souza Andrade; HARRAD, David. Principais itens para relatar Revisões sistemáticas e Meta-análises: A recomendação PRISMA. Epidemiologia e serviços de saúde, v. 24, p. 335-342, 2015.

GUIMARÃES, Verônica Maria Bezerra; DE OLIVEIRA TEIXEIRA, Juliana. Educação ambiental crítica: estudo sobre o uso do cinema ambiental nas escolas municipais de Dourados/MS. Ambiente & Educação: Revista de Educação Ambiental, v. 29, n. 1, p. 1-22, 2024.

LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & sociedade, v. 17, p. 23-40, 2014.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Editora 34, 2010.

LUPPI, Mônica Aparecida Rodrigues; BEHRENS, Marilda Aparecida; PRIGOL, Edna Liz. Os saberes da complexidade e as práticas pedagógicas. Educação e Pesquisa, v. 48, p. e245243, 2022.

MARQUES, Humberto Rodrigues et al. Inovação no ensino: uma revisão sistemática das metodologias ativas de ensino-aprendizagem. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 26, n. 03, p. 718-741, 2021.

MASETTO, Marcos T. Mediação Pedagógica e o uso da tecnologia. In: MORAN, José Manuel. MASETTO; Marcos, T; BEHRENS, Marilda A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2009, p.133-173.

MORAES, Maria Cândida. Complexidade e currículo: por uma nova relação. Polis. Revista Latinoamericana, n. 25, 2010.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.

MORIN, Edgar. Ensina a viver: Manifesto para mudar a educação. Porto Alegre: Sulina; 2015.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita. 20 ed. Rio de Janeiro: Bertrand do Brasil; 2012.

MORIN, Edgar; KERN Anne Brigitte. Terra Pátria. 3 ed. Porto Alegre: Sulina, 2000.

OKOLI, Chitu. Critical realist considerations for literature reviews. SSRN, 2015.

PENA-VEGA, Alfredo. Educação ambiental em tempos de crise ecológica e climática: o exemplo dos jovens Pigmeus e Rapanui. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 40, n. 3, p. 58-78, 2023.

PENA-VEGA, Alfredo et al. Young people are changing their socio-ecological reality to face climate change: Contrasting transformative youth commitment with division and inertia of governments. Sustainability, v. 14, n. 22, p. 15116, 2022.

PENA-VEGA, Alfredo. Os sete saberes necessários à educação sobre as mudanças climáticas. Cortez Editora, 2023.

ROCCO, Nerielly Elizabeth; KATAOKA, Adriana Massê; SURIANI-AFFONSO, Ana Lucia. Investigação sobre o uso de imagens em pesquisas brasileiras de educação ambiental. Revista Valore, v. 8, p. 8004, 2023.

SANTOS, Cristina Mamédio da Costa; PIMENTA, Cibele Andrucioli de Mattos; NOBRE, Moacyr Roberto Cuce. The PICO strategy for the research question construction and evidence search. Revista latino-americana de enfermagem, v. 15, p. 508-511, 2007.

SOUZA, Karla; UHMANN, Rosangela Inês Matos. A Potencialidade dos Filmes Comerciais com foco na Educação Ambiental para o Contexto Escolar. In: Educação: Pesquisa, aplicação e novas tendências. Editora Científica Digital, 2022. p. 227-250.

Published

2025-07-01

How to Cite

DRUCIAK, Cristiane de Azevedo; KATAOKA, Adriana Massae; OBARA, Ana Tiyomi. ENVIRONMENTAL EDUCATION, COMPLEXITY, AND CLIMATE CHANGE: EDUCATIONAL STRATEGIES FOR TEACHING YOUNG PEOPLE. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 4, p. 48–68, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.20674. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/20674. Acesso em: 5 dec. 2025.