Virtual Museum: teaching zoology and Environmental Education from a different perspective, before and after Covid-19

Authors

  • Maria de los Angeles Lizama Universidade Cesumar
  • Felipe Zavaski Universidade Cesumar
  • Larissa Wachholz Universidade Cesumar

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11049

Keywords:

Scientific dissemination, Environmental Education, Zoology, Digital media

Abstract

Technology, increasingly inserted in everyday life, allows the world to become more connected. The present work aimed to report the process of construction of the virtual museum of Zoology and Natural History, as well as the construction of knowledge by the biological sciences students of the Unicesumar University in the discipline of Zoology, analyzing through reports of experience of the academics involved in the construction of knowledge about Environmental Education (EA), and the impacts that this tool can generate in the context of the Covid-19 pandemic. The museum provided a critical thinking space for students on biodiversity, preservation, and environmental education (EA). In times of social isolation demanded by COVID-19, the museum made it possible to share experiences among all, making it an important tool in this period.

Author Biographies

  • Felipe Zavaski, Universidade Cesumar

    He holds a degree in Biological Sciences from the Center for Higher Education of Maringá (2019). He is currently a student in the graduate program in Clean Technologies - PPGTL - University Cesumar.

  • Larissa Wachholz, Universidade Cesumar

    Master's student of the Graduate Program in Clean Technologies (PPGTL) of the University CESUMAR. Bachelor's degree in Fashion (with emphasis in Modeling and Product Development) from the State University of Maringá - Regional Campus of Cianorte. Scientific Initiation Project with the theme Design Strategies and Sustainable Clothing Consumption (2016-2017). Participated in the Tissue Extension Project at the State University of Maringá

References

AMBUSAIDI, A.; AL WASHAHI, M. Prospective Teachers’ Perceptions about the Concept of Sustainable Development and Related Issues in Oman. Journal of Education for Sustainable Development, v. 10, n. 1, p. 3-19, 2016.

ANTUNES, G. C.; LIZAMA, M. A. P. Preservando o ambiente: cartilha sobre noções básicas de preservação e educação ambiental. Maringá, 2019. Disponível em: . Acesso em: 17 dez. 2020.

AZEVEDO, F. M. Escorpião marrom (Tityus serrulatus). 1 fotografia. Disponível em:<http://www.museudelamari.com>. Acesso em: 22 ago. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução Nº 2, de 15 de junho de 2012. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Brasília: MEC, 2012. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rcp002_12.pdf>. Acesso em: 22 ago. 2020.

BROOKS, S.K.; WEBSTER, R.K.; SMITH, L.E.; WOODLAND, L.; WESSELY, S.; GREENBERG, N.; GIDEON, J.R. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. Lancet, v. 395, p. 912-20, 2020.

CALDEIRA, P. da T. Museus. In: CAMPELO, B.S.; Caldeira, P. da T. (Org.). Introdução as fontes gerais de informação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2005.

CARVALHO, R.V.; DIAS, R. O desenvolvimento de uma cultura ambiental corporativa através da educação ambiental. Revista em agronegócio e meio ambiente, v. 6, n. 3, 2013.

FERREIRA, D.; SANTOS, A.J.; RIBEIRO, O.; FREITAS, M.; CORREIA, J.V.; RUBIN, K. Isolamento social e sentimento de solidão em jovens adolescentes. Análise Psicológica, v. 2, n. XXXI, p.117-127, 2013.

HENRIQUES, R. Museus virtuais e cibermuseus: a internet e os museus. 2018. Disponível em: <https://globalherit.hypotheses.org/museu-afrodigital-estacao-portugal/museus-virtuais-e-cibermuseus-a-internet-e-os-museus>. Acesso em: 15 jul. 2020.

JACOBI, P. R. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, n. 118, p. 189-205, 2003.

GANT, M.L.B. Artes, museos y nuevas tecnologías. Gijón: Trea, 2001.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA - IBGE. Censo demográfico. 2017. Disponível em: <https://cidades.ibge.gov.br/>. Acesso em: 30 jun. 2020.

LIZAMA, M.L.A.P. Em tempos de isolamento social, a fotografia é uma terapia! 2020. Disponível em: . Acesso em: 30 jul. 2020.

LONDON MUSEUM OF NATURAL HISTORY. Collections. Disponível em: <https://www.nhm.ac.uk/our-science/collections.html>. Acesso em: 20 jun. 2020.

MORAES, R.; RAMOS, M.G.; GALIAZZI, M.C. Pesquisar e aprender em Educação Química: alguns pressupostos teóricos. Engenharia Ambiental, Espírito Santo do Pinhal, v. 1, n. 1, p. 57-64, jan./dez. 2004.

MUNIZ, R. A importância dos museus para a preservação da cultura. 2020. Disponível em: <https://www.hojeemdia.com.br/opini%C3%A3o/colunas/raquel-muniz-1.456804/import%C3%A2ncia-dos-museus-para-a-preserva%C3%A7%C3%A3o-da-cultura-1.625767>. Acesso em: 20 mar. 2020.

NOUSHEEN, A. et al. Education for sustainable development (ESD): Effects of sustainability education on pre-service teachers’ attitude towards sustainable development (SD). Journal of Cleaner Production, v. 239, p. 119537, 2019.

SANTOS, C.F. Reflections about the impact of the SARS-COV-2/COVID-19 pandemic on mental health. Brazilian Journal of Psychiatry, v. 42, n. 3, p. 329, 2020.

SCHMIDT, B.; CREPALDI, M.A.; BOLZE, S.D.A.; NEIVA-SILVA, L.; DEMENECH, L.M. Saúde mental e intervenções psicológicas diante da pandemia do novo coronavírus (COVID-19). Estudos de Psicologia, Campinas, v. 37, 2020.

SILVA, P. S. Araçari-castanho (Pteroglossus castanotis).1 fotografia, color, 2019.

TEIXEIRA, R.S. Museu virtual: um novo olhar para a informação e comunicação na museologia. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 19, n. 4, p. 226-238, out./dez. 2014.

Published

2021-02-04

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

LIZAMA, Maria de los Angeles; ZAVASKI, Felipe; WACHHOLZ, Larissa. Virtual Museum: teaching zoology and Environmental Education from a different perspective, before and after Covid-19. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 293–304, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.11049. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11049. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-08-09
Accepted 2020-12-11
Published 2021-02-04